Zrazují vás v podnikání vzpomínky? Vytvořte firemní kroniku, která vás přežije

11. 1. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Už máte v podnikání něco za sebou? Pak je na čase zachytit historii firmy, aby inspirovala ostatní. Nebo zprostředkovat práci zakladatelů při generační výměně.

Ostrost zapamatovaných vzpomínek a zkušeností s časem bledne, přitom jsou v byznyse součástí cenného know-how. Možností, jak o ně nepřijít, je firemní kronika.

Firemní kronika je dokument, který může mít různě výpravnou podobu a být různě obsáhlý. Ať už se jedná o tištěnou jednoduchou nebo luxusní knihu nebo třeba i živou online platformu. Na jednom místě se ve firemní kronice shromáždí důležité dokumenty, myšlenky i fotografie, ukáže se příběh firmy i jejích služeb, produktů a klíčových lidí. A to vše se také pošle dál – ať už k následovníkům ve firmě, k nové generaci zaměstnanců, ke klientům nebo třeba spolu s rodokmenem do rodinného archivu.

Čtěte také: Jak ochránit rodinnou firmu před rozkladem? Možností je rodinná ústava

Chcete jednoduchost, nebo 3D?

Jak tvrdí Hana Čermáková, která se firemními kronikami profesně zabývá, někoho víc zaujme stostránková kronika s jednoduchou knižní vazbou, jiného mnohem větší rozsah s kreativní vazbou, která třeba v 3D provedení vyzdvihne hodnoty nebo produkt dané firmy. Upozorňuje tak na to, že na kroniku určitě neexistuje jeden jediný mustr. Záleží, jak tvrdí, i na tom, zda třeba firma vznikla už v období první republiky a dědicové ji později oživili, nebo jde o mladší firmu.

Zpracovatel a klient se na práci na kronice mohou vídat šest dobrodružných měsíců, ale také mnohem déle. V ceně se pak odráží mnohé, vždy je nejlepší sjednat si osobní schůzku a o projektu si popovídat, doporučuje. A doufá, že nudným podnikovým elaborátům bez nápadu snad už opravdu odzvonilo a nahrazují je právě výpravnější firemní kroniky.

Předáváte firmu? Kronika je součástí

Podle Hany Čermákové přitom může vhodná příležitost pro vytvoření kroniky přijít v podstatě kdykoliv. Obecně tehdy, když začnou mít majitelé firmy pocit, že jejich vzpomínky připomínají stopy v jarním sněhu. Zároveň ale říká, že aktuálně je o kroniky zájem právě při předávání firemního nástupnictví, které je v mnoha českých rodinných firmách žhavým tématem.

Čtěte také: Mají rodinnou průvodcovskou firmu a chtějí je i instituce hlavního měst

Vhodná chvíle, kdy myslet na firemní kroniku, je od prvního dne založení firmy, s níž to její majitelé myslí vážně. To alespoň tvrdí Milada Svobodová, editorka příběhů rodin a firem ze společnosti Klientské tituly, která nabízí i firemní kroniky propojené s rodinným rodokmenem. Za zdravý čas pro vypracování kroniky považuje jeden rok až rok a půl – i když reálný čas na zpracování a potřebné náklady jsou vždy individuální. Kronika se sestavuje z faktických událostí, příběhů, zkušeností, postupů a jen tak může vzniknout populární autentický nástroj pro komunikaci na sítích (a to od založení firmy), na papíře, aplikacích, uvádí pro server Podnikatel.cz.

Upozorňuje, že podobně jako jiná firemní média i kroniky mohou mířit na různé cílové skupiny – na zaměstnance, klienty, firmy atd. Ale také bych přidala kategorii B2Successor, kdy firmy předávají „trezorované“ informace o vizích a postupech svým nástupcům. Taková kronika je vzácný materiál, říká s tím, že zpracovat je možné také výroční kroniky, které vytěží buď existující firemní archiv, nebo pro ně dokumenty kronikář s majitelem pečlivě zpětně dohledají.

Touha vzpomenout si a sdílet

A jak dodává Hana Čermáková, majitelé, kteří se do kroniky pustí, by měli mít především touhu své vzpomínky a příběh skutečně sdílet. Protože to je základ firemní kroniky. Není v tom ale jen nostalgie, tvrdí, jde o zachování firemního obrazu v barvách nálad, etap, lidí, přátel, prostředí. V kronice vidí určitou možnost, jak firemní historii ukotvit a jak události i lidi propojit. Ale také historii firmy s odstupem času znovu prožít – a k tomu zakladatelé mohou přizvat i své děti, pokud jde o rodinný byznys, který právě ony převezmou. 

Čtěte také: Jak přežít firemní růst? Ptáme se podnikatelů, pro které je teď expanze aktuální

Jak doplňuje Milada Svobodová, firemní kronika je zásadní nadstavba firemních medií. Dobrý materiál může ovlivnit klientskou retenci, zarezonovat s novými klienty, firma s kronikou získá skvělý materiál pro content marketing. Majitel může díky kronice získat body jako zaměstnavatel, jako osobnost, získá klid, že nemusí při každé ne/vhodné příležitosti opakovat, co zažil, než se stal…, vysvětluje a tím, že i proto je podle ní firemní kronika vhodným projektem zvlášť pro rodinné firmy.

Milada Svobodová však zároveň připomíná, že je jen na majiteli, které informace bude sdílet a které už ne. Ale největší gravitaci mají autentické příběhy, otevřená diskuze, doplněná studenými, chronologickými fakty, tvrdí. Profesionální kronikář přitom podle ní disponuje velkou dávkou trpělivosti i pokory a má úctu k času majitelů firem, kterým pro společnou práci nabízí schůdný harmonogram.

Kronika v digitální praxi

Jak bylo řečeno, kronika nemusí být jen vytištěná kniha. Může být interaktivnější, v podobě aplikace nebo online platformy. Takovou kroniku, která vzniká průběžně, popsal na síti LinkedIn Libor Šimon z agentury SYMBIO Digital. Spousta věcí stojí za to, aby někde zůstaly. Dostaly nás totiž tam, kde jsme teď, v dobrém i ve zlém. A přesně od toho máme SYMBIO kroniku. Místo, kam ukládáme všechny příspěvky ze života v SYMBIU, uvedl důvod, proč kroniku ve firmě vedou, a to pomocí blogovacího nástroje Tumbrl.

skoleni_8_1

Čtěte také: Nemáte na kvalitního blogera? Dejte příležitost svým zaměstnancům

Kroniku označuje za paměť firmy, která připomíná zaměstnancům, co ve firmě prožili, a nováčkům pomáhá, aby se s firmou více seznámili, viděli její historii a kulturu. A i z digitálního obsahu nakonec vznikla také tištěná kronika, která shrnuje dění ve firmě za uplynulý rok.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).