Zviditelňujete se na sociálních sítích? Pak miřte na mladou generaci a určitě neminete. Na Facebooku, ale i na ostatních sociálních sítích používaných českými uživateli, stále hrají nejzásadnější roli mladí a mladší uživatelé. Prakticky dvě třetiny uživatelů Facebooku z České republiky jsou ve věku pod 35 let. Loni byl tento věk ještě o 3 roky nižší. Nejpodstatnější ovšem je, že v mladších věkových kategoriích je penetrace v populaci skoro stoprocentní. Od 35 let věku začíná výrazněji klesat.
“Pokud dnes řešíte oslovení lidi ve věku pod 25 let, najdete je nejlépe na Facebooku nebo jiných sociálních médiích. Velmi dobře tam ale najdete i ty do 35 let věku. Sociální média, Facebook, Instagram, Pinterest a mobilní Internet jsou pro ně neoddělitelnou a podstatnou částí jejich života,” říká Kateřina Holnová, CEO společnosti Effectix.com.
Na Facebooku je 4 200 000 uživatelů, kteří žijí v České republice, z toho je 2 200 000 žen a 2 000 000 mužů. Samozřejmě je vždy nutné brát v úvahu, že jde o čísla poskytovaná samotným Facebookem a nemusí být zcela přesná. Řada uživatelů neuvádí své skutečné bydliště, stejně jako řada z nich pozměňuje věk. Tisíce dětí pod 13 let navíc musí uvádět věk vyšší, aby jim Facebook umožnil založení účtu a uvádějí zpravidla 18 let.
Dále čtěte: Potřebujete nové zaměstnance? Co takhle zkusit Facebook
Přizpůsobte reklamu tomu, co uživatelé na Facebooku dělají
S cílovou skupinou je těsně spjat nejdůležitější rozdíl mezi inzercí na Facebooku a inzercí kdekoli jinde na internetu. Na Facebook totiž lidé nechodí hledat informace, nakupovat ani si pořizovat hypotéku. Lidé se sem chodí bavit s přáteli, prohlížet si fotky, atp. Uživatelé se tu cítí bezpečně ve vlastním profilu. Proto je třeba s tímto faktem pracovat a snažit se přizpůsobit tomu reklamní aktivity.
I z demografického hlediska má Facebook svá specifika – prozatím této sociální síti holdují především mladší lidé. Reklama by tedy měla být nastavena tak, aby mladého člověka, který si přišel prohlédnout například fotky kamaráda z dovolené, zaujala. Měla by na něj „křičet”, že je pro něj zajímavá natolik, aby na ni klikl.
Navíc vzhledem k malým podmínkám České republiky, se každá reklama rychle okouká. Ze zkušeností víme, že reklamní inzeráty přestávají fungovat obvykle nejpozději po dvou měsících. Během dvou měsíců totiž dojde k několika násobnému zobrazení celé cílové skupině, a koho reklama zaujala, na ni již klikl. Na druhou stranu je možné toho využít pro kvalitní a poměrně levný branding, protože platba za 1000 zobrazení pak bude velmi nízká.
Psali jsme: Sociální sítě k podnikání patří. I s nízkým rozpočtem vás zviditelní
Plusy a mínusy internetové reklamy
+ Zacílení – reklama může být směřována jen na vybrané skupiny lidí, například podle věku, regionu, zájmů. Navíc lze nastavit její zobrazování pouze v určité dny nebo časy.
+ Flexibilita – žádná jiná forma reklamy není tak pružná, jako ta internetová. Na základě aktuálních výsledků je možné ji kdykoli upravit nebo stáhnout.
+ Hodnocení – na rozdíl od reklamy v tisku nebo v rádiích je možné internetovou reklamu měřit a na základě konkrétních údajů vyhodnocovat její dopad.
+ Interaktivita – kliknutím na reklamu to nekončí. Zákazník může produkt rovnou objednat, ohodnotit a ovlivňovat další lidi, například sdílením odkazů na sociálních sítích.
+ Cena – v přepočtu konečné částky na výkon vydává zadavatel internetové reklamy méně peněz, než při jiných formách inzerce.
- Omezený dosah – internet je sice celosvětově rozšířené médium, ale někteří zákazníci ho prostě nevyužívají. V některých oborech se může jednat o velký segment klientů.
- Omezený prostor – na internetu se nedá koupit celá stránka jako třeba v časopisech. Je proto dobré kombinovat různé druhy online reklamy.
- Slepota – zkušení uživatelé internetu jsou schopni vyhnout se nejen reklamním bannerům, ale i dalším formám reklamy. Protože je síť inzercí přeplněna, mnozí lidé na ni také vůbec nereagují.
- Negativní dopad – zákazníci čím dál tím víc dávají na reakce svého okolí. Proto by značka měla být na internetu viděna, ale musí si udržovat dobré jméno. Špatné zkušenosti se po síti šíří daleko rychleji než ty dobré.