Poradna zodpovídá primárně daně z příjmů, dotazy z oblasti účetnictví a daňové evidence. Zeptejte se i na oblast na DPH, a to včetně přeshraničního poskytování služeb.
Vyberte si svého konkrétního poradce.
Odpověď již od 299 Kč
Auditorka, daňový a ekonomický poradce, 26 let praxe, vyučující na VŠE, nyní soukromá VŠ, přednášky pro odbornou veřejnost. Autorka odborných publikací, vedoucí autorka 3 aktuálních publikací pro nakladatelství Verlag a Sagit.
Dobrý den, paní Jindrová,
měla bych dotaz ke komistnímu prodeji v ČR a EU.
Co je třeba započítat do obratu komitenta (neplátce dph) v případě komisního prodeje?
V případě že jedna komisní smlouva funguje tak, že
1) já vystavím fakturu prodejně na celkovou částku MOC (např 100 Kč) a prodejna si odečte svou provizi 40% a na účet mi pošle částku poníženou o provize a poplatky za platby kartou a na tyto provize + poplatky mi následně vystaví fakturu.
2) Já vystavím fakturu na můj podíl z prodeje - VOC 60 Kč a na účet mi příjde částka, na kterou jsem fakturu prodejně vystavila. (60 Kč)
Započítávám si do obratu čásku, na kterou je vystavena faktura, nebo částku, která mi přijde na účet po odečtení provize?
Musí komitent (neplátce dph) do svého obratu započíst MOC komisionáře bez pdh, nebo VOC, kterou po uskutečnění prodeje třetí osobě obdrží na účet od komisionáře?
Zajímal by mě tento případ pro komisní prodej v tuzemsku ale i v EU.
(kdy český neplátce dph zašle zboží do komise na prodejnu do státu EU)
V případě dodání zboží pro komisní prodej do země EU, je tento vztah brán jako B2B nebo B2C?
Je v případě využití komisního prodeje v EU povinnost přihlásit se jako Identifikovaná osoba, nebo v tomto případě takováto povinnost nevzniká?
Je zde nějaký rozdíl, pokud jde o komisní prodej pouze na základě provize, nebo spojený i s pronájmem police?
Děkuji za odpověďi a přeji hezký den.
Dobrý den, prosím o radu ohledně nájmu a dańového přiznání.Já jsem na rodičovské, manžel je zaměstnaný a k tomu pronajímáme.
Letos od srpna jsme začali pronajímat byt v panelovém domě, s nájemkyní máme dohodnutou částku 10.000Kč včetně všech energií (podrobný rozpis viz dole). Ve smlouvě máme uvedené, že přeplatek/nedoplatek bude zúčtován s nájemkyní. Zjistila jsem, že pokud se do podání dańového přiznání nestihne tento přeplatek/nedoplatek s nájemkyní vyúčtovat, tak jsou předmětem daně i tyto zálohy na služby. Družstvo nám ale není schopné vystavit vyúčtování dřív než v dubna, zúčtovat to tedy nestihneme. Chceme uplatnit paušální výdaje.Budeme tedy počítat jako základ daně 5x10.000 = 50.000 x 0,7 = 35.000Kč Z toho daň 15% = 5.250Kč?Lze při podání daňového přiznání další rok - tedy za rok 2022 - nějak zohlednit vyúčtování nedoplatku/přeplatku s nájemkyní za rok 2021 - aby se ten základ snížil?
A zároveň ještě prosím jeden dílčí dotaz, který s tím souvisí.Z družstva máme následující rozpis poplatků za byt:Tvorba zálohy na opravy 342Kč, pojištění domu 22Kč, Poplatek za správu domu 175Kč, Příspěvek za technické zhodnocení 596Kč, vytápění bytu 841Kč, teplá voda 900Kč, studená voda 450Kč, elektřina (chodby) 133Kč, provoz výtahu 65Kč, úklid 80Kč, odměny výbor 44Kč, ostatní 35Kč, dohromady 3.683Kč.
Když jsme sestavovali nájemní smlouvu a částky za služby, dostali jsme následující radu, abychom to udělali takto (byla dohodnuta částka 10.000Kč):- nájem 6.809 Kč- záloha na služby ve výši 3.191Kč (elektřina 1.000Kč zvlášť vyúčtování u ČEZ), studená voda 450 Kč, teplá voda 900 Kč, vytápění bytu 841 Kč) Zbylé částky z rozpisu poplatků jsou prý náš náklad, ne náklad nájemce, takže jsme je zahrnuli do částky nájemného. Když ale přijde vyúčtování z družstva - bývá tam uvedený už jen celkový nedoplatek/přeplatek - tedy zohledńující i ty ostatní položky. Jak při vyúčtování s nájemkyní prosím postupovat?Moc děkuji, s pozdravemMartina
Dobrý den,
mám několik dotazů a snad se mi je povede správně položit.
Obrat DPH - sčítají se do obratu i příjmy ze zaměstnání?
Od začátku roku 2021 pronajímám vlastní apartmán na horách ke krátkodobým pobytům se ŽL na ubytovací služby. Můžu ho odepisovat ve skupině 5, tzn. letos 1,4% a další roky 3,4%?
Můžu dát do ročních nákladů výdaje za moje auto, které ale není v majetku firmy na tyto ubytovací služby? Myslím tím paušál 4000/měs.
Mám také příjmy z dlouhodobého pronájmu, kde už odepisuji letos 3,4%. Můžu dát do nákladů opět to samé auto? Tedy opět paušál 4000/měs.
U auta mě přímo zajímá, kolikrát vlastně můžu použít paušál za jeden rok. Jestli jednou, nebo jednou za každou nemovitost?
Zdraví T. Hertl
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli můžu odesílat daňové přiznání přes datovou schránku která je určená pro občany nebo jestli si musím založit schránku pro živnostníky. Momentálně nemám zřízení živnostenské oprávnění. Děkuji za Vaší odpověď. Na shledanou
OSVČ-velkoobchod vodo-topo, vede podvojné účetnictví, plátce DPH uvažuje o darování živnosti-obchodního závodu své dceři. Dcera momentálně nepodniká je u otce zaměstnána na HPP. Nemovitost ve které podniká OSVČ vlastní dcera a otci pronajímá dle smlouvy o pronájmu. Nemovitost ji daroval otec již před 2 lety. Obchodní závod tvoří zásoby zboží přibližně v hodnotě 8mil. Kč), 4 dodávkové vozy pro rozvoz a. 4 zaměstnanci. Závazky a pohledávky.
Zajímalo by mě, zda je darování vůbec možné a pokud ano, jak to bude s daní z příjmu a DPH na obou stranách. Jaký bude postup účtování na obou stranách.
Jaké by byly další možnosti převodu obchodního závodu z otce na dceru.
Bylo by výhodnější aby dcera založila s.r.o. nebo podnikala jako OSVČ?
Děkuji předem za zodpovězení dotazu.
Fakturační údaje:
Ing. Jitka Adámková
Písecká 1380
69681 Bzenec
IČ: 02601141
Dcera vlastní malý obchůdek, snaží se prodávat hlavně farmářské výrobky-
-balené maso, vejce, med, bezobalové zboží, vážená drogerie, pečivo od místních
pekařů. S radostí jsme přivítaly snad už konec EET, zbyla kasa, která teď může
sloužit de facto jako sčítací stroj.
Prodavačka ale preferuje to, že si píše každou položku na papír, pak sečte
kalkulačkou, zapíše a večer sečte denní tržbu v pokladní knize.
Čárové kódy v tomto prodeji neexistují. Někteří zákazníci platí kartou.
Není plátcem DPH.
Když někdo chce účtenku, vystaví paragon.
Chtěly jsme se ujistit , zda kontrolní orgány nebudou mít námitky na tento
způsob. Děkuji
Dobrý den,
naše firma plánuje ve svém areálu demolici staré budovy na jejímž místě v budoucnu nebude žádná nová výstavba. Na budově je od r.1970 přípojka el.vedení, takže před samotnou demolicí musíme pořídit nejdříve přeložku elektrického vedení (betonový sloup) v hodnotě 70 tis Kč. Vlastníkem přeložky stejně jako ostatních sloupů el.vedení uvnitř areálu je naše firma.
Mohu cenu přeložky elektrického vedení i demoliční práce zaúčtovat rovnou do nákladů na účet 518? Nebo v nákladech budou jen demoliční práce a přeložku musím zaúčtovat jako pořízení stavby a dle 4.odpis.skupiny odepisovat po dobu 20 let?
Děkuji
Dobrý den, chtěla bych se prosím zeptat na správnost zaúčtovánía zdanění v případě, kdy jsem prodali firemní osobní vozidlo (r.v. 2005) za 1,21 Kč (vč. 21% DPH) fyzické osobě žijící v obci zasažené tornádem. Dle interního dokladu jsme upravili DPH o cenu obvyklou a to takto:
MD účet 395 (30 249 Kč) / DAL účet 641 (24 999 Kč)
/ DAL účet 343 ( 5 250 Kč)
MD účet 022 (30 249 Kč) / DAL účet 395 (30 249 Kč).
DPH bude řádně odvedeno v rámci daňového přiznání a daň z příjmu taktéž.
Je to prosím takto v pořádku (zaúčtování i zdanění)?
Předem Vám velmi děkuji.
Dobrý den, paní inženýrko,
vkládám kopii dotazu a odpovědi Vašeho kolegy jinému dotazujícímu se:
Dobrý den,
rád bych se zeptal jak se (ne)řeší DPH v případě, že
• jsem OSVČ, neplátce DPH a mám klienty v ČR a USA (poskytování služeb v oblasti IT)
• vyfakturuji svým klientům v ČR 900.000 za rok
• vyfakturuji svým klientům v USA (v přepočtu) 500.000 za rok
Jsem osvobozen od DPH i v tomto případě (příjmy pouze z ČR pod 1M, po připočtení příjmu z třetích zemí přes 1M)?
S tím souvisí druhý dotaz:
V případě že se tímto plátcem DPH nestanu a do daňového přiznání uvedu příjmy ve výši 1,4 milionu — je má povinnost dodat zároveň vysvětlení, proč můj příjem přesáhl 1 milion a zároveň nejsem plátcem DPH? Existuje na toto “vysvětlení” nějaký speciální formulář nebo příloha?
Děkuji,
DK
Dan
16. 6. 2020 10:31
Odpověď
Dobrý den,
v souladu s ustanovením § 4a odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále též jen "zákon o DPH"), platí, že do obratu (který je mimo jiné důležitý pro povinnou registraci za plátce DPH) se zahrnují pouze uskutečněná plnění s místem plnění v tuzemsku (v České republice). Je tedy zapotřebí zkoumat, kde (ve které zemi) mají Vámi poskytnuté služby takové místo plnění.
Místo plnění při poskytování služeb se vymezuje podle § 9 a násl. zákona o DPH. Služby v oblasti IT se obecně zahrnují do skupiny služeb, u nichž se místo plnění stanoví podle tzv. základního pravidla (§ 9 zákona o DPH). Pravidlo je takové, že pokud jsou služby poskytnuty osobě povinné k dani ("podnikateli"), pak se místo plnění (až na drobné výjimky) stanoví jako místo, kde má odběratel své sídlo. Pokud jsou naopak služby poskytnuty osobě nepovinné k dani ("běžnému občanovi"), za místo plnění se považuje místo, kde má poskytovatel služeb (tedy Vy) své sídlo, popř. místo pobytu.
Z toho vyplývá, že u služeb poskytovaných odběratelům v České republice bude místem plnění vždy tuzemsko a hodnota takových služeb (souhrn úplat bez DPH) se bude zahrnovat do Vašeho obratu. Pokud by Váš obrat za období 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců překročil částku 1 mil. Kč, stal byste se plátcem DPH ze zákona a musel byste splnit registrační povinnost.
U služeb poskytovaných klientům v USA bude zapotřebí vyhodnotit, kdo je Vaším zákazníkem. Pokud budou Vašimi odběrateli osoby povinné k dani (zjednodušeně podnikatelé), místem plnění budou Spojené státy americké a hodnota těchto služeb se nebude zahrnovat do Vašeho obratu rozhodného pro povinnou registraci.
Při odpovědi předpokládám, že Vaši zákazníci z USA nemají v České republice umístěnou provozovnu a zároveň předpokládám, že se ve Vašem případě nejedná o služby vymezené v § 10h a § 10i zákona o DPH.
Současně platí, že pokud ve svém daňovém přiznání k dani z příjmů fyzických osob uvedete (jako neplátce DPH) příjmy ze samostatné činnosti vyšší než 1 mil. Kč, nevzniká Vám automaticky povinnost podávat k tomu jakékoliv vysvětlení. .
Přeji Vám hezký den a přeji hodně úspěchů při Vašem podnikání.
S pozdravem
Ing. Jan Molín, Ph.D. (daňový a účetní poradce)
Zajímala by nás odpověď na otázku, pokud subjekt spadá do služeb vymezených v § 10h a § 10i zákona o DPH, nevztahuje se na něj tím pádem možnost nezapočítání do obratu k povinné registraci DPH fakturace z USA ( možná VB po brexitu ).
V tomto případě se jedná o paragraf 10h, odst. b) reklamní služby.
Ještě by nás zajímalo, na základě jakého znění se určují služby obsažené v těchto dvou paragrafech. U nás se jedná konkrétně o tvorbu webových stránek.
Nejsme si jisti, zda tato činnost spadá pod reklamní služby.
Děkujeme za odpověď.
S pozdravem
Milan Mrázek
Dobrý deň,
podnikám v ČR a rada by som si rozbehla e-shop a predávala vlastné online materiály pre lektorov angličtiny (napr. hotové lekcie, atď). Tým, že by šlo o materiály na AJ, predpokladám, že by klientela mohla byť aj mimo ČR. Teda by som fakturovala aj mimo ČR. Aktuálne som OSVČ a nie som platca DPH. Aká vzniká tým pádom pre mňa daňová povinnosť?
Vopred ďakujem za odpoveď
A.