Vy jste si sice pořídil auto, ale tu práci Vám zadává zaměstnavatel, že? Daně si počítáte sám nebo Vám je počítá mzdová účetní? Pracovní oblečení a nářadí (nebo v kanceláři počítač, stůl, židli...) Vám také pořídil zaměstnavatel, nebo si toto všechno vozíte vlastní? Zkuste si spočítat kolik tohle všechno zaměstnavatele stojí. A většinu z toho zaměstnavatel musel zaplatit ještě dřív než z toho má nějaký zisk z Vaší práce. Vy prostě jen přijedete do zaměstnání, máte všechno nachystané, uděláte si svou práci a jedete zase domů. A když pro Vás zaměstnavatel práci nemá, je to jeho problém, stejně Vám musí mzdu zaplatit. Pojištění platíte jen ze skutečně vydělaných peněz, tedy platí ho za Vás z Vaší mzdy zaměstnavatel a je za to také zodpovědný, takže Vy můžete být v klidu a nemusíte se o nic starat. Když si potřebujete něco zařídit nebo si chcete odpočinout, zajet k moři (nebo třeba na týden na chatu), tak si vezmete dovolenou (podle zákona jí máte 20 dnů za rok a hodně zaměstnavatelů přidává ještě dalších 5 dnů) a zaměstnavatel Vám ji proplatí. Pokud jste nemocný, dostanete nemocenskou, stačí jen doručit do práce neschopenku, o nic dalšího se starat nemusíte. Není to sice nic moc, ale pořád je to lepší než vůbec nic.
Živnostník si ale nejdřív musí práci sehnat, nakoupit potřebné stroje, nářadí a další vybavení (k čemuž někdy je i to auto potřeba, protože tahat vlakem 2 kufry nářadí a kolem krku mít 100 metrů kabelu není úplně ideální, nehledě na to že v autě má i další nářadí které nepotřebuje pokaždé, ale občas se může hodit), po práci si místo k televizi sedne k počítači, udělá účetnictví, vymáhá nezaplacené faktury, domlouvá další zakázky, jednou za měsíc zaplatí minimálně 4 tisíce na povinné zdravotní a sociální pojištění (ano, i když třeba vůbec nic nevydělal, ty 4 tisíce prostě zaplatit musí), 5x ročně zaplatí silniční daň (když už má to auto, že ano), jednou ročně vyplní přiznání k silniční dani a přiznání k dani z příjmu, přehled na sociální pojištění, přehled na zdravotní pojištění a u všeho uhradí nedoplatky které mu vyšly. Pracuje pořád, dovolenou nemá a pokud si nějaké volno na odpočinek udělá, musí jiný den pracovat o to víc anebo vydělá méně peněz. To samé pokud je nemocný, takže většinou pracuje i s horečkou protože zůstat v posteli si nemůže dovolit. Pokud by si každý měsíc platil nemocenské pojištění, dostal by sice
nějakou nemocenskou dávku, ale až od 15. dne nemoci a bylo by opravdu jen pár korun.
A to nepíšu o plátci DPH, ten má k tomu ještě spoustu dalších povinností, které většinou sám nezvládne a musí si najmout účetní nebo aspoň asistentku na zpracovávání přiznání a kontrolních hlášení.
Zkusila jsem si obojí, být zaměstnancem i živnostníkem. Být zaměstnancem je rozhodně pohodlnější, člověk se nemusí o nic starat, jen aby byl včas v práci a odpracoval si to co má. Ale vadilo mi být zavřená celý den v kanceláři když je venku krásně a navíc jsem se po většinu roku dostala ven jen za tmy - ráno i večer. Proto za největší výhodu živnostníka považuji to, že si většinou můžu určit kdy budu pracovat. Takže když je přes den pěkně, jdu ven a u práce potom sedím večer až do noci. Nevýhoda je, že mám jako živnostník mnohem víc povinností a je mnohem víc situací, kde můžu něco udělat špatně.
Takže pokud si myslíte, že jsou na tom podnikatelé lépe, zkuste podnikat, jen do toho, budu Vám držet palce!