Od roku 2014 se rozšíří povinná elektronická komunikace s úřady. Komunikovat s finančním úřadem pouze elektronicky budou muset plátci DPH s obratem nad 6 milionů. U ČSSZ se povinnost elektronické komunikace dokonce vztahuje na všechny podnikatele, tedy i na OSVČ. Vzhledem k tomu, že využívat e-podpis může být pro řadu podnikatelů složité, vyplatí se si zřídit datovou schránku.
Na ČSSZ už pouze elektronicky
Od ledna 2014 musí počítat výhradně s elektronickou komunikací s úřady plátci DPH, jejichž roční obrat překračuje hranici 6 milionů korun. Všichni tito podnikatelé budou muset veškerá podání pro finanční úřad činit elektronicky. Jedná se o daňová přiznání, hlášení, přílohy k přiznání nebo hlášení či o přihlášky k registraci a oznámení o změně registračních údajů. Jak již bylo řečeno, výjimku tvoří fyzické osoby, které neměly ve 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsících příjmy vyšší než 6 milionů korun. Jestliže fyzická osoba tento obrat překročí, vzniká jí povinnost činit podání podle odstavce 1 za zdaňovací období následující po zdaňovacím období, v němž došlo k překročení obratu, a trvá nejméně po dobu 6 kalendářních měsíců,
píše se v zákonu o DPH.
Další novinkou v oblasti elektronické komunikace se od příštího roku stanou podání pro Českou správu sociálního zabezpečení. Zákon sice stanovil, že zaměstnavatelé a osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ) musít činit veškerá podání pro ČSSZ elektronickou formou už od letoška, ČSSZ ale nakonec tuto povinnost o rok odložila. Vzhledem k tomu, že se ČSSZ rozhodla odložit zavedení povinné elektronické komunikace, je možné zasílat předepsané tiskopisy ještě po celý rok 2013 také písemně. Nová povinnost elektronické komunikace s ČSSZ tedy reálně vznikne až 1.ledna 2014,
upřesnil serveru Podnikatel.cz Petr Hojsák, člen výboru Komory certifikovaných účetních.
Čtěte více: Další změny a zmatky kolem tiskopisů. Které tedy musíme podávat elektronicky?
Povinnost elektronické komunikace s ČSSZ se dotkne prakticky všech podnikatelů. Ti si tak budou muset vybrat, zda podají například přehledy přes datovou schránku nebo přes e-podatelnu. K podání přes e-podatelnu, tzv. VREP (Veřejné rozhraní pro e-podání) bude ale nutný kvalifikovaný (zaručený) elektronický podpis. Odborníci nicméně upozorňují, že pro počítačové laiky bude jednodušší založit si datovou schránku. “Důležité ale je nechat si zřídit datovou schránku podnikající fyzické osoby, když máte vůči ČSSZ vystupovat jako OSVČ. Také používání datové schránky se v poslední době výrazně zjednodušilo, díky eliminací noční můry v podobě tzv. 602XML Filleru. Na čem si dříve lámali zuby i mnozí počítačoví odborníci, dnes již zvládne i zkušenější uživatel běžného počítače,” napsal na serveru Měšec.cz Jiří Peterka, nezávislý konzultant a publicista, který se problematikou datových schránek dlouhodobě zabývá.
Jak upozorňuje Peterka, v případě druhé možnosti zaplatí OSVČ za kvalifikovaný certifikát nejméně 396 korun a navíc potřebu pokročilé znalosti spojené s používáním e-podpisu. “Navíc, aby to nebylo až tak jednoduché, musíte dosti komplikovaným způsobem dopředu sdělit ČSSZ, který konkrétní kvalifikovaný certifikát pro své podání použijete. Protože, jak sama říká (a v tom má bohužel pravdu): ze samotného certifikátu nemusí být schopna poznat, komu patří a kdo je tedy podepsanou osobou, činící podání,” vysvětlil Peterka.
Čtěte více na Měšec.cz: Parazitům (OSVČ) povinně datovou schránku nebo elektronický podpis!
Co chystají datové schránky?
Vzhledem k rozšíření povinné elektronické komunikace by podnikatelé – fyzické osoby měli zvážit, zda si nezaložit datovou schránku. Ty mají povinné od listopadu 2009 všechny firmy. Vloni v červenci se k nim přidali i advokáti a daňoví poradci. Právě v polovině loňského roku též došlo k přepracování uživatelského prostředí portálu datových schránek, kdy se konečně odbourala povinnost specifických programových doplňků. Zároveň se webová aplikace datových schránek přizpůsobila i pro použití skrze mobilní dotykové zařízení, jako jsou například tablety.
Co se týče změn do budoucna, žádné zásadní, které se týkají datových schránek samotných, se nechystají. Přesto ale můžou uživatelé datových schránek počítat s některými novinkami, které má přinést soukromý sektor. Od poslední novelizace zákona totiž autorizované subjekty mohou využívat propojení jejich aplikací s datovou schránkou. Pokud je nám známo, tak ČSOB v blízké budoucnosti spustí novou verzi svého internetového bankovnictví, ve kterém bude integrována funkčnost datové schránky,
uvedl serveru Podnikatel.cz Jiří Korbel z odboru tisku a PR ministerstva vnitra.
Ve spolupráci s Českou správou sociálního zabezpečení a Generálním finančním ředitelstvím probíhají rovněž přípravné práce k propojení jejich nových portálových aplikací s identitním prostorem datových schránek. Uživatelé nových připravovaných portálů by k přístupu k jejich funkcím mohli využít novou autentizační službu Portálu veřejné správy, což je efektivní způsob, jak využít již existující ověřené identity uživatelů datových schránek,
doplnil Korbel.
Zda budou tyto novinky využívány, zůstává však otázkou. Jako memento mohou sloužit Poštovní datové zprávy, které Česká pošta nabízí uživatelům datových schránek pro soukromou komunikaci. Od roku 2011, kdy jedna zpráva vyšla na 18,048 koruny (plus měsíční paušál), se sice jejich ceny snížily, Poštovní datové zprávy však stále využívá pouze zlomek lidí. Cena jedné Poštovní datové zprávy nyní činí 14,13 koruny a uživatel musí i v současnosti platit měsíční poplatek. Celkově systémem prošlo přes 100 milionů datových zpráv, počet Poštovních datových zpráv ale dosahuje pouze několik desítek tisíc. Za celý loňský rok jich bylo posláno okolo 12 000 a za letošní čtyři měsíce přibližně 7600.