Docela by mě zajímalo, zda by nebylo napadnutelné z hlediska ústavních práv (nebo něco takového), že OSVČ s dětmi
a) buď nemá nárok na stejné výhody jako zaměstnanec s dětmi (pokud má paušál, nedostane slevu/bonus)
b) nebo nárok má (pokud použije skutečné výdaje), ale jen za cenu dalšího papírování (případně i vyšší celkové odvodové zátěže, pokud jsou skutečné výdaje i o málo menší než paušální).
Takto se vlastně paušálový živnostník-rodič dostává na stejnou příjmovou úroveň jako paušálový živnostník-nerodič. Když už stát rodinám víc nepomáhá, nemusel by aspoň omezovat to, co už existuje (zejména v tomto případě, kdy to nejsou nějaké plošné sociální dávky, ale peníze pro lidi, kteří si "dovolili" pracovat).
Mě by zajímala jiná situace - vezměme si dva modelové příklady:
1) Zaměstnanec se 2 dětmi a vyživovanou manželkou. Roční příjem ze zaměstnání 300000 Kč/rok, odvedené pojistné 102000 Kč, čili daňový základ je 402000 Kč/rok. Po odečtení slevy na poplatníka (23640), na manželku (24840) a daňového zvýhodnění na děti (2x11604=23208Kč) mu vyjde daňový bonus 60300(vypočtená daň, 15% ze 402000) - 23640-24840-23208=-11388 Kč – čili daň je nulová a stát mu vyplatí bonus 11388 Kč (za děti).
2) A teď druhý modelový příklad: Úplně stejný zaměstnanec se chce mít o trochu lépe a tak se rozhodne přivydělávat si na ŽL. Jeho příjem z podnikání bude 240000 Kč/rok před odečtením výdajů. Prostě žádný velký podnikatel - jen drobný živnostník, pro kterého byly paušální výdaje původně určeny.
V současné situaci si mohl odpočítat výdaje ve výši 60% příjmů (144000 Kč) a z vypočtené daně (96000x0,15 + 60300 Kč ze zaměstnání = 74700 Kč) uplatnit slevy na poplatníka (23640), vyživovanou manželku (24840) a děti (23208). Celkem tedy vychází 74700-23640-24840-23208=3012 Kč. Pokud tedy začne při zaměstnání ještě podnikat, tak místo toho, aby mu stát vrátil 11388 Kč, tak on naopak zaplatí státu na dani 3012 Kč + sociální (14016Kč) a zdravotní pojištění (6480Kč). Tj. rozdíl (který doplácí podnikatel z toho, co vydělal) je 11388+3012+14016+6480=34896Kč. OK, vydělal víc, zaplatil víc. Spravedlivé.
Jenže v nové verzi to bude jak? Jak na tom bude ten samý člověk, který přes den chodí do práce a večer ho děti nevidí, protože se snažil přilepšit rodině, pokud vláda schválí ten Kalouskův paskvil?
Daňový základ ze zaměstnání je 402000 Kč/rok, z podnikání je to 96000 Kč/rok. Celkem tedy 498000Kč. Vypočtená daň je 74700 Kč, sociální pojištění z podnikání 14016Kč a zdravotní pojištění 6480Kč. Jenže ouha! Už si neuplatní žádné slevy na dani! Otázka zní: Kdo je na tom lépe? Zaměstnanec, jehož příjem se de facto nezdaní a ještě dostane 11388 Kč od státu? Nebo podnikatel, který jen proto, že se snažil vydělat o něco víc, musí doplatit státu 74700+14016+6480=95196 Kč?
Pro jednoduchost uvažujme, že SKUTEČNÉ náklady na podnikání byly 30% (což třeba u nákupu a prodeje zboží opravdu nejsou – jsou daleko vyšší) - čili podnikatel má „skutečný“ základ daně 240000 x (1-0,3) = 168000 Kč, ale uplatní výdaje ve výši 60% (tj. základ daně v DAP bude 96000Kč).
Výsledek? Drobný podnikateli, za to, že sis dovolil vydělat o 168000 Kč více než ten zaměstnanec, budeš po zásluze potrestán – nejenže ti nedáme těch 11388 Kč, co dostane ten zaměstnanec, ale ty nám navíc zaplatíš dalších 74700 Kč na dani, plus sociální (96000x0,5x0,292=14016 Kč) a zdravotní pojištění (96000x0,5x0,135=6480 Kč). Tj., přeloženo do češtiny, oproti tomu zaměstnanci, který je každý večer doma, nám Ty odevzdáš celkem 11388+74700+14016+6480=106584 Kč z těch 168000 Kč (63%!), které sis ve skutečnosti vydělal!
A co kdyby nedejbože podnikatel měl skutečně výdaje ve výši 60%? No tak mu z těch 96000 Kč, které mu po odečtení výdajů zbydou, zůstane po zásahu pana Kalouska kolik? NIC! Stát si vezme skoro vše (99%) a ještě chudák živnostník přijde o bonus za vyživované dítě! Gratuluji, pane Kalousku, takovou míru zdanění tu neměli snad ani komunisté! Nevěříte? (74700+14016+6480)x100/96000Kč=99%. Takže, suma sumárum, zaměstnanec, který po práci nic nedělá, dostane bonus 11388 Kč a podnikatel, který podniká a vydělá si 96000Kč navíc proti zaměstnanci, zaplatí ve finále státu 74700+14016+6480=95196Kč. Za to, že sis „dovolil“ v kapitalismu při zaměstnání podnikat, Ti to všechno sebereme (pardon, všechno ne, necháme Ti 804 Kč), ale už Ti nic nedáme. Kdybys zůstal doma a nic bys nedělal, měl bys od nás 11388 Kč. Rozdíl je pouhých 106584 Kč ve prospěch lenochů. Ještě máte chuť podnikat?
Ano, pan Kalousek má samozřejmě pro tento případ připravenou odpověď: drobný živnostníku – ty, kdož jsi spoléhal na to, že paušální výdaje mají usnadnit drobným podnikatelům jejich podnikání – začni si vést účetnictví. Otázkou ovšem zůstává, k čemu tedy vlastně ty paušální výdaje jsou?
Takže výsledný vzkaz naší pravice (pokud tento paskvil projde)? V kapitalismu a la ČR je lepší nepodnikat. Šálí mě zrak??? Tohle má být pravicová politika?????
Já bych si tím tak jistý nebyl. :-( Vůbec bych se nedivil (při úrovni našich politiků), kdyby do zákona dali, že buď paušály nebo slevy (jak se to ostatně prezentuje v médiích) a pak by se dodatečně přišlo na to, že je to hloupost (viz ten příklad) a už by se s tím nedalo nic dělat. Také mi není jasné, zda by si děti mohla uplatnit vyživovaná manželka - když by neměla žádný příjem, tak by jí vznikl bonus a tudíž by rodina přišla max. o slevu na poplatníka a na vyživovanou manželku, ale už ne o bonus na dítě. Jenže i to je do nebe volající pitomost. Na jedné straně je paušál, řekněme 60%, na straně druhé stojí skutečné výdaje - i kdyby byly 30% (jako že u většiny živnostníků jsou rozhodně vyšší), tak rozdíl na dani je při příjmu 100000 Kč/rok nějakých 30000 x 0,15 = 4500 Kč na každých 100000 Kč ročního příjmu. I kdybych započítal SP a ZP, tak se dostaneme na rozdíl celkem (vč. té daně) 10905 Kč. A znovu opakuji, že je to v případě, kdy skutečné výdaje jsou 30% příjmů. Když budou 40%, je to rázem rozdíl 20000 x 0,15 = 3000Kč/rok na dani a celkem 7270 Kč. A proti tomu Kalousek staví také třeba nějakých 23640+24840+2x11604Kč (běžná rodina se 2 dětmi a manželka na rodičovské), tj. celkem 71688Kč??? Copak se pomátl? Opravdu bude radši, když se na to OSVČ vykašlou a půjdou na pracák, případně si začnou uplatňovat výdaje ve "skutečné" výši (rozuměj vygenerují si takové výdaje, aby zaplatily ještě méně než u paušálů)? Koho bude Kalousek odrbávat potom? K čemu jsou pak výdajové paušály, když ne k tomu, aby usnadnily administrativu malým a středním podnikatelům? Já jsem si bláhově myslel, že pravice bude usilovat o podporu právě této skupiny, která se nespoléhá na pomoc státu ani jiných, ale stará se sama o sebe, ale jak je vidět, je to jen zástěrka pro to, aby po volbách mohli dělat pravý opak. I tele ví, že v krizi zvyšovat daňovou zátěž je sebevražda.
A propos, co Promopro? Nenašlo by se pár korunek tam, případně v dalších předražených zakázkách, Gripenech, Nomuře (IPB), atd. atd., které byly elegantně zameteny pod koberec a nikdo za nic nenese odpovědnost? Já jen, že by se třeba pak Kalousek nemusel tolik hojit na OSVČ.
Jemu je to jedno ..on už má nahrabáno a za tenhle paskvil ještě dostane zaplaceno...bude se pracovat na černo...lidi budou na pracáku..bude se více krást,protože nebude ani na ten chleba...pánové si to představují jako Hurvínek válku...takže já jsem pro sejít se v Praze 21.4. 2012..
Mi nemame pravicovou vladu a nikdy jsme nemeli, oni si to totiz pletou, pletou si levici s pravici, tvrdi nam, ze narodne socilisticka strana je pravicova, pritom je to LEVICE.
Pravicova strana je strana svobodnych obcanu a ultra-pravice zde neni, neb neznam zadnou stranu, ktera by zde prosazovala anarchizmus.
Nas stat je plny bolseviku, STBaku a chazarskych defraudantu, kteri se jen chteji udrzet u moci a ukrast co nejvice.
Sleva na dani za dítě nahradila přídavky na děti. Účel se však nezměnil. jde o peníze určené dětem.
Děti živnostníků a kapitalistů vůbec jsou asi nějaká zavrhovaná kategorie obyvatel a podle toho se s nimi bude jednat. Očekávám, že děti kulaků ztratí nárok na lékařské ošetření a buržoustský potěr nebude mít přístup do našich biografů.
Trocha ironie: v tom případě má smůlu. Jsme přece v kapitalismu a v tom se podnikat nemá. Má být zaměstnána. A být doma s dětmi? Tak to bude nějaká příživnice... A jako taková nemá na nic nárok. Co mi to jen připomíná? Aha, už vím. Komunismus. Bravo, pane Kalousku!
Jednak se omezí švarc systém a druhak se sníží rozdíl v tom, co státu odvádí ze svého příjmu zaměstnanec a co podnikatel. Mně to z mýho loňskýho příjmu vyšlo, že státu odvedu 29%. Z Příkladu A mi vyšlo, že podnikatel odvede státu 17% a z Příkladu B mi vyšlo, že podnikatel odvede státu 14%. V obou případech je to o víc než 10%, o co odvede podnikatel státu míň než já. Takže jen ať se podnikatelé svými odvody státu hezky přiblíží nám zaměstnancům.
I kdybyste měl pravdu, je potřeba se na to podívat v trochu širších souvislostech. Makroekonomicky by to byla katastrofa. A vzhledem k tomu, že primární myšlenka je vybrat více na daních a pojistném, výsledek by se na konec minul účinkem.
Zasahujeme do příliš citlivého organismu. A jestli se nepletu, hodnoty nezaměstnanosti jsou již teď alarmující. Lepší je OSVČ, která odvede "malé daně" než člověk na úřadu práce, která má bilanci opačnou a mnohonásobně. Pak se projeví multiplikační efekt a máme tu začarovaný kruh. Opravdu si tohle v recesi můžeme dovolit? Je opravdu lepší zařezávat?
Já bych raději podnikatele podpořil. Nakonec by se možná vybralo více. A jak jsem už psal nedávno, lehce bych snížil výdajové paušály...
Tak vidite, ze jste na to nakonec prisel. To je totiz to jedine, co mate jako zamestnanec navrhovat.
Vsimnete si prosim, ze v techto diskusich ve vetsine pripadu vzdy zamestnanci pozaduji zvyseni odvodu pro OSVC, misto toho aby se primarne starali o svoje premrstene odvody. To prece neni zadna konstanta, kterou nelze zmenit a ke ktere by se melo vzhlizet.
Poznamku o nespravedlnosti nebudu komentovat, protoze to bychom se opet vratili na zacatek debaty.
V tom je ale jeste jeden faktor, a to ze naklady na zamestnance, respektive vytvareni techto pracovnich mist, jsou velke, kdezto na zivnostnika stat nemusi ve vetsine pripadu dat ani korunu. Takze vychazi - zamestnance nebo lidi na pracaku stat musi dotovat, zivnostnik jej nestoji temer nic.
Dalsi "prinos" zivnostnika pro stat je jasny - vydelane penize utraci a stat na neprimych danich vydela vice.
Dle mych zkusenosti vydelky zivnostniku stagnuji uz od "krize", naklady jsou kazdym rokem vyssi a rekl bych na hranici unosnosti toho, jestli to opravdu ma jeste vyznam podnikat.
Timto Kalouskovym pocinem by to opravdu znamenalo katastrofu.
Kafko, kafko....My podnikatele budeme proste odvadet min. Kdyz ses neschopnej podnikat, tak drz pusu a poslusne bud zamestnancem. Tot ma rada a nebrec porad! Taky jsem byl kdysi zamestnanec, ale nejaky vazani pracovni smlouvou me fakt nebavilo (rozumej o praci se nebojim, protoze nabidek je az az).
My si tykáme? Jsem si nevšiml, že bych Vám ho nabídl.
Podnikat nechci a rozhodně to nesouvisí s mojí neschopností, o které tu píšete. Je to moje svobodné rozhodnutí stejně tak jako je Vaše svobodné rozhodnutí, že budete podnikat.
To ale nemění nic na tom, že zaměstnanec na odvodech státu odevzdá více peněz než odvede za stejnou práci OSVČ.
Je asi zbytecne se vam to pokouset znovu vysvetlit. I kdyz zamestnanec a OSVC odvadi stejnou praci, kazdy pri tom ma jinou miru rizika a vychozi podminky. To ze je vyse odvodu zamestnance (do toho pocitam i to "co odvadi zamestnavatel" protoze to je jen politicka hra se slovy) je zde nemravne vysoka je jasne. A to je take to, co by se melo primarne menit a o cem by mela byt diskuse. Zvlaste pak v pomeru ke kvalite sluzeb, ktere tento stat poskytuje. Namitka ze jine zeme maji i vyssi odvody neuspeje, protoze tam take stat funguje zcela jinak.
To ze vidite jen odvedenou praci, za ni nejaky vystup a prepocitate si to na dane OSVC/zamestnanec je ovsem naprosto nesmyslne srovnani. Jako zamestnanec proste prijdete do prace a cekate ze tam budete mit veskere prostredky/nastroje k praci jiz od prvniho dne. OSVC si toto vse musi zajistovat sam.
Umite cist? Ja se ptam, jestli ty zakazky shani stat! Neshani. I kdyz se propousti(a plati se odstupne), nebo nejsou zakazky, tak to porad plati zamestnavatel. A zamestnavateli na to zase v dobe tucnych zisku vydelavaji zamestnanci tim, ze jejich plat obvykle neni svazan s hospopdarskymi vysledky(a rozdil mezi naklady a zisky jde za zamestnavatelem). Ja nechapu, co je na tom k nepochopeni. Zamestnavatel nerovna se stat! Nebo snad myslite, ze zamestnanecke pomery jsou jenom na statem placenych pozicich?
Ty jistoty ale neplati stat. Podobny argument by se dal aplikovat treba i mezi ruznymi zamestnanci. Clovek bez vzdelani, ktery dela nekvalifikovane prace jako zamestnanec nevi, jestli po propusteni jeste sezene praci, kde je na jedno misto 50 zajemcu. Ma mit proto nizsi odvody? Oproti tomu nejaky specialista v oboru, kde je na dve mista jeden uchazec, by mel mit vyssi odvody? Nebo maji platit vic prazaci a stredocesi, protoze je tam nizsi nezamestnanost?
Jakakoliv papirova nerovnost znamena jen vice uredniku a vetsi prostor pro korupci a obchazeni zakona.
Protoze je to zbytecne, nesystemove, v mnoha pripadech nespravedlive a hladne zcela nesmyslne. Zkus si predstavit, ze by to chtel "stat" napravit tim zpusobem a zaridit ty same vyhody pro OSVC. OSVC tak zaplati treba dvakrat tolik na povinnych odvodech a navic si bude muset povinne davat stranou penize na odstupne(pro pripad ze sekne s "podnikanim"), na 14 dni nemocenske, na 20 dni dovolene apod.
OSVC tak bude mit stejne socialni jistoty jako zamestnanec a vsichni budou stastni. Nebo ne?
"Protoze je to zbytecne, nesystemove, v mnoha pripadech nespravedlive a hladne zcela nesmyslne"
Bingo. V čem je pak ale lepší pouze OSVČ zvyšovat odvodovou zátěž (jak je navrhováno)? Pokud to takto půjde dál, jaký bude mít smysl být OSVČ, když odvody budou podobné a "sociální jistoty" nulové? Nebylo by lepší nechat to tak, jak to je?
Ja nenavrhuju zvyseni odvodu pro OSVC. Ja jsem pro sjednoceni. Aby nebylo nutne definovat nejake slozite zakony o zavisle cinnosti, kde pak muze byt obtizne posoudit, zda se jedna o zakonne, nebo nezakonne zamestnavani. To jsou jen nesmyslne kontroly na pracovistich, kupa zbytecnych uredniku, ...
"Ja nenavrhuju zvyseni odvodu pro OSVC. Ja jsem pro sjednoceni."
- A to ma byt rozdil? Nepsal jste drive "A to nejak ospravedlnuje podstatne nizsi zdaneni OSVC?" (Tedy nikoli "podstatny rozdil ve zdaneni tech a tech".)
Tak ci tak, pokud se to ma sjednotit, at se to sjednoti VE VSEM (at tim ci onim smerem), ne jen v odvodech, ne?
No jo, ale když se to sjednotí VE VŠEM, jaký smysl (to jsem prve záměrně nedořekl) bude mít možnost být živnostníkem nebo zaměstnancem? Bude stačit jedna univerzální funkce zaměstnaného živnostníka, ne? Přijde mi taková všesjednocující snaha trochu kontraproduktivní.
No taky byste mohl říkat, ať zaměstnanci platí stejně málo jako OSVČ atd... :)
no...myslím,že návrh na snížení odvodů zaměstnanců je rozumější než se někomu posmívat,že je zaměstnanec...každý máme nastaveno pro svoji práci nebo svůj životní cyklus něco jiného...někomu vyhovuje,že je zaměstnanec,někomu,že podniká.Ale v reálu okrádá stát všechny stejně,protože pořád jen přemýšlí nad tím jak by toho nebo onoho ukrátil jen aby pro pány nahoře zůstalo co nejvíc...obyčejný zaměstnanec neboli občan,a drobný podnikatel je mu úplně šumák...hlavně ,že si pánové nahoře nahrabou pro sebe...o nic jiného tady nejde...copak to nevidíte?Tak se už přestaňte dohadovat a pojďte jim to říct nahlas.....21.4.2012 do Prahy
At se na me nezlobi, ale zamestnanci jsou proste uplakanci..Predvedu jak by mohl brecet OSVC. Za pet let jsem nebyl nemocnej, proc mam platit zdravku? Nechci platit socku: na pracaku me nenajdete a soucasnym duchodcum na penzi prispivat nehodlam. Kazdej by si mel spocist, kolik stal rodice kdyz ho zivili a tu castku se jim pokuset vratit v jejich duchodu. No dobra to je trochu scifi :D
Já jsem taky nebyl pět let nemocný a zdravotní pojištění také platím. Jistě až budu starší, tak nemocný budu a určitě budu chtít, aby se zdravotní péče, kterou budu potřebovala, hradila ze zdravotního pojištění, které jsem za tu dobu státu odvedl.
Ale co budete dělat Vy, až bude starý? Šetříte si už nyní na operace, které Vás ve stáří čekají?
Nechcete platit sociální pojištění, ale až budete důchodce, tak určitě budete po státu důchod chtít. A i kdyby jste důchod nechtěl, tak existují i jiné veřejné služby, které jistě využíváte (úklid obecních chodníků, silnice, po kterých jezdíte, ochranu hasičů a policie, atd...).
"existují i jiné veřejné služby, které jistě využíváte (úklid obecních chodníků, silnice, po kterých jezdíte, ochranu hasičů a policie, atd...)."
- To se ale platí z daní. A ty platí kdokoli, kdo platí DPH (tedy kdo v ČR kupuje zboží či služby pro osobní spotřebu), silniční daň, dálniční známky, daň z příjmu, z nemovitosti atd. atp.
No pozor pane....současní důchodci poctivě přispívali celý svůj pracovní život do důchodové pokladny....takže my,kteří teď pracujeme je jako správné děti teď podporujeme do důchodové pokladny taky...zaslouží si to za všechnu tu dřinu,kterou právě teď a to už od roku 1989 všechny vlády ničí a ještě štvou lidi proti sobě..skoro jako v padesátých letech...
A co kdyby zase na oplátku měli zaměstnanci výhody, které jsou spojené s podnikáním?
To tu budeme omílat pořád dokola, že být zaměstnaný stejně tak jako být OSVČ má své výhody i nevýhody.
Ale znovu opakuji, že to nemění nic tom, že zaměstnanec na odvodech zaplatí víc než zaplatí OSVČ.
A ktere konkretne ? Zadnou pracovni dobu, zadneho nadrizeneho, zadnou vypovedni lhutu, moznost pracovat ve stejnem oboru pro vice subjektu, moznost svobodne stonat ? Nebo stale vidite jen ten bulvarne proprany nesmysl, ze "podnikatel si da vse do nakladu" ? Neco da, ale nejdriv si na to musi vydelat.
Pokud zaměstnanci touží po nějakých "výhodách OSVČ", mohou přeci začít podnikat.
Ano, to či ono má své výhody a nevýhody, já bych pouze považoval za vhodné, že když se OSVČ v něčem ubere, tak se jim jinde přidá (nemluvím o penězích) - zejména v situaci, kdy např. zaměstnanci dostanou novou výhodu paušálu na dojíždění.
ok v tom pripade ale reknete i beee
- kdo bude platit osvc dovolenou
- kdo bude osvc platit nemocenskou
- kdo bude osvc prispivat na duchodove sporeni
- kdo bude osvc platit stravenky
- kdo bude osvc hradit ostatni benefity jako sickday/telefon/auto ....
tak co kafko? kdo to zaplati kdyz chcete aby osvc jeste pritlacila 10% plateb navic?
Priblizit se to bude moci, az stat bude hradit OSVC placenou dovolenou dle zakoniku - 4 tydny, az bude mit OSVC placenou nemocenskou prvni 3 tydny, ..... Kdyby jste si umel spocitat odvody, tak zjistite, ze odvod pri stejne hrube mzde zamestnanec x podnikatel, je pouhych 75 Kc navic pro zamestnance a navic jeste jedna dulezita vec, ten odvod, ktery tvrdite, ze odvadite ze sveho platu, tak sjte na omylu, 35 procent odvadi Vas zamestnavatel za trest, ze Vas zamestnal, ne Vy. Vy odvadite 4,5 na zdravku a nejakych 13 na socku.
Dejme tomu, že 4,5% je zdravotní pojištění a 13% sociální pojištění, ale nezapomínejte, že ještě 15% je daň (která je navíc ze superhrubé mzdy), takže dohromady to těch 29%, které jsem na začátku uvedl, dá.
Ano, zaměstnavatel za mně platí také sociální a zdravotní pojištění. A proto říkám, že se firmám vyplatí, aby "zaměstnali" OSVČ místo zaměstnance, protože jsou pro firmu levnější než zaměstnanec.
Proto jsem pro, aby se odvody státu za OSVČ a za zaměstnance sobě přiblížily.
Tady je krásně vidět jak svěle funguje "zmrdispeak" našich politiků. Vy totiž jako zaměstnanec odvádíte na sociálním pojištění 31,5% (Zákon č. 589/1992 Sb.) a na zdravotním 13,5% (č. 592/1992 Sb.). Rozdělení na část placenou zaměstnavatelem a zaměstnancem je naprostý nesmysl sloužící ke zmatení běžného člověka - stejně to v plné výši hradí zaměstnavatel.
OSVČ platí méně - hlavně tím že má možnost si zvolit vyměřovací základ ve výši 50-100% základu daně (osobně neznám nikoho kdo by platil více než musí) se u sociálky dostane na 14,6% a u zdrav. na 6,75% (minimálně však 20040 ročně).
Samotná 15% daň je stejná.
Výhody a nevýhody zamětnanec vs. OSVČ doufám rozebírat netřeba.
Další co naletěl na pohádku o tom, že tohle hradí zaměstnanec a tamto zaměstnavatel.
Je jedna podstatná částka - kolik je zaměstnavatel ochoten zaplatit za zaměstnance. A tato se rozdělí na dvě části, jedna je čistá výplata zaměstnance a druhá odvody státu. Dělení druhé části na "hradí zaměstnanec" a "hradí zaměstnavatel" jsou jen hrátky s číslu státních úředníků.
No to je sice zajímavá myšlenka, ale je pokud jste zaměstnaný, tak máte zase výhodu v tom, že Vám někdo tu práci dennodenně dává. A svítí Vám a topí Vám a nemusíte si dávat žádné inzeráty, objíždět zákazníky apod. Takže Vaše výdaje jsou mnohokrát nižší, než výdaje živnostníka, který má na jednu uskutečněnou zakázku třeba pět nebo deset neuskutečněných. Ten čas, kdy Vám někdo řekne, co máte dělat, živnostník musí dělit mezi skutečnou práci a mezi to, aby tu práci vůbec měl. Představte si, že byste ráno musel obíhat několik firem, jestli Vás ten den zaměstnají na nějakou práci. To už není tak lákavá představa bezpracného zisku a výhod, že? Všechno má svoje. Jako živnostník zase mohu líp přizpůsobit svůj čas potřebám rodiny (rozuměj velkou část práce udělám v noci, když jsou děti spát).
..... doopravdy si myslíš , že ta hromada živnostníků je v takovém balíku, že se nechá mačkat jen proto ,aby jste zaplácli svoje průšvihy? Mezi živnostníky je dost lidí ,kteří fungují z ruky do huby ale fungují protože je to svoboda.Možná toho moc neplatí, ale tvoří obrat, nakupují, nedej bože mají děti a tak je pořádně potrestat.... tak!!! A to nenatahují ruku a nežádají dávky.....zatím. Až budou všichni na pracáku, tak to bude stát v balíku!!! Ty kteří to ustojí , pochopí a začnou podnikat tak aby z toho stát nic neměl...... no a pak dojde na ty zaměstnance, když už živnostníci nebudou.....
Zrušení naprosto legitimních slev a bonusů jako na děti, manželku, odpočty úroků apod. pro OSVČ je naprostá odporná křivárna, protože je to diskriminační.
Výše minimálního odvodu na ZP a SP by se snad měla odvíjet od potřeb sociálního a zdravotního systému a ne od zájmu lobbystických skupin, rozhodně by minimální odvod OSVČ na ZP a SP neměl přesáhnout minimální odvody na SP a ZP za zaměstnance s minimální mzdou, což je aktuálně celkově 3 600 Kč.
Proč vymýšlet místo naprosto transparentního a spravedlivého snížení nesmyslně vysokých paušálů takovéhle zrůdnosti. Ti politici se vážně už pomátli.
"rozhodně by minimální odvod OSVČ na ZP a SP neměl přesáhnout minimální odvody na SP a ZP za zaměstnance s minimální mzdou"
A to z jakeho duvodu? A proc maji zamestnanci s vyssim prijmem platit vic? Ja bych taky docela rad jako zamestnanec platil nejake to minimum(a s tim bych samozrejme mel pak teoreticky nizsi duchod, nebo podporu), rozhodne by se mi to vyplatilo. U te socialni dane je to jeste tak nejak vykompenzovano ruznym plnenim ze strany statu(i kdyz jsou tam znacne disproporce), ale jak je to ospravedlnene u zdravotni dane? Copak ma OSVC horsi zdravotni peci?
Z jakého důvodu? Prostě přirozeně, minimální odvod obou skupin by měl být podobný, žádná diskriminace.
OSVČ s vyšším příjmem taky platí víc. OSVČ má obecně tvrdší chleba, proč by měla být diskriminovaná, ať jsou ta minima srovnatelná, což aktuálně platí.
Jako mě osobně je to u p*dele, já coby OSVČ skoro osmičku na zálohách ZP + SP platím už teď. Stejně tak bonusy, neživim haranty ani starou, ale z principu mi stanovování takto vysokých minim a odebírání bonusů vadí, protože je to prostě pro některé diskriminační až likvidační.
Ale ja jsem spokojeny se svou situaci. Jen tady zkratka vidim nepopiratelnou nespravedlnost a tak diskuji(obzvlaste kdyz vidim nektere zcela zcestne vyroky), Mame tady proste anomalii, ktera vede k obchazeni zakona a zbytecne zeslozituje stat.
P.S. Kdyby se muj zamestnavatel nebal svarc systemu, tak do toho jdu hned.
Pri techto nazorech bohuzel ano :-/
Zkuste se podivat znovu na tuto diskusi a kazdou vetu s vyrokem "zvysit odvody proc OSVC" si zkuste nahradit "snizit odvody pro zamestnance".
Az bude takto uvazovat nadpolovicni pocet lidi, odrazi se to na jejich cinech i na volebnich preferencich a je tu jista sance na zlepseni.
A jeste se zde nemluvilo o OSVC ktera ma zamestnance :-)
Samozrejme budu radsi, kdyz se snizi odvody zamestnancu. To ale pri soucasnem rozezranem statu nikdo neudela, protoze by to byl vypadek v radu desitek miliard. Idealne bych to srovnal, aby se vybralo stejne a OSVC a zamestnanci byli zdaneni stejne, pak by to pokracovalo zmensovanim statu a pak snizovanim odvodu pro vsechny.
Jenze dokud toto nikdo neudela, nemuze dojit k zadne zmene k lepsimu. Chapu ze vice jsou tim ted poskozeni zamestnanci, nicmene tu musi byt snaha od vsech svrhnout soucasny "rezim", kde jsou prakticky vsemi pol.stranami ocividne rozkradany prostredky neuveritelnych rozmeru. A toho urcite nedosahneme zvysenim odvodu OSVC :-)
Uvedomte si, ze tahle zeme uz nema zadnou sanci na zlepseni sveho stavu "standardnim" procesem. Prilezitost v roce 1989 zustala nevyuzita a je treba dalsi, tentokrate skutecna, revoluce. Ta asi jedina muze jeste odstranit soucasny korupcni system, do ktereho tecou penize prave i neumernymi odvody zamestnancu.
Ono totiz i odvody OSVC na zdravotni a socialni "pojisteni" jsou zde ve srovnani s jinymi zememi take neumerne vysoke. Castecne to sice kompenzuji vysoke pausaly, ale celkove je zde zcela nenormalni stav.
Nevim nakolik je to vypovidajici, ale napriklad podle freedom day na tom nejsme uplne nejhur:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tax_Freedom_Day#Tax_Freedom_Day_for_workers_in_the_European_Union
Se vstupem do EU uz podle me padla jakakoliv sance na zmenu k lepsimu a lepe uz bylo. Zivime cim dal tim vic uredniku, fondu, dotacnich programu, ekologickych projektu, kontroloru, ... a jako CR s tim asi nic neudelame. Je to jen cekani na to, az se rozsype eurosojuz.
Jenze ta tabulka nesrovnava zdaneni versus sluzby poskytovane statem. Me osobne by nevadilo vyssi zdaneni, pokud by za to byla odpovidajici sluzba. Samozrejme je nutne vest debatu, co vsechno lide od statu chteji. Nicmene u nas je naprosto zrejme, ze je zde malo muziky za hodne penez.
Ackoli si o EU nemyslim nic dobreho a preji ji klidny konec, tak je dobre si uvedomit, ze mnoho lokalnich zakonu vyprodukovanych zdejsimi poslanci je jeste horsich nez ty z EU. A "diky" EU se alespon trochu koriguji na prijatelnejsi uroven. Stejne tak mame moznost se pripadne obratit na soud v EU, kdyz u nasich soudu neuspejeme.
Smutne ...
"A proc maji zamestnanci s vyssim prijmem platit vic?"
Protoze je jim za to nabizen urcity servis, ktery je izoluje od obchodniho prostredi (mzda i v pripade ze nejsou zakazky, proplacena nemocenska nad ramec ktery plni pojistovna, dovolena, pracovni pomucky, nizka odpovednost za skody atd.)
"Copak ma OSVC horsi zdravotni peci?"
Napriklad nemocenska je proplacena az od tretiho tydne a pocka si na ni nekolik mesicu. V prubehu nemoci za vas nikdo nic nevyridi atd.
"Protoze je jim za to nabizen urcity servis, ktery je izoluje od obchodniho prostredi"
Jenze ten servis jim neplati stat, ale zamestnavatel! Zamestnanec si tedy na ten servis musi vydelat, jinak by ho nikdo nezamestnal. Na dovolenou si taky musi vydelat, odpovednost za skody to same... O to ma nizsi mesicni mzdu.
"Napriklad nemocenska je proplacena az od tretiho tydne a pocka si na ni nekolik mesicu.'
Za nizsi odvody jdu do toho...
Naposledy. Ten servis zajistuje stat pomoci ochranarskych zakonu pro zamestnance (vnucene zamestnavateli) a vybira si za to take vyssi dan. Ze pak cast nekterych povinnosti nehezky prenasi na zamestnavatele (napriklad proplaceni nemocenske) je druha vec. To ze je ale zamestnanec izolovan od vetsiny problemu je "zasluha" statu, nikoli dobro zamestnavatele.
Pokud se Vam tyto ochranarske zakony vykoupene vyssimi odvody nelibi, nezbyva vam nez svobodne podnikat. Mate na to dokonce pravo v Listine.
Nevim jak to jiz jinak vysvetlit.
Stat sice zavedl ochranarske prostredi, ale vsechny ty zminovane ochrany plati zamestnavatel, takze si na ne musi zamestnanec vydelat(ma o to nizsi mzdu). Dovolena, pojisteni odpovednosti, odstupne... nejsou placene z tech povinnych odvodu do statni kasy.
Uz vazne nevim, jak to lepe vysvetlit.
Ale ne všechny zisky zaměstnavatele (ze kterých platí ony ochrany) jsou stejně vysoké jako cena prosté práce zaměstnance. Jinými slovy, pokud (příklad) x zaměstnanců za 10.000 Kč odvádí samostatně práci v hodnotě 12.000 Kč, neznamená to, že by celkový výsledek práce všech zaměstnanců nemohl zaměstnavatel prodávat např. za (přepočteno na jednoho) 20.000 Kč - ovšem to není dáno jen výkonem zaměstnance, ale synergií atd. Otázka zní, jak poznáte, že všechny ty ochrany jsou skutečně kryty z toho rozdílu 2.000 Kč (například), ne z částky nad to.
Tak tohle jsem vubec nepochopil. Ja jsem nekde napsal, ze zisk ma byt stejne vysoky, jaka je cena prace?
Zamestnavatel si proste musi spocitat, jestli se mu vyplati nekoho zamestnavat. Do toho samozrejme musi zahrnout i vsechny naklady, ktere mu klade na bedra stat v podobe zakoniku prace.
Hm, proč by si to musel zaměstnavatel špatně spočítat? Jde jen o to, že tu "přidanou hodnotu" nemusí (nemůže) zajistit jeden jediný zaměstnanec, ale spoluprací celá firma. Samozřejmě že to nemusí být vždy jednoznačné, ale to přeci nic nevylučuje. Mimochodem, proč si asi zaměstnavatel dává "zaměstnancovo" pojistné do firemních (nikoli zaměstnancových) nákladů...
Politici se holt předvádějí kdo vymyslí blbější nápad, a pak ten úplně nejblbější realizují. Já s tím vcelku problém nemám, podle toho, jak to nastaví, budu OSVČ, zaměstnanec s min. mzdou, nebo převedu firmu úplně do zahraničí, stejně jako si vždycky najdu způsob jak nějaké nesmyslné částky neplatit, a to legální.
O blbosti politiků nakonec svědčí už realizované kroky: zvedli spotřební daň - výběr upadl, protože kdo může, tankuje v zahraničí nebo netankuje, zvedli teď v lednu DPH - klesl výběr v absolutních číslech, protože zase klesla domácí spotřeba nebo se přesunula do zahraničí, atd.
Zvednou o 10 % daně podnikatelům - výběr klesne o 10 - 20 %, firmy se přesunou do zahraničí, lidi na pracák.
Podle mne je potřeba se nejdříve rozhodnout k čemu mají daňové paušály sloužit. Já je chápu tak, že mají pomoci drobným živnostníkům přežít, nejde o zjednodušení administrativy. Pak stačí radikálně snížit hranici 5mil ročního příjmu, ostatní pravidla jsou podle mne v pořádku. Zkusil jsem si udělat modelový výpočet na svém blogu http://blog.kapik.cz/2012/04/male-zamysleni-nad-danovym-pausalem.html.
Zjednodušit administrativu by měl tenhle stát pro všechny, složitá administrativa paradoxně nahrává únikům a podvodům, zatěžuje státní aparát a nepřináší žádné výhody. Já to vidím tak, že kdo chce podvádět tak si nějaký způsob vžycky najde a kdo nechce, tak si ho najde, když už pro něj nebude únosný být poctivý :-(