Dobrý den,
jsem OSVČ uplatňující výdaje paušálem a dočetl jsem se, že ačkoli nevedu daňovou evidenci, musím vést evidenci příjmů (peněžní i nepeněžní obdržené v daném kalendářním roce), evidenci pohledávek trvajících k 31. 12., evidenci majetku a evidenci výdajů v hotovosti.
Chtěl jsem se zeptat zejména na evidenci výdajů v hotovosti, které mi tak nějak nedávají smysl...přece uplatňuji výdaje paušálem, abych výdaje nemusel nikterak evidovat. Opravdu bych takto měl evidovat např. každou platbu na benzínové pumpě nebo co bych si prosím pod tímto měl představit ?
Děkuji za odpověď
Jakub Tesař
Dobrý den,
V případě, že uplatňujete výdaje paušálem, určitě nemusíte vést evidenci výdajů v hotovosti. Zákon o daních z příjmů v tomto hovoří jasně - cituji:
§7
(8) Uplatní-li poplatník výdaje podle odstavce 7 (pozn! - rozuměj výdaje paušálem), má se za to, že v částce výdajů jsou zahrnuty veškeré výdaje poplatníka vynaložené v souvislosti s dosahováním příjmů ze samostatné činnosti. Pro účely odstavce 7 se příjmy rozumí příjmy podle tohoto zákona, které by poplatník měl, pokud by nebyl účetní jednotkou. Poplatník, který uplatňuje výdaje způsobem podle odstavce 7, je povinen vždy vést záznamy o příjmech podle odstavce 7 a evidenci pohledávek vzniklých v souvislosti s činností, ze které plyne příjem ze samostatné činnosti.
Jiná situace by byla, kdyby jste byl zároveň plátce DPH a uplatňoval si DPH na vstupu například u zmiňovaných dokladů od benzínových pump. Pak z hlediska daňové evidence tyto doklady evidovat nemusíte, ale z hlediska DPH je evidovat a archivovat musíte, z důvodu prokázání uplatnění odpočtu DPH.
Přeji klidné dny.
Ing. Radek Bílý
daňový poradce č. 0098