Taky rádi trávíte čas posedáváním v kavárnách a často sníte o tom, jaké by to bylo provozovat vlastní podnik? Nejste v tom sami. Těmito představami se v myšlenkách zaobírá celá řada lidí. Kdo ale své plány dotáhne do konce? A kdo je vůbec schopný přemýšlet o založení vlastní kavárny realisticky? Mnoho lidí se domnívá, že provozovat kavárnu je jeden z nejsnadnějších způsobů podnikání. Být milý na hosty a servírovat kávu a zákusky přece není nic složitého. Jenže kavárenská realita se od našich představ dost liší. A zrovna tento obor patří mezi ty nejvíce riskantní. Na neúspěšném podnikání s kavárnou už prodělala celá řada snílků. Nesnažte se proto rozšiřovat jejich řady.
Podnikatelský plán je základ
Každý, kdo uvažuje o vlastním podnikání, by si měl sestavit podnikatelský záměr. Je nutné zvážit všechna pro a proti a už ve stádiu teoretické přípravy se snažit minimalizovat rizika. Položte si několik základních otázek a poctivě si na ně odpovězte. Určitě nevynechejte tyto: Je na trhu místo pro váš podnik?, Stojí zákazníci o formu kavárny, kterou máte v plánu rozjet?, Co v tomto oboru nabízí konkurence? A pamatujte, že každé podnikání je risk a bohužel neexistuje žádný stoprocentně spolehlivý způsob, jak se vyhnout neúspěchu. A to především v oborech, které nám přijdou zdánlivě snadné.
Mohlo by vás zajímat: Majitelé pražírny učí Čechy pít kávu i provozovat kavárny
Na kávě se dá vydělat jmění. Ale trvá to
O penězích se mluví vždycky až v první řadě, pojďme si tedy hned v úvodu vyvrátit jednu zažitou nepravdu. Lidé si myslí, že ve vlastní kavárně za krátkou dobu snadno zbohatnou. Jenže než se kavárna rozběhne, může to trvat i několik měsíců. Po tuto dobu je většinou nutné podnik dotovat z úspor nebo z jiných finančních zdrojů. Co se týká vstupních investic, ty se pohybují v řádech stovek tisíc i milionů. Například kavárenský řetězec CrossCafe upozorňuje, že vybavení kavárny může přijít až na 2,5 milionu korun. K tomu je nutné připočítat náklady na pronájem a případnou přestavbu prostor, poplatky za energie, mzdy a tak dále. Za úspěch se dá považovat to, pokud si kavárna v počátku vydělá alespoň na svůj vlastní provoz.
V zapadákově to ani nezkoušejte
Pro úspěch kavárny je důležité její umístění. V tomto mají výhodu ti, kteří nedisponují vlastním volným prostorem. Mohou si pak kavárnu zařídit v centru města nebo v blízkosti nějakého turistického cíle. Místo vybírejte s ohledem na konkurenci, nejlepší lokality bývají často rozebrány. A taky se snažte otevřít podnik v těsné blízkosti hlavních komunikačních tepen, tedy na hlavních ulicích, náměstích a tak dále. Zákazníkům musíte zůstat na očích, aby vás nemuseli nikde hledat. Lidé jsou dnes už zvyklí brát si kávu s sebou, ideálním místem pro kavárnu je proto třeba nádraží nebo autobusová zastávka. Myslete i na to, že do kaváren se nechodí jen relaxovat, ale i pracovat nebo studovat. Od věci proto není přemýšlet o otevření kavárny třeba poblíž kancelářských center nebo studentských kolejí a škol. Váš úspěch je přímo závislý na lokalitě. Pokud ji vyberete špatně, kavárna bude živořit.
Štvou vás lidi? Pak jako kavárník nemáte šanci
Vařit kávu a servírovat zákusky není na první pohled nic těžkého. Zkušení kavárníci ale vědí své. I toto je umění, které ne každý zvládne. A pokud ho zvládne, musí myslet na to, jak a komu bude kávu servírovat. Na druhé straně je totiž zákazník. A provoz kavárny, to je především o každodenním styku s lidmi a péčí o ně. Snažte se vcítit do jejich potřeb. Musíte umět rozpoznat, zda vyžadují spíš chladnější přístup nebo si do kavárny přišli i pro váš hezký úsměv a vlídné slovo. Zákazníků je taky potřeba si vážit a obsloužit je se vší úctou. Snažte se držet krok s dobou, objevujte nové módní styly, inspirujte se v časopisech nebo na odborných serverech a udělejte si studijní výlet do některé z evropských kavárenských metropolí. Poučit se můžete ve Vídni, Paříži i Miláně. Snažte se taky najít vstřícný personál a proškolit ho.
Buďte jiní
Kavárenské kultuře se u nás nebývale daří. Ve větších městech najdete kavárnu prakticky na každém rohu. Pro nováčka je těžké se uchytit a bojovat i s velkými světovými řetězci. Je proto bezpodmínečné se odlišit. Kdo to neudělá, ten často skončí v kategorii podniků, které mají nouzi o hosty. Odlišnost neznamená mít jen jinou značku kávy. Snažte se zaujmout třeba i domácími dezerty a dalšími lahůdkami. A hlavně buďte styloví. Je jedno, zda se inspirujete dobou první republiky, etno stylem nebo modernou. Pokud budete kavárnu vést dobře, své zákazníky si najde. Důležité je být jiný než konkurence a držet se vlastního stylu. V pražských Vršovicích si své místo našla například Retro cukrárna a kavárna, která cílí na starší obyvatelstvo. Vybavení tohoto podniku je jako vystřižené z dob normalizace a dělá dobře hlavně lidem z nedalekého Domova seniorů. Některé kavárny jsou zaměřeny na pracovní setkání, jiné jsou otevřené kultuře a nabízí koncerty, výstavy i komorní divadelní představení. Myslete na to, že do kavárny se nechodí jen za dobrou kávou, ale za její celkovou atmosférou.
Psali jsme: Chcete kavárnu? Počítejte s tím, že je to 24hodinový byznys
Dodavatel kávy se stane kořením vašeho podniku
Uvědomte si, že se píše rok 2015. Český národ už dávno nepopíjí jen pivo, ale umí si náležitě vychutnat i kvalitní kávu. Pokud chcete podávat rozpustnou kávu se šlehačkou ve spreji, tak raději ani neotevírejte. Výběr dodavatele kávy je často otázkou financí. Podle možností se rozhodněte, zda zvolíte spolupráci s malou lokální pražírnou nebo se spojíte s nadnárodními firmami, které vám kromě kávy nabídnou i výhodný pronájem kávovaru a vybaví váš podnik vším potřebným. Je to sice výhodné, protože máte například zajištěn servis, ale na druhou stranu budete svázáni pravidly velké korporace, která vám jejich porušení nebude ochotna promíjet. Jde o těžké rozhodnutí, protože kvalitní profesionální kávovar může být stejně drahý jako nové auto. Přesto ale myslete na to, abyste svým hostům dokázali nabídnout kvalitní, myšleno dobře upraženou a bezchybně připravenou, kávu a její široké spektrum. Udělejte si před otevřením kavárny průzkum ve svém okolí. Co pijí vaši přátelé a jak lidem chutná káva z konkurenčního podniku?
Závěrem
Pokud už jste sundali růžové brýle, vnímáte kavárenský byznys v reálných souvislostech a chcete se do zprovoznění vlastní kavárny i tak pustit, nezbývá než popřát hodně štěstí a spoustu spokojených zákazníků. Trh je sice nasycený, ale otevřít novou kavárnu má stále smysl. Zvlášť, když se budete snažit být jiní, dělat věci poctivě a budete mít trpělivost. Ostatně tak jako v každém jiném podnikání.