Příběh šťastných sedmi let: z nuly na vrchol

Na finančním trhu by se ryze české společnosti daly spočítat na prstech jedné ruky. Vedle Fio banky či skupiny Conseq jsou to Partners Financial Services.
25. 6. 2014
MarketVoice Co je to?

Sdílet

Radim, Petr a Pavel jsou tři ze zakladatelů ryze české finančně-poradenské společnosti Partners Financial Services. Radim Lukeš, partner a člen dozorčí rady, je charismatickým lídrem, jehož kariérní příběh je inspirací snad pro každého spolupracovníka této společnosti. Petr Borkovec, partner a předseda představenstva, je vizionář, neustále přicházející s novými nápady a projekty, které jsou krok, dva před trhem. A Pavel Kohout, hlavní ekonom a místopředseda dozorčí rady, se stará o image společnosti, je její nejznámější mediální tváří. Své názory a úvahy publikuje v předních českých médiích, ale i knižně.

Deset kilo za vlastní firmu

Zakladatelé společnosti

Před sedmi lety, ač každý z nich v té době již s úspěšně rozběhnutou kariérou, se rozhodli začít zcela od nuly a společně s dalšími pěti založili Partners. V roce 2007 se jednalo o téměř garážovou firmu s dvaceti zaměstnanci centrály, zhruba tisíci spolupracovníky působícími v síti a obsluhující 25 tisíc klientů. Na trhu vůči nové společnosti panovala nedůvěra, kde kdo se předháněl v prognózách jejich brzkého zániku. Zlá proroctví se ale nakonec nevyplnila: Partners jsou dnes jedním z největších hráčů na trhu s 3500 spolupracovníky, 130 zaměstnanci centrály, s více než 400 tisíci klientů a obratem ve výši 1,3 miliardy korun.

O takovou společnost již začíná být mezi investory zájem. A i když jsou pánové každý jiný a občas se názorově střetnou, v tomhle jsou zajedno: Firmu s Radimem a Pavlem vnímáme jako náš závazek, takové naše dítě a to se jednoduše neprodává. Jsou pouta, která nejdou zpřetrhat. My jsme tu práci reálně dělali – byli jsme manažery, dokonce my dva s Radimem jsme působili jako poradci a dodnes máme pár exkluzivních klientů, o něž se staráme, upřesňuje Petr Borkovec. Prodej Partners podle mne nedává smysl ani ekonomicky. Jsme slušně zisková firma a nemyslím si, že bychom ji v tuto chvíli dokázali prodat za takovou cenu, aby to vyvážilo zisk, který společnost generuje, dokud ji vlastníme.

Radim Lukeš

Ale vraťme se na začátek. V roce 2007 působilo na finančně-poradenském trhu několik silných hráčů, z nichž většina je tu stále. Radim s Petrem měli rozjetou kariéru v tehdy největší společnosti, OVB, Pavel tou dobou pracoval u Petra Kellnera v PPF. S prvním impulzem k založení vla stní firmy přišli Radim Lukeš a Petr Borkovec. V roce 2006 jsem se stal zemským ředitelem, dosáhl jsem v OVB té nejvyšší kariérní pozice. Mé ředitelství tvořilo zhruba třetinu o bratu firmy. Jenže naše pozice v rámci firmy tomu neodpovídala, postrádali jsme možnost spolurozhodovat o strategických otázkách. Diskuse nad možnou změnou vyznívala do ztracena. V té době jsem se s německými vlastníky čím dál více rozcházel v názorech na to, jak má kvalitní a proklientské finanční poradenství vypadat. To, že jsem odešel a rozhodl se založit vlastní finančně-poradenskou společnost, bylo jen výsledkem vleklé frustrace z nemožnosti ovlivnit daný stav, vzpomíná Radim. Tehdy to byl hrozný stres, díky zapálení pro naši myšlenku jsme to stihli v rekordním čase. Zhubl jsem tehdy deset kilo.

Nevěřili nám, že přežijeme první rok

Pavel Kohout

Společně s Radimem se na založení nové finančně-poradenské společnosti podíleli i jeho spolupracovník Petr Borkovec, se kterým se shodoval v názoru na nutnost zvýšit úroveň finančního poradenství v Česku, a také Pavel Kohout. Rozhodli jsme se uvést do praxe naše společné představy o slušném a kvalitním finančním poradenství. Naším cílem byla a stále je otevřenost vůči klientům a nabídka exkluzivních produktů. To bylo to, co jsme postrádali. Tehdejší finančně-poradenský trh trpěl neduhem neinformovanosti – klienti finančních institucí neměli dostatek informací, podle nichž by mohli posoudit výhodnost či nevýhodnost doporučovaných finančních produktů či správnost navrhovaných řešení, vzpomíná Pavel Kohout. To jsme chtěli změnit. Rozhodli jsme se pro „finanční poradenství jinak“.

Finančně-poradenská společnost nefunguje na prodeji fyzických produktů, ale základem jejího podnikání je poskytování odborného poradenství v oblasti osobních a rodinných financí a zprostředkování prodeje finančních produktů smluvních partnerů. Neméně důležitá pro tento typ firmy jsou i technologická řešení, která zajišťují zpracování smluv mezi klienty a obchodními partnery. Všechno tohle museli Partners vybudovat doslova během několika měsíců.

Dodnes si pamatuji, jak jsme vedli jednání s budoucími obchodními partnery, pojišťovnami, bankami, investičními společnostmi. V té době nikdo nevěřil, že přežijeme první rok, takže naše vyjednávací pozice nebyla nejlepší, vypráví Petr Borkovec. Ale měli jsme v rukávu několik es. Už na začátku jsme přišli s konceptem jednotných provizí. To bylo v době, kdy se u některých produktů provize uměle šponovaly stále výš a výš, něco nečekaného. Druhou věcí pak byly exkluzivní nízkonákladové produkty, které tvořily naši alternativu k „domovským“ produktům finančních institucí. Zaujali jsme a prolomili bariéru. Důležité bylo vytrvat a nevzdat to při prvních potížích. Dneska mají Partners téměř 55 obchodních partnerů s nabídkou zhruba pěti set produktů, včetně těch exkluzivních. Mohlo by jich být víc, ale vybíráme si. Chceme spolupracovat jen s těmi nejlepšími, dodává Radim.

Bankovní účet? Proč ne

Petr Borkovec

Že se zakladatelé nevydají již vyšlapanou cestou, bylo patrné už na začátku. Roli inovátora trhu si úspěšně drží dodnes. V roce 2010 jsme spustili Partners bankovní služby s UniCredit Bank. Chtěli jsme klientům nabídnout možnost sjednat bankovní produkty, jako běžné, spořicí či podnikatelské účty, i u nás. Do té doby to byla pro náš segment jen okrajová záležitost. Sem tam někdo nabízel jednotlivé produkty, koncepčně to ale nezajišťoval nikdo. Dneska jsme v podstatě lídři ve sjednávání bankovních účtů ve finančně-poradenském sektoru, upřesňuje Petr Borkovec.

O tři roky později již etablovanou dceřinou společnost plně zužitkovali při dalším z novátorských projektů, franšíz Partners market. Franšízink ve finančním sektoru není typický, je doménou spíše gastro segmentu či retailu. Partners ale našli díru na trhu, kam se právě tato forma podnikání ideálně hodí: koncept obchodních míst pro spádové oblasti do dvaceti tisíc obyvatel, které budou nabízet finanční produkty napříč trhem včetně bankovních služeb a jejichž součástí bude kvalitní poradenství a servis.

Na malých městech jsou finanční služby značně omezené. Většinou tam je jedna banka, pojišťovna a nějaký ten bankomat. Lidé nemají možnost výběru. Buď si uzavřou, co je, nebo budou muset jet do většího města. Naše markety jim ale mohou nabídnout komplet služby, více než padesát bank, pojišťoven a investičních společností na jednom místě, dodává Petr Borkovec.

Partners bankovní služby nejsou jedinou dceřinou společností, v roce 2011 vznikla Partners investiční společnost. Ta během tří let získala pod správu více než jednu miliardu korun a letos obdržela licenci na portfolio management. Tu má v Česku jen osm společností. S licencí se nám otevřely nové možnosti obhospodařovat majetek individuálních zákazníků, a to jak korporátních, tak i individuálně připravovaných a řízených portfolií pro soukromé osoby v řádech dvou a více milionů, vysvětluje Radim Lukeš.

Rodinnou firmou? Nejdřív za dvacet let

Partners Domov je zatím posledním projektem společnosti. Zahrnuje komplexní služby v oblasti vyhledávání, financování a správy nemovitosti. Opět koncept, který na českém trhu chybí, byť v zahraničí je celkem běžný. Zatím jsme rozjeli pilotní provoz, nicméně za první dva měsíce máme více než padesát kladných klientských referencí. Spolupracujeme s Home Institute, kteří jsou odborníky právě na vyhledávání nemovitostí, jejich technické audity a právní servis spojený s koupí. Zařizují též stavební práce či správu nemovitosti. My se zaměřujeme na financování nemovitosti, ostatně v této oblasti máme desetinový podíl na celém českém trhu, vypočítává Borkovec. Tato služba je vhodná jak pro lidi shánějící nemovitost k bydlení, tak pro investici.

Kromě retailové klientely vstoupila firma v roce 2013 také na trh korporátních klientů. Ve spolupráci s pojišťovacím makléřem OK Group poskytuje finanční produkty pro drobné podnikatele až po velké průmyslové firmy. Součástí řešení jsou i benefitní programy pro zaměstnance. Jak poznamenává Petr Borkovec, je to oblast, kterou dosud opomíjeli. Řada klientů Partners jsou podnikateli, majiteli firem a my jsme jim mohli poskytnout pouze servis v oblasti osobních financí. Když chtěli řešit finance související s jejich obživou, museli jsme je odkázat jinam, což pro ně určitě nebylo komfortní. Přemýšleli jsme, co s tím. Rozhodli jsme se nakonec v této oblasti uzavřít strategické partnerství s OK Group, kteří jsou jedním z pěti největších hráčů na trhu.

A kam dál? Uvidíme. Na rentiéry máme s Radimem a Pavlem ještě příliš energie a nápadů. Možná jednou, až budeme chtít odejít a užívat si důchodu, předáme firmu našim potomkům. Ale to nebude dřív než za dvacet let. Do té doby nás čeká spousta práce, uzavírá Petr Borkovec.