Dobrý den,
otázka: jak z pohledu DPH mám postupovat a jakou fakturu musím dát (s DPH nebo bez DPH) a jak s přiznanim DPH v této situaci:
česká firma, která je plátcem DPH, kupuje u české firmy, která je také plátcem DPH, roušky z Číny (zboží se nachází v Číně), a pak dováží na Ukrajinu, do Ruska a Kazachstánu? Zboži nebude a ni v CR a ni v EU.
Děkuji za odpověd
Podle mého názoru a bez dalších vašich odpovědí na moje podotázky, vám zkusím odpovědět. Pokud česká firma A jako odběratel (tzn. vy) nakupuje od jiné české firmy B zboží, které je z Číny, je v Číně a nebude vůbec přepraveno do EU, tak by mělo být zdanitelné plnění tam, kde začíná přeprava. Takto uvažuji podle českého zákona o DPH. Dodavatel – česká firma B a vy jako odběratel A a dodavatel dále na Ukrajinu, Rusko … by si měla ověřit registrační povinnosti v Číně a v daných zemích.
Není jasné, kde odběratel A (vy) nabývá dispoziční právo ke zboží, zda již v Číně při převzetí nebo naložení nebo až na Ukrajině, v Rusku nebo Kazachstánu. Důležité je, jak je dohodnuta přeprava, kdo jí realizuje dodavatel – odběratel nebo přepravní firma - a kde se zboží stává vlastníkem odběratele A (vás) a následně čínského odběratele.
Např. podle českého zákona o DPH je při dodání zboží bez odeslání nebo přepravy místem
plnění místo, kde dochází k dodání předmětného zboží, např. pokud si kupující převezme zboží. Při dodání zboží, které je spojeno s přepravou nebo odesláním zboží je místem plnění místo, kde se zboží nachází v době, kdy se přeprava nebo odeslání zboží začíná uskutečňovat.
Místo plnění se při zasílání zboží obecně váže na místo, kde se zboží nachází po ukončení jeho odeslání nebo přepravy osobě, pro kterou se dodání uskutečňuje. Pokud se uskutečňuje zasílání jiného zboží než zboží, které je předmětem spotřební daně, místo plnění se prakticky stanoví ve vazbě na hodnotu dodaného zboží v rámci kalendářního roku. Při překročení limitu, který si stanoví každý stát je místem plnění prakticky stát, do kterého je zboží zasíláno.
Při dovozu je místo plnění ve státě dovozu a řeší se to hned na celnici. V některých případech je nutné se registrovat k DPH v daných státech při prodeji dodaného státu - každý stát má limit, do kterého není nutné se registrovat a po jeho překročení ano. V jednotlivých státech mohou být stanoveny limity, od kterých se musí dovozce v dané zemí registrovat, pak je místem plnění stát, do kterého se zboží dováží.
Přeprava mezi třetími zeměmi se řídí ustanoveními zákonů třetích zemí a nemůže je upravovat český zákon o DPH, stejně tak je upravena daňová povinnost zákony příslušných členských států EU, pokud je místem plnění členský stát. Tyto zákony pak samozřejmě upravují i povinnost registrace v případě povinnosti přiznat daň v příslušných státech EU a třetích zemí.
Jak jste psal, zboží nebude ani v ČR ani v EU, zůstává stále ve 3. zemi. Pak opravdu nelze určit, jaké povinnosti oběma firmám – vám A a dodavateli B z toho v zahraničí vznikají. Předpokládám, že to asi bude registrace k DPH v daných zemích.
Dále může být problém s DIČ odběratele na Ukrajině. V EU lze běžně ověřit osvědčení o registraci v registru plátců v rámci EU a nebo své DIČ poskytne odběratel.
Ukrajina
Dovoz zboží na Ukrajinu je převážně zatížen následujícími cly a daněmi (doufám, že obdobné by to mohlo být i v Rusku a Kazachstánu). Ukrajina podepsala dohody s některými státy umožňující výjimky z vybraných dovozních sazeb. Jinak se platí clo :
- ad valorem – v procentech z celní hodnoty zboží,
- specifické – fixní sazba v EUR za jednotku zboží (litr, kilogram, ks apod.),
kombinované – ad valorem za podmínky minimální specifické sazby.
Clo na dovážené zboží se obvykle platí v domácí měně a je splatné při proclení zboží.
Daní z přidané hodnoty ve výši 20 % je zatížena převážná část dováženého zboží. Snížené DPH ve výši 7 % se vztahuje na léky, lékařské pomůcky, zdravotnickou techniku a některé další zboží.
Dalším problémem dovozu na Ukrajinu je technická překážka dovozu zboží na Ukrajinu, což je certifikace značného množství zbožových položek. Orgánem, který provádí certifikaci dovážených výrobků je tzv. Ukrmetrteststandard. Jeho činnost by měla být v souladu s mezinárodními normami, především v souladu s Dohodou o technických bariérách v obchodu na Ukrajině.
Také může být důležité, zda jsou firmy - koneční odběratelé plátci DPH. Pak záleží hodně na podmínkách INCOTERMS, kdy přechází vlastnictví zboží na odběratele. U některých dodacích podmínek INCOTERMS nemusí být jasné, zda je možné na jejich základě jednoznačně zjistit údaje, které jsou potřebné ke stanovení daňového režimu předmětné dodávky z pohledu DPH.
INCOTERMS
Podmínky se zabývají vztahy vyplývajícími z kupní smlouvy, povinnostmi při celním odbavení, balení zboží čí přebírání dodávky.
Nevím, jak máte sjednáno vy, ale uvádím několik příkladů, např. :
EXW (Ex Works) – ze závodu (ujednané místo dodání)
Nejkratší dodací parita, u které má prodávající minimální povinnosti. Jedinou povinností prodávajícího je dát zboží k dispozici kupujícímu ve svém závodě, není tedy zodpovědný ani za jeho nakládku na dopravní prostředky kupujícího. Kupující je povinnen obstarat veškeré formality spojené s vývozem zboží ze země a nese veškeré náklady a rizika od okamžiku obdržení zboží.[2]
FCA (Free Carrier) – vyplaceně dopravci (ujednané místo dodání)
Prodávající splní své povinnosti dodáním celně odbaveného zboží pro vývoz dopravci, kterého určil kupující, na sjednané místo. Toto místo dodání je rozhodující pro určení odpovědnosti za nakládku zboží. Pokud dochází k dodávce v místě objektu prodávajícího, zodpovídá za nakládku prodávající. Pokud ale k dodávce dochází v jakémkoli jiném místě, prodávající za nakládku odpovědný není. V případě, že kupující jmenuje k převzetí zboží jinou osobu než dopravce, splní prodávající své povinnosti dodáním zboží této osobě.[2]
DAP (Delivered At Place) – s dodáním na určité místo
Doložka je určena pro všechny druhy přepravy včetně přepravy kombinované. Výlohy a rizika přecházejí z prodávajícího na kupujícího ve sjednaném místě. Prodávající splní dodání zboží v momentě jeho předání kupujícímu na příchozím dopravním prostředku a připravené k vykládce. Náklady spojené s vykládkou zboží nese kupující. Pokud ale byly v přepravní smlouvě zahrnuty i náklady spojené s vykládkou zboží v místě určení, není prodávající oprávněn požadovat úhradu těchto nákladů od kupujícího. Kupující obstarává veškeré formality související s dovozem zboží.
Asi Vám opravdu moc nepomohu, protože vše bude záviset na prověření čínského zákona o DPH a DPH země, kam zboží dovážíte. Tzn. že DPH se bude řídit čínským zákonem o DPH při vývozu a analogicky zákonem o DPH dané země při dovozu, do které zboží prodáte.
Držím vám palce, ale raději bych si při 1. dodávce vše ověřila. Blanka Jindrová