Mít přehled o všech platbách takřka okamžitě v počítači nebo tabletu dává v určitých případech smysl nejen u podnikatelů, na které cílí EET. Všude tam, kde zákazníci platí fyzickými penězi, platebními kartami, stravenkami nebo jinými poukázkami, mohou dobře uspořádaná data znamenat zásadní výhodu oproti konkurenci. Možností jejich využití je hodně. Od efektivnějšího řízení skladových zásob, přes jednodušší reporting až po získání informace o tom, na který stůl v restauraci připadají největší tržby.
Firem, které nabízejí technická řešení pro elektronickou evidenci plateb, je celá řada. A v souvislosti s blížícím se zavedením EET jich bude ještě přibývat. V první řadě se o tuto oblast dlouhodobě zajímají specializované společnosti, zaměřené na prodej pokladních systémů a vývoj příslušného softwaru.
Ty se obvykle zabývají náročným propojením desítek i stovek prodejen nebo provozoven. Často navrhují řešení na míru pro konkrétní oblast podnikání, například pro velké maloobchodní řetězce. Jedná se o robustní službu velkého rozsahu, které odpovídá i její cena mnohdy dosahující i milionů korun.
Na opačném konci spektra stojí malé softwarové firmy, které vyvíjejí levné a jednoduché aplikace. Cenově i technickými nároky je jejich software dostupný úplně každému, otázkou je ale jeho spolehlivost a také kompatibilita s dalšími fázemi procesu elektronické evidence plateb. Samotné zaznamenání platby je totiž jen začátkem. Následovat musí datový přenos a také zpracování získaných údajů.
Služby i data dohromady
Někde mezi těmito dvěma skupinami stojí mobilní operátoři, kteří vidí v poskytování služeb spojených s elektronickým evidováním plateb velký potenciál. Jimi nabízená řešení nejsou úzce specializovaná jen na některé oblasti podnikání, naopak se snaží cílit na širokou podnikatelskou veřejnost.
Telekomunikační firmy k tomu využívají svoje stávající zázemí například v podobě široké pobočkové sítě nebo podpory na zákaznických linkách 24 hodin denně. Díky propojení s jejich hlavním podnikáním, kterým jsou hlasové a datové přenosy, sázejí na synergie a také na to, že mohou zákazníkům nabídnout komplexní službu.
Nejdál je v tuto chvíli ze všech tří velkých operátorů Vodafone se svojí službou ePokladna. Jejím hlavním pilířem je aplikace pro mobilní telefony nebo tablety vybavené operačním systémem Android či iOS. V závislosti na variantě stojí licence pro její využívání od 180 do 420 korun s DPH měsíčně a nemusí být se smluvním závazkem.
Střední varianta nazvaná ePokladna Standard zahrnuje kromě vydávání elektronických či papírových účtenek a odesílání dat také vytváření reportů, zálohování veškerého nastavení a dat v případě ztráty telefonu či tabletu nebo možnost připojit platební terminál či mobilní tiskárnu. V ceně naopak není zahrnutý datový tarif.
Od pár stovek do deseti tisíc
Řešení Vodafonu použijme jako modelový příklad. Na něm ukážeme, kolik běžného živnostníka nebo podnikatele může stát komplexní řešení elektronické evidence plateb. Zahrnuta je nejen licence na používání aplikace s možností hromadného importu položek přes počítač, kompletní správou skladu nebo se zabudovaným CRM, ale také datové připojení a technické vybavení.
Přístroj / služba |
Cena |
tablet / smartphone |
cca 3 000 Kč |
mobilní termotiskárna |
5 377 Kč |
datový tarif |
250 Kč měsíčně |
aplikace s licencí ePokladna komplet |
420 Kč měsíčně |
Tablet nebo smartphone drtivá většina podnikatelů už vlastní. Ti, kteří by přesto pořizovali nové technické vybavení, nemusí investovat mnoho peněz. Pro chod aplikace stačí mít základní přístroj za přibližně tři tisíce korun. Kromě datového tarifu už není potřeba nic dalšího. Ze stánku na farmářských trzích nebo z pojízdné kavárny se data dostanou okamžitě tam, kam mají.
Nejen podnikatelům, kteří plánují přijímat platby kartou (terminál si mohou pořídit od některé ze spolupracujících bank), Vodafone nabízí mobilní termotiskárnu za 5 377 korun, aby mohli přímo na místě rychle a levně vydávat účtenky. S telefonem či tabletem vybaveným aplikací se tiskárna spojí pomocí bezdrátové technologie Bluetooth.
Data budou v bezpečí
Velkou otázkou je u elektronické evidence plateb bezpečnost. Pokud by se data dostala například ke konkurenci, mohlo by to být pro nejednoho podnikatele likvidační. Vodafone ujišťuje, že svoji aplikaci vyvíjel s dodavatelem, který pracuje i pro banky. Bezpečnost dat je tedy zajištěna.
Jak přesně bude povinná EET v Česku vypadat a jaké budou její technické požadavky, zatím není jasné. Vodafone ale počítá s tím, že řešení postavené na jeho aplikaci bude v době zavedení povinné EET se státním systémem plně kompatibilní a nebude zpoplatněno navíc.