Investiční dotace z EU

Dobrý den
s.r.o. v letech 2018-2020 provedlo stavební práce na nemovitosti - TZ, na které bylo žádáno o dotaci z EU.
27.2.2020 bylo doručeno Rozhodnutí o poskytnutí dotace v max.výši 52% způsobilých výdajů, částka dotace uvedená v rozhodnutí činí 5 068 473,66Kč.
Ke dni 3.12.2020 byly práce ukončeny, celková výše způsob.výdajů činí 9 517 658,--Kč, z čehož se bude odvíjet 52% částka dotace,která tedy vyjde nižší než částka v rozhodnutí.

K 3.12.2020 jsme zvýšili hodnotu nemovitosti o provedené TZ v ceně 9 517 658,--Kč.

Dotace momentálně prochází kontrolní fází, z naší strany je žádáno o doložení karty majetku, na které bude odečtena-snížena ceny TZ o výši dotace z rozhodnutí (5 068 473,66Kč) , i když už teď víme, že tato částka nebude aktuální a bude nižší.
Je tento postup prosím správný ? Konzultovali jsme správný postup s daň.poradcem, a došli jsme k postupu, kdy bychom měli v r.2020 zvýšit cenu majetku o TZ, a až následně v okamžiku kdy bude odsouhlasena konkrétní výše dotace, ponížit o tuto částku hodnotu majetku v r.2021.
Případně jak účetně a daňově postupovat, pokud bychom měli opravdu v r.2020 snížit hodnotu o předpokládanou dotaci, z této částky proběhnou odpisy a následně v r.2021 se zjistí, že přijatá dotace bude v nižší částce ? Jak se tento stav projeví v r.2021 ?

Zároveň poprosím o informaci, ke kterému datu jsme povinni účtovat o nároku na dotaci - k datu obdržení Rozhodnutí o poskytnutí dotace a to v částce na tomto rozhodnutí uvedené ? I když se nebude shodovat s konečnou výší dotace ?

Děkuji za odpověď

Petra
19. 2. 2021 12:08

Odpověď

Dobrý den,
V uvedeném případě bych doporučil postupovat v souladu s Interpretací Národní účetní rady I‑14 Okamžik vykázání nároku na přijetí nebo vrácení dotace.
Národní účetní rada je zájmové sdružení právnických osob, které sdružuje Komoru auditorů, Komoru daňových poradců, Svaz účetních a Fakultu financí a účetnictví VŠE v Praze. Národní účetní rada (dále jen NÚR) je nezávislá odborná instituce k podpoře odborné způsobilosti a profesní etiky při rozvoji účetních profesí a v oblasti metodiky účetnictví a financování.
Interpretace NÚR tedy nelze chápat jako závazná stanoviska, ale jsou brány vážně i finanční správou, která na ně velmi často odkazuje.

Odkaz na I-14 NÚR:
http://nur.cz/interpretace/schvalene-interpretace/i-14-a/

Nejdůležitějším bodem pro správnou odpověď na dotazy je vznik nároku na dotaci. Ve Vašem případě by to mělo být Rozhodnutí o poskytnutí dotace z 27.2.2020. K tomuto dni by měla být zaúčtována pohledávka z titulu dotace:
346 / 042 ve výši 5.068.473,66 Kč.
K 3.12.2020 byla investice dokončena a její výše byla oproti rozpočtu v žádosti nižší. Investice ve výši
9.517.658 Kč. Z toho 52% je 4.949182,16 Kč.
Jestliže v Rozhodnutí o poskytnutí dotace je podmínka poskytnutí dotace do výše max. 52% způsobilých výdajů a k datu účetní závěrky víme přesnou výši způsobilých výdajů, je nutné pohledávku z titulu dotace upravit na výši 4.949182,16 Kč a o tuto hodnotu snížit pořizovací cenu investice.
Investice bude zařazena ve výši 4.568.475,84 Kč. Z této hodnoty pak také odepisováno.
Pokud v následujícím roce dojde ze strany kontrolního orgánu k úpravě výše dotace, pak by se mohlo účtovat dvojím způsobem:
- Oprava výše oprávek (081) retrospektivně do kapitálu (42X) - při kvalifikace situace jako chyby, nebo
- Oprava výše oprávek (081) prospektivně do nákladů (551) - při kvalifikace situace jako oprava odhadu výše dotace.
Zda bude změna výše oprávek účtována do kapitálu (Jiného výsledku hospodaření), nebo do výsledku hospodaření, bude záležet na tom, jestli se bude jednat o chybu, nebo o změnu odhadu. Pro další inspiraci je možno využít Interpretaci I-29 Opravy chyb, změny v účetních odhadech a změny v účetních metodách.

Děkuji za dotaz a přeji klidné dny.

Ing. Radek Bílý (daňový a účetní poradce)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).