Dobrý den, chtěla bych se prosím zeptat na správné zaúčtování v situaci, kdy máme pronajatou administrativní budovu, ve které provozujeme podnikatelskou činnost. Po vzájemném písemném souhlasu s majitelem budovy ( fyzická osoba) jsme se dohodli, že si opravu střechy provedeme sami (máme uzavřenou smlouvu o pojištění majetku a nemovitostí s pojišťovnou na danou budovu) . Jedná se o opravu střechy (uvedení majetku do původního stavu), nikoliv technické zhodnocení. Na střeše je folie, která bude vyměněna za kvalitativně stejnou . V 6/2022 byla na budově poničena střecha vlivem krupobití. Opravu střechy pojišťovna v 9/2022 uznala jako pojistnou událost (oprava za cca 800 000,- Kč) a v 10/2022 nám poslala zálohu na opravu (500 000,- Kč) . Teprve v únoru 2023 dodavatelská firma střechu opravila a vystavila daňový doklad za opravu střechy a pojišťovna v 3/2023 doplatila rozdíl . Můj dotaz se týká správného zaúčtování pojistného plnění (výnosu ) a daňového nákladu na opravu. Je správné zaúčtování :
a) vytvořím dohadnou položku na pojistné plnění (výnos) do roku 2022 zápisem 388/648
b) daňový náklad na opravu bude na základě faktury dodavatele v roce 2023 511/321
c) v roce 2023 "srovnám" účet 388
Tzn., že daňový výnos bude v roce 2022 a daňový náklad v roce 2023?
Předem děkuji.
Dobrý den,
zde je odpověď jednoduchá. Účetnictví je postaveno mimo jiné na akruálním principu. To znamená, že spolu související náklady a výnosy musí být zaučtovány ve stejném období.
Z tohoto principu vyplývá, že záloha od pojišťovny zůstane v roce 2022 jako záloha, nikoliv výnos. V roce 2023 bude oprava střechy zaúčtovaná do nákladů, neboť oprava byla uskutečněna v tomto období. Celá výše úhrady od pojišťovny bude zaúčtována taktéž do výnosů 2023 a to formou vyúčtování zálohy z roku 2022 a doplatku pojistného plnění.
Děkuji za dotaz.
Ing. Radek Bílý
daňový poradce č. 0098