Dobrý den, od roku 2014 máme společnost. Podnikáme ve výrobě, vedeme daňovou evidenci. Jsme dva společníci (manželé). Máme jen toto podnikání, žádné svoje podnikání mimo nemáme. Doklady jsou na jednoho společníka, který je ve smlouvě uveden, na jeho IČO a DIČ jsou vystavovány veškeré doklady. Na jeho DIČ je posíláno kontrolní hlášení a přiznání DPH. Druhý společník - přiznání DPH nulové. Daň z příjmu 50/50, jak je uvedeno ve smlouvě. Jak máme postupovat po změně od 1.1.2019? V jedné výrobě je těžké vše rozdělit na každého zvlášť. Jeden běžný účet, strojní vybavení, zákazníci převážně právnické osoby, atd. Přecházet na s.r.o. nechceme. Uvažujeme o systému "přefakturace". Z pokynů GFŘ mi není zcela jasné, zda přefakturovávat každou přijatou a vydanou fakturu, nebo je možné souhrnně pouze 1x za měsíc, popř. za čtvrtletí.
Předem děkuji za odpověď
Pavla Herejková
Vážená paní Herejková,
Váš dotaz souvisí s novelou zákona o dani z přidané hodnoty, která nabyla účinnosti již od 1. července 2017 a která zrušila poněkud benevolentní pravidla pro uplatňování daně z přidané hodnoty ve společnosti (dříve sdružení bez právní subjektivity). Podle původních pravidel účinných do 30. června 2017 platila teze, že mezi společníky navzájem v zásadě nedocházelo k uskutečňování zdanitelných plnění, přičemž byl určen pověřený společník, který plnil povinnosti týkající se DPH (vystavoval "za společnost" daňové doklady, přijímal daňové doklady, podával daňová přiznání, kontrolní hlášení, souhrnná hlášení atp.). Tomu byla přizpůsobena i pravidla pro povinnou registraci plátců DPH (všichni společníci společnosti museli mít stejný režim - buď byli všichni plátci DPH, nebo nebyli) atp.
S účinností od 1. července 2017 zákon o DPH vychází z předpokladu, že každý společník společnosti bude postupovat individuálně sám za sebe podle obecných ustanovení zákona o DPH. Nicméně novela zákona o DPH obsahuje přechodné ustanovení, které umožňuje "starým" společnostem (tj. těm, které uplatňovaly původní režim do 30. 6. 2017) podrobit se novému režimu uplatňování DPH až od 1. ledna 2019.
Od 1. ledna 2019 tedy bude pro všechny společnosti platit povinně nový režim uplatňování DPH, kdy se jak daň na výstupu (a s tím související vystavování daňových dokladů), tak nárok na odpočet daně na vstupu bude uplatňovat individuálně u jednotlivých společníků. Vzhledem k tomu, že se jedná o poměrně komplikovanou problematiku, finanční správa vydala v této věci podrobnou informaci, která je dostupná na této adrese:
http://www.financnisprava.cz/cs/dane/dane/dan-z-pridane-hodnoty/informace-stanoviska-a-sdeleni/Info-GFR-k-uplatnovani-DPH-u-spolecniku-od-072017 Jak správně nepřímo píšete, v souladu s touto informací je možné postupovat buď tak, že jednotliví společníci budou fakturovat svým odběratelům podle jejich jednotlivých podílů na příjmech společnosti (tj. Váš zákazník obdrží dvě faktury - jednu od Vás a druhou od Vašeho společníka), nebo bude odběrateli fakturovat jeden ze společníků a druhý společník bude svůj podíl na příjmech fakturovat Vám. Obdobně "komplikovaný" režim bude muset být realizován v případě plnění od dodavatelů.
V případě, že uvažujete o druhé možnosti, tj. jak ji nazýváte "přefakturace", doporučuji Vám ve smlouvě stanovit podíly jednotlivých společníků na celkovém plnění uskutečněném vůči třetí osobě (zřejmě bude 50 % pro každého společníka). Poté tedy bude jeden společník jednat s odběratelem ve společné věci jak vlastním jménem na svůj účet (ve výši svého podílu), tak i na účet druhého společníka (ve výši jeho podílu). Poté vystaví tento společník odběrateli fakturu (daňový doklad) za celé plnění a druhý ze společníků vystaví daňový doklad prvnímu společníkovi ve výši svého podílu na společně fakturované činnosti. Domnívám se, že je současně možné využít ustanovení § 31b odst. 1 a násl. zákona o DPH a vystavit tak jedenkrát měsíčně tzv. souhrnný daňový doklad. Toto "fakturační období" by mělo být maximálně měsíční, nikoliv čtvrtletní.
Obdobně byste pak postupovali u přijatých plnění, tedy jeden společník by s dodavatelem jednal jak sám za sebe a na svůj účet, tak i na účet druhého společníka. Dodavatel by poté vystavil daňový doklad na prvního společníka a ten by "přefakturoval" část plnění druhému společníkovi. Tato část by se určila podle výše podílu na celkovém uskutečněném plnění, pro které bylo toto přijaté zdanitelné plnění použito (tj. zřejmě 50 %).
Přeji Vám hezký den.
S pozdravem