centralizace vystavování faktur v ČR

Dobrý den,

měl bych dotaz ohledně problematiky vystavování faktur v ČR za služby uskutečněné pobočkami společnosti v jiných členských státech. Vedení klienta přislo s tím, že klientům svých zahraničních poboček bude fakturovat vybrané služby prostřednictvím pobočky v ČR (ačkoliv vedení sídlí v Polsku). Tzn. že vybraná služba poskytnutá např. v Maďarsku tamní pobočkou bude fakturována v ČR. Přiznám se, že se mi tento postup příiš nezamlouvá, protože mezi klientem a pobočkou v ČR není žádná smlouva, ačkoliv právně nevidím důvod, proč by to tak nešlo.
Z pohledu DPH by problém být neměl, protože se jedná v případě klientů o plátce daně, tedy DPH bude skutečně odvedena např. v Maďarsku.

Hrozí zde nějaký další daňový dopad, který mi uniká nebo by s tímto postupem neměl být problém?

Děkuji

Zbyněk

Zbyněk
13. 2. 2018 17:04

Odpověď

Dobrý den,

předpokládám tedy, že:
- jsou poskytovány B2B služby v rámci EU,
- místo plnění je určeno standardně dle § 9 odst. 1 zákona o DPH, tedy je v místě sídla odběratele,
- poskytovatelem služby je modelově pobočka se sídlem v Maďarsku, ale
- doklad vztahující se k této službě má být vystaven českou pobočkou.

Co říká český zákon o DPH:
- PLÁTCE je povinen vystavit doklad v případě POSKYTNUTÍ SLUŽBY... OSOBĚ POVINNÉ K DANI (§ 28 odst. 1 písm. a) ZDPH)
Plátce tedy zcela jistě není povinen vystavit doklad vztahující se k plnění, které uskutečnil někdo jiný (maďarská pobočka).
- Osoba povinná k dani může k vystavení daňového dokladu písemně zmocnit osobu, pro kterou se zdanitelné plnění uskutečnilo, NEBO TŘETÍ OSOBU.
Lze si tedy představit konstrukci, že česká pobočka bude zmocněna k vystavování dokladů maďarskou pobočkou, coby poskytovatelem služby (nikoliv polskou centrálou!)

Celé ustanovení § 28 je ovšem uvedeno jako "pravidla pro vystavování daňových dokladu V TUZEMSKU". Ve vašem případě musíme respektovat ustanovení § 27 odst. 1, kde je uvedeno, že: "Vystavování daňových dokladů... podléhá pravidlům členského státu, ve kterém je místo plnění." Je tedy třeba (v našem modelovém příkladu) zjistit, jaká jsou pravidla v Maďarsku. Pokud je dle maďarské úpravy DPH rovněž možné zplnomocňovat k vystavování DD třetí osobu, zřejmě tomu nic nebrání.

Ač to zákon explicitně nevyžaduje, doporučuji v případě vystavování dokladu třetí osobou uvádět na dokladu "vystaveno třetí osobou", resp. "vystaveno společností XY", analogicky k požadavku ustanovení § 29 odst. 2 písm. b) ZDPH.

Z dotazu není úplně zřejmé, co je tím přesunem vystavovatele dokladu zamýšleno. Mělo by být jasné, že i když bude (na základě plné moci) vystavovat daňový doklad někdo jiný než poskytovatel služby, pořád se jedná o plnění poskytované tímto subjektem, tedy plnění mezi maďarskou pobočkou a odběratelem se sídlem v Maďarsku. Jinak řečeno, nadále nepůjde o plnění poskytnuté českou pobočkou.

Dále je třeba si uvědomit, že za správnost údajů i vystavení daňového dokladu ve lhůtě (i v situaci vystavení dokladu příjemcem plnění či třetí osobou) odpovídá vždy osoba, která plnění uskutečňuje - viz § 26 odst. 4 ZDPH (v daném případě nutno porovnat s maďarskou právní úpravou).

Vzhledem k tomu, že nově nastavená pravidla se budou týkat mnoha plnění a celého systému v rámci skupiny společností, určitě doporučuji konzultaci s daňovým poradcem, který zohlední všechny okolnosti, včetně právní úpravy DPH v Maďarsku

S pozdravem

Ing. Jan Molín, Ph.D. (daňový a účetní poradce)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).