Franšízantka Helena Ederová z Partners: S manželem tvoříme skvělý tým

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Franšízing má pro zákazníky velkou výhodu: vědí, do čeho jdou. Známá značka v gastronomii znamená stejnou nabídku a kvalitu. Může to fungovat i ve finančnictví?
26. 5. 2014
MarketVoice Co je to?

Sdílet

Poskytujete finanční poradenství pod značkou Partners market. Jak moc se podle vás liší franšízing ve finančním sektoru od toho v gastronomii?

V podstatě vůbec, základy franšízového podnikání jsou všude stejné. Nejdůležitější je mít podrobně vypracovaný a konkurenceschopný koncept, a podle mne je jedno, zda se bude věnovat rychlému občerstvení, farmářským potravinám, anebo pojištění a úvěrům. V případě Partners marketů, franšízových poboček finančně-poradenské společnosti Partners, dodává centrála řešení na klíč, které určuje, jak má franšíza Partners market vypadat, jaké má splňovat podmínky, poskytovat servis a služby a kde je pro ni ideální uplatnění. A z vlastní zkušenosti vím, že to funguje.

Helena Ederová (35 let) se věnuje podnikání od roku 2008. Vybudovala úspěšnou rodinnou firmu zabývající se vedením účetnictví (TAX Optimal s.r.o.) a od roku 2011 zároveň působí jako finanční poradkyně v Partners. V roce 2013 po změnách v osobním životě a stěhování z Brna do Jihlavy založila v Humpolci franšízu Partners market, která by v roce 2014 měla být obohacena o sesterskou pobočku v Pelhřimově. S manželem tvoří silný tým, který jí umožňuje plnit nejen svá podnikatelská, ale i soukromá přání. Před dvěma měsíci se jim narodil syn Filip.

Ale kde je v tomto konceptu prostor pro podnikatelského ducha, když franšízant dostane vlastně hotový a osvědčený produkt? Nebylo by spíš lepší najmout schopného ředitele pobočky? 

Sice by to tak na první pohled mohlo vypadat, ale rozhodně to tak není. Toho podnikatelského ducha, jak jste to nazval, mít musíte. I když máte franšízu, tedy pobočku vytvořenou na míru dle předem daných pravidel, všechna podnikatelská rizika s ní spojená nesete vy. Odpovídáte za hospodářské výsledky a také za místo, kde Partners market bude, protože každý region nebo město mají svá specifika. A to platí zejména ve financích. Lidé na severu Čech budou upřednostňovat trochu jiné finanční produkty než třeba ti z Hradecka nebo z Vysočiny. Pokud nebudete dobře znát svoje potenciální zákazníky a nebudete jim umět nabídnout to, co chtějí, pokud nebudete mít stanovený podnikatelský záměr, tak sebelépe vybavená franšíza vám k úspěchu nepomůže.

Vy konkrétně máte Partners market v Humpolci, který funguje už zhruba osm měsíců. Jaké tam mají lidé speciální finanční požadavky? 

Předností konceptu Partners market je, že má opravdu širokou nabídku služeb a produktů řady finančních institucí. Abych byla konkrétní, jedná se o 54 obchodních partnerů od bank přes pojišťovny až po investiční a penzijní společnosti, díky nimž máme k dispozici více než pět set produktů. Spádová oblast, na kterou se zaměřujeme, čítá zhruba 25 tisíc lidí. Kromě Humpolce jsou to zejména menší obce a městečka v okolí. Pokrytí finančními službami zde není tak husté jako ve velkých městech. A proto je tato oblast pro Partners market ideální. Lidé nechtějí své běžné finanční produkty sjednávat na pěti různých místech. Daleko pohodlnější je vše najít na jednom místě – bankovní účet včetně bankomatu, spotřebitelský úvěr, pojištění vozidla nebo domácnosti, hypotéku. Že to funguje, dokládá zájem lidí z ulice, protože ti jsou nejlepší referencí úspěšnosti Partners marketu.

A o co se tedy lidé na Humpolecku zajímají nejvíc?

V kurzu jsou dvě věci: refinancování a konsolidace úvěrů a pak překvapivě investice. Ale jak jsem říkala, každý region je jiný, v každém hledají něco jiného a něco jiného na ně působí. Nám se třeba vyplatily rádiové spoty, ty opravdu zafungovaly. Musím říci, že právě v oblasti marketingových aktivit máme velkou podporu ze strany centrály. Pravidelně nám připravují kampaně, letáky, plakáty, finanční noviny Peníze a Vy, webové stránky, akce, reklamní předměty přímo pro franšízy, a na to vše máme od klientů skvělé reference.

Ale vraťme se k vám a vašim začátkům. Vy jste působila dva roky v síti jako finanční poradkyně Partners. Proč pak najednou podnikatelka – franšízantka?

Ona to zase tak velká změna nebyla, protože i jako finanční poradkyně Partners jsem byla podnikatelka, jen s jiným modelem. U mne sehrála roli vhodně využitá finanční příležitost a hlavně podpora manžela. Tou finanční příležitostí byl prodej bytu v Brně, díky čemuž jsem získala základní kapitál. A jen tak uložit finanční hotovost do banky nebo fondů se mi nechtělo. A Partners zrovna začínali s projektem franšíz. Koncept mne hned oslovil, viděla jsem v tom skvělou investici a příležitost. Jenže moje zkušenosti s tímto typem podnikání byly nulové. Naštěstí mi pomohl manžel, který mne v měsících před otevřením pobočky podporoval. A hlavně mi pomohl připravit podnikatelský záměr, stanovit si reálná očekávání a čísla. To bylo pro mne asi to nejtěžší.

Takže nejtěžší bylo udělat podnikatelský plán, který by dlouhodobě obstál?

Ano, protože na tom viselo schválení projektu centrálou a jeho odklepnutí. A to se nám povedlo, s manželem jsme prostě sehraný tým. Jenže tím to zdaleka nekončilo, bylo potřeba najít vhodné zaměstnance a koncipienty. Jako zaměstnavatel v malém regionu, kde pracovních příležitostí není zrovna přehršel, jsme měli výhodu výběru. Bohužel i tak jsem sáhla vedle a v jednom případě jsem výběru litovala. V případě školení zaměstnanců jsem opět ocenila skvěle propracovaný projekt ze strany centrály. Zkušenosti se vzdělávacím systémem Partners pro franšízy jsou jen pozitivní. Pokud bych to měla jako podnikatelka realizovat sama, znamenalo by to pro mne téměř další měsíční časovou investici, kterou jsem takto mohla věnovat přípravám franšízy. 

A jaké jsou vaše další plány, neplánujete franšízovou síť? V Partners byste nebyla jediná. 

Plánujeme. Sice to zatím nebude síť, ale taková menší „síťka“. Máme rozpracovaný projekt na franšízu v Pelhřimově, chtěli bychom ji otevřít v letošním roce. Právě hledáme prostory.