Dobrý den,
jsem OSVČ v oblasti IT služeb.
Minulý rok mé příjmy lehce překročili 1 000 000. Neuvědomil jsem si nutnost se přihlásit jako plátce DPH. Dle zákona jsem měl být tedy plátce DPH patrně od ledna. Ke konci června mě upozornila pracovnice FÚ že mám povinnost být plátce DPH.
Od začátku roku jsem vystavil cca 12 faktur bez DPH.
Daně řeším výdajovým paušálem, takže reálné výdaje nesleduji a neschovávám si účtenky.
Jakým způsobem řešit tuto situaci? Už vystavené faktury nezměním. Jak v tomto případě vypadají nějaká opožděná hlášení?
Děkuji
S pozdravem
Tomáš Dřínovský
Dobrý den, pane Dřínovský,
jelikož jste překročil obrat, stal jste se plátcem DPH "ze zákona" a to bez ohledu na jakékoliv registrace apod. Toto vyplývá z ustanovení § 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (dále jen ZDP):
"§ 6
(1) Plátcem se stane osoba povinná k dani se sídlem v tuzemsku, jejíž obrat za nejvýše 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců přesáhne 1 000 000 Kč, s výjimkou osoby, která uskutečňuje pouze plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně.
(2) Osoba povinná k dani uvedená v odstavci 1 je plátcem od prvního dne druhého měsíce následujícího po měsíci, ve kterém překročila stanovený obrat, nestane-li se podle tohoto zákona plátcem dříve."
Zde bych upozornil, že je důležité zjistit, kdy byl přesně obrat překročen, neboť podle výše uvedeného odst. 2 v § 6 ZDPH se stáváte plátcem od prvního dne druhého měsíce následujícího po měsíci, ve kterém překročila stanovený obrat. V této souvislosti je také důležité si uvědomit, co je to obrat a co do obratu vstupuje a co nikoliv. Obrat je definován v § 4a ZDPH. Zjednodušeně řečeno do obratu vstupují hodnoty jednotlivých zdanitelných plnění. Do obratu tak například nevstupují zaplacené zálohy. Ty se do obratu počítají až v momentě uskutečnění zdanitelného plnění, což je ve Vašem případě poskytnutí služby. Do obratu se také nezahrnují zdanitelná plnění s místem plnění mimo tuzemsko. Ve Vašem případě by se mohlo jednat o poskytnutí služby osobě povinné k dani (zjednodušeně podnikateli) se sídlem v jiném členském státě EU.
Pokud jste se stal plátcem v lednu, jak uvádíte, pak Vám nezbývá nic jiného, než za jednotlivá zdanitelná plnění (měsíce), podat zpětně daňová přiznání a ze zdanitelných plnění odvést daň. Samozřejmě lze očekávat sankce za pozdní podání jednotlivých přiznání i sankce za pozdě zaplacenou daň za jednotlivé měsíce.
Pokud fakturujete plátcům DPH v tuzemsku, můžete se s nimi zkusit domluvit na vystavení daňových dokladů, kde k dosud vystavené částce na faktuře připočtete daň, o kterou bude faktura navýšena. Tuto daň s i plátci mohou dodatečně uplatnit, neboť nárok na odpočet je možné uplatnit po dobu tří let.
Pokud navýšení dosavadních faktur o DPH nebude možné, budete muset vyfakturovanou částku považovat za cenu včetně DPH. Daň spočítat shora a odvést.
Ještě upozorním na jednu věc a tou je DPH na vstupu. Přestože pro účely daně z příjmů uplatňujete výdajový paušál, tak pro účely DPH si přijaté doklady s daní můžete do přiznání DPH zahrnout a DPH na vstupu uplatnit. Musí se samozřejmě jednat o plnění, u kterých máte nárok na odpočet DPH mimo jiné na základě § 72 a násl. ZDPH. Ve Vašem případě se může jednat o nákup IT vybavení a techniky, různé režijní výdaje jako telefony apod. Pokud doklady od ledna máte k dispozici, můžete je uplatnit. Jak jsem již uvedl, nárok na odpočet daně na vstupu je po dobu tří let.
Děkuji za dotaz a přeji hezké dny.