Vlastní web se stává nutností, ale jak na něj?

Na internetu jsou zákazníci i konkurence. Nezůstávejte pozadu. Díky moderním službám si vlastní web může pořídit každý nehledě na obor či velikost podnikání.
8. 9. 2014
MarketVoice Co je to?

Sdílet

Ještě pořád se najdou podnikatelé, kteří zřízení vlastního webu nepovažují za nutné. Zdařilá webová prezentace však může výrazně podpořit podnikání nehledě na obor nebo velikost. Stává se prakticky nutností, protože stále více lidí si zvyká vyhledávat služby a zboží na internetu. A logicky stále více podnikatelů své služby či zboží na internetu nabízí. Nezůstávejte pozadu za konkurencí!

Webová prezentace je dnes základem propagace

Vlastní web je základem propagace podnikatelů v internetovém věku. Místem, na které lze potenciální zákazníky nasměrovat nejrůznějším způsobem – reklamou na internetu i třeba v rádiu. Díky vašemu vlastnímu webu tak můžete potenciálním zákazníkům sdělit nejen to, co vše jim nabízíte, ale také proč by měli využít zrovna vaší nabídky.

Na internetu už nejde pouze o propagaci, ale o samotnou komunikaci se zákazníky. Platí to pro restaurace, ale i pro další druhy podnikání.

Průpovídka kdo není na internetu, jako by nebyl již zdaleka není takovou nadsázkou jako třeba před deseti lety. Internet je dnes důležitý i pro ty podnikatele, jejichž obor podnikání vůbec s internetem nesouvisí. Dobrou zprávou je, že se objevují nové služby, díky nimž je vytvoření a spravování webových stránek snazší a levnější.

Složitější nebo jednodušší cesta k vlastním webu

Podnikatelé, kteří se zatím k webové prezentaci staví zdrženlivě či odmítavě, se obvykle obávají složitého postupu či vysokých nákladů. Cesta k vlastnímu webu skutečně může být trnitá. Obvykle je potřeba zajistit místo, kde se web bude fyzicky nacházet (webový hosting). Zároveň je nutné najmout odborníka, který prezentaci vytvoří a dosadí do ní předem připravený obsah.

Problém však představují pozdější aktualizace webu, které těžko laik zvládne svépomocí. Další pomoc odborníka znamená další náklady. Řešením je systém pro správu obsahu (CMS) umožňující právě snazší správu webu. Jenže samostatně poskytované systémy, například populární WordPress, vyžadují péči. Velmi důležitá instalace bezpečnostních oprav je tím nejmenším. 

Existují ovšem cenově dostupné služby, které kromě webového hostingu rovnou nabízí již připravený systém pro správu obsahu. Po technické stránce vše spravuje provozovatel služby. Vy se můžete zaměřit jen na vlastní webovou prezentaci, kterou si díky poskytnutému systému nejen aktualizujete, kdykoliv budete potřebovat, ale také si ji snadno přizpůsobíte podle svých představ a potřeb.

Webové stránky během víkendu

Jednou z nových služeb tohoto typu na českém trhu jsou Moje stránky. Díky nim web zvládnete vytvořit svépomocí bez zvláštních znalostí, drahých programů a vysokých nákladů. Zní to až moc dobře? Nedůvěra není na místě. Moje stránky provozuje Active 24, přední poskytovatel webového hostingu a registrátor internetových domén. Navíc si vše můžete nezávazně vyzkoušet zdarma.

Nabídka tarifů odráží typické potřeby podnikatelů různého zaměření

Výhodou je, že pod hlavičkou jedné služby získáte nejen prostor pro webové stránky, ale též systém, který pomůže s vytvořením a správou webu. O jeho údržbu se stará provozovatel služby, který zároveň zajišťuje nonstop technickou podporu. Systém je dostupný z webového prohlížeče. Není třeba cokoliv instalovat. Nezáleží tak na počítači, který máte k dispozici. Stačí internetové připojení.

Jak vytvoření webu probíhá? Po jednoduché registraci si nejprve vyberete tematické zaměření svých stránek, respektive obor, ve kterém podnikáte. Na základě toho se během okamžiku vygeneruje první návrh webových stránek. Jeho součástí jsou modelové texty, ze kterých lze vycházet při naplňování nového webu vlastním obsahem. 

Bolístkou podobných služeb bývá uniformita vytvořených webů. Moje stránky však nabízejí dostatek možností přizpůsobení. K dispozici je více než 200 šablon, které lze dále upravovat přímo ve webovém prohlížeči. Jen klikáte na patřičné volby. Výsledek vidíte okamžitě. Ke každé volbě je připravený vysvětlující popisek. Stačí nad ní chvilku podržet kurzor myší. 

Vytváření a úprava obsahu webu se příliš neliší od psaní dokumentu v textovém editoru. K dispozici je nástrojová lišta pro rychlé formátování textu. Tažením myši lze na požadované místo vložit libovolný obrázek nebo celou galerii. Pokud nemáte k dispozici vlastní obrázky, připravena je databanka 3000 profesionálních fotografií. Rovněž lze sáhnout po některém ze speciálních prvků.

Pro svůj web můžete vybírat z množství hotových stylů

Nabídněte zákazníkům kontaktní formulář nebo interaktivní mapu, podle které vás najdou. Na svém webu též můžete využívat služeb sociálních sítí (Facebook, Twitter, Google Plus), sdíleného videa a fotek (YouTube, Flickr), monitoringu návštěvnosti (Google Analytics), nástrojů e-commerce (PayPal), anebo reklamního systému (Google AdSense). 

Všechny možnosti služby lze prozkoumat během nezávazného testování zdarma. Z něj můžete web převést do ostrého provozu v jedné ze tří variant služby. Měsíční poplatek se pohybuje od 29 Kč do 399 Kč. V ceně je vždy nonstop technická podpora. Dvě vyšší varianty navíc zahrnují e-mail, přičemž web lze zprovoznit na existující doméně nebo si můžete nechat zaregistrovat novou.

Moje stránky vám pomohou i s vhodnými texty

Podnikatelské desatero pro dobrý web

Když už máte podmínky pro vlastní web připravené, můžete se směle pustit do díla. Jak by měla vypadat úspěšná webová prezentace? To je dobrá otázka a ještě lepší námět na tlustou knížku. Ostatně mnoho jich na toto téma vyšlo. Popravdě, stručná a jasná odpověď neexistuje. Lze však přispět alespoň několika obecně platnými radami. 

1) První dojem rozhoduje – návštěvníci často na webu setrvají řádově pouze sekundy. Odradit je může ledacos. Například nevkusný design, složitá orientace, agresivní reklama, špatná čitelnost, pravopisné chyby, nefunkční odkazy anebo nekvalitní fotografie. Dávno neplatí, že dobrý první dojem musí vyvolávat jenom webové stránky podnikatelů, kteří se živí jejich tvorbou. 

2) Web není vizitka – dobré webové stránky by měly obsahovat více než heslovitý popis vašeho podnikání a kontaktní údaje. Představte potenciálním zákazníkům své služby tak, aby se pro ně mohli informovaně rozhodnout. Stručně, ale jasně a výstižně. Nespoléhejte, že vás lidé kontaktují pro získání bližších informací. To spíše půjdou za konkurencí, která se na webu dovede lépe prezentovat. 

3) Lidé na webu neradi čtou – návštěvníci obvykle jen procházejí web zběžným pohledem. Musíte je upoutat. Pomůže strukturování textu (výstižné nadpisy) a jeho formátování (zvýrazněná klíčová slova). Snažte se to nejdůležitější uvést hned úvodem. Nezačínejte ze široka. Webová stránka není detektivní román, kde si čtenář rád počká na zajímavé rozuzlení. 

4) Obrázek vydá za tisíc slov – grafika je často dobrým prostředkem, jak upoutat pozornost návštěvníků. Prezentujte svou práci pomocí fotografií, doplňujte text ilustračními obrázky, podpořte svou argumentaci grafy a diagramy. Stále ovšem pamatujte na první dojem. I grafika musí splňovat určité kvalitativní nároky. Tím spíše, že návštěvníky obvykle zaujme dříve než text k ní příslušící. 

5) Zákonu se musí vyhovět – web podnikatelů musí ze zákona obsahovat jméno (živnostníka) či název (společnosti), adresu sídla či místa podnikání a identifikační číslo. Nezapomeňte na údaj o zápisu v obchodním rejstříku (včetně spisové značky), případně v jiné podobné evidenci (živnostenský rejstřík). Pro splnění povinnosti poslouží např. stránka s kontakty, anebo patička webu.

6) Web nevytváříte pro sebe – aby web dobře sloužil vám, musí nejdříve dobře sloužit návštěvníkům. Víceméně v každé oblasti tvorby webu prvořadě záleží na tom, co vyhovuje návštěvníkům. Když vytváříte web, zkuste se zeptat na názor ve svém okolí. Případně později i samotných zákazníků. Nechtějte poplácání po zádech, ale konstruktivní kritiku. Neberte ji jako útok na své dílo.  

7) Udržujte profesionalitu – snahy odlehčit prezentaci často vedou k nežádoucímu výsledku. Z nenucenosti se stává žoviálnost či infantilita. Stále pamatujte na první dojem. Nesnažte se získat pozornost návštěvníků irelevantním obsahem. Například fotky roztomilých koťátek na web patří jen tehdy, pokud máte chovnou stanici. Vtipné obrázky a animace vypusťte z hlavy. 

8) Nebojte se nových trendů – provázání webu se sociálními sítěmi je dobrým způsobem, jak získat tolik důležité reference. Zároveň tak otevřete nový komunikační kanál s potenciálními zákazníky. Nemyslete si, že sociální marketing jsou pouze velké kampaně. Jde také o mnohdy nenápadné krůčky směrem k zákazníkům a vstřícnou komunikaci s nimi. Stále ale udržujte profesionalitu (a nadhled).

9) Méně je často více – všeho moc škodí a nic se nemá přehánět. To jsou universální pravidla nadřízená vesměs všem předchozím. Někdy je těžké najít správnou míru, ale právě proto buďte otevření kritice, námitkám a připomínkám. Pomůže také sledování návštěvnosti webu. Na kterých jeho částech lidé tráví nejvíce času. Kde naopak pouť po vašem webu obvykle končí a jdou jinam.

10) Web se sám nepropaguje – web může prezentovat vaše služby pouze tehdy, pokud má komu. Musíte na něj potenciální zákazníky nasměrovat. Propagujte svůj web spolu se svým podnikáním. Pamatujte také na to, že díky vlastnímu webu se vám otevírá možnost efektivně inzerovat na internetu. Existují formy on-line reklamy, které si může dovolit každý podnikatel.