Každý provozovatel e-shopu si klade otázku, jakým způsobem dostat své zboží k zákazníkům. V článku se dozvíte, jak to řeší zhruba čtyři tisíce českých e-shopů.
Čtěte také: Král je mrtev, ať žije král. Osobní odběr nahrazuje dobírku
Češi jsou velmi konzervativní a nedůvěřiví. Jak je vidět v grafu, způsobům převzetí zboží dominuje osobní odběr. Čím to je, opravdu těžko říct. Data jsou sestavena z řady obchodů z různých odvětví. Nicméně patrně to svědčí mimo jiné o tom, že nabídnout zákazníkům možnost osobního odběru může značně zvýšit obrat.
Musíte si ovšem stát za tím, že vaše zboží je kvalitní a zákazníci jej nebudou ve velké míře při převzetí hned vracet. Tedy vyplatí se patrně jen poctivým obchodníkům.
Čtěte také: Inspirujte se k větším výdělkům u bezchybných e-shopů
Hned v závěsu za osobním odběrem je služba Balík do ruky od České Pošty. Opět to lze chápat jako určitou nedůvěru českých zákazníků vůči e-shopům (byť se to v čase zlepšuje) – rádi si zboží prohlédnou a případně pošťákovi rovnou vrátí. Nebo za tím může stát i to, že je daleko jednodušší doručit zásilku tam, kde zrovna jsme (do práce), než na přeplněnou pobočku pošty.
Tradičně je na třetím místě přepravní společnost PPL, v Česku velmi oblíbená. O další místa se už pak střídají další soukromí přepravci, společně s Balíkem na poštu od ČP.
Zdroj dat: Shopsys – větší eshopy na klíč, Shoptet – pronájem eshopu, a Shopio.cz.
Způsoby platby
Se způsoby dopravy pochopitelně velmi úzce souvisí způsob platby. I tady je vidět jistá konzervativnost českých zákazníků a určitá míra nedůvěry. Na první místě máme tradičně dobírku (tedy platba při převzetí, pokud je zboží v pořádku), anebo platba v hotovosti na odběrném místě. Tyto dva způsoby představují téměř tři čtvrtiny všech transakcí.
Čtěte také: Platební brána je pro e-shop konkurenční výhoda
Jako třetí je platba klasickým bankovním převodem. Opět, tento způsob platby je v posledních letech na ústupu. Je očekáváno, že jej časem nahradí online platby. Zejména systémy jako PayU, PayPal (i když ten je v ČR rozšířen převážně v IT komunitě), či další způsoby. Zatím však tyto způsoby využívá něco okolo 3 % z testovaných eshopů.
Zdroj dat: Shopsys – větší eshopy na klíč, Shoptet – pronájem eshopu, a Shopio.cz.
Příklad z praxe
Sám provozuji internetový obchod s modely aut SmallCars.cz, takže všechny tyhle situace znám. Ani v našem oboru příliš nevyčníváme z průměru: Nejčastější způsob platby je na dobírku (75,6 %), následují převody s (20,1 %) a doplňují je online platby. Platby v hotovosti při osobním odběru nenabízíme.
Ohledně přepravy je to zajímavější. Nejčastější přeprava je společností Geis Parcel (tvoří 63 %), Česká pošta následuje s 37 %. Naši zákazníci evidentně nemají poštu rádi.
Mohlo by vás zaujmout: 5 přešlapů, které (nejen) e-shopy dělají v souvislosti s obsahem
Proč jsme zvolili právě tyhle způsoby přepravy? Za bezmála pět let, co obchod provozujeme, jsme vyzkoušeli snad všechny tuzemské přepravní firmy. Aktuální sestavu máme už skoro dva roky a to zejména díky dobré ceně, kterou nabídly a díky poměrně velké míře spolehlivosti.
Často se nám totiž stávalo, že nám zákazníci volali, že jim zboží přišlo rozbité, řidič nedal dostatečně dopředu vědět, že se blíží, a tak dále. Jasně, není to až tolik o firmách, ale spíš o lidech, kteří pro ně pracují, nicméně zkušenost mluví tak, že tahle sestava nám funguje zatím nejlépe.
TopTrans | 525 Kč |
---|---|
GP | 347 Kč |
DHL | 254 Kč |
Geis Parcel | 139 Kč |
PPL | 137 Kč |
DPD | 130 Kč |
InTime | 107 Kč |
Česká pošta | 104 Kč |
Zásilkovna (domů) | 102 Kč |
GLS | 101 Kč |
Osobní odběr | 58 Kč |
Zásilkovna (pobočka) | 56 Kč |
Uloženka (Heuréka) | 44 Kč |
PayPal | 97 Kč |
---|---|
Převod na účet | 61 Kč |
Platba na dobírku | 46 Kč |
Twisto | 39 Kč |
Platba v hotovosti | 33 Kč |
PayU | 29 Kč |
Co z toho plyne?
Zajímavé bylo, že když jsem kompletoval data, tak zejména u větších e-shopů (s vyššími obraty) se podíly přepravy i platby někdy dost výrazně lišily od těch menších. Lze z toho dovodit například to, že zavedené e-shopy, které mají již nějaké jméno, silnou značku, či specifický sortiment, mají i své stálé zákazníky, kteří už obchodu věří a nemají problém s nákupem (a platbou) dopředu. Velmi často u těchto obchodů dominoval bankovní převod a měli také vyšší podíl online plateb.
Doporučení na závěr: snažte se pracovat na svém dobrém jméně, pracujte na zákaznickém servisu, komunikujte se zákazníky. To, aby vám věřili, je z dlouhodobého hlediska vaše největší výhoda.