Dobrý den paní inženýrko,
dotaz ohledně náhrady mzdy. V měsíci duben jsou dva svátky, pokud máme uzavřenu restauraci, a celý měsíc pracovník nemůže být v práci, budeme to řešit náhradou mzdy. Jak ale máme postupovat v rámci svátků, mají být zahrnuty do náhrady, nebo je proplácí zaměstnavatel?
Děkuji za odpověď, přeji hezký den
Vaše posluchačka
Dobrý den,
aktuálně práci zaměstnanci nepřidělujete, jde o překážku v práci na straně zaměstnavatele. Jestliže zaměstnavatel z důvodů mimořádných opatření nemůže svým zaměstnancům přidělovat práci, zůstávají tito zaměstnanci doma s výplatou náhrady mzdy (dle druhu překážky 60 až 100 % průměrného výdělku). Bez ohledu na skutečnost, že v jindy mají zaměstnanci svátek placen průměrným výdělkem (odměňování hodinovou mzdou) nebo se jim mzda nekrátí a svátek je počítán do odpracované doby (měsíční mzda), budou nyní státní svátky hrazeny stejnou náhradou, jakou je hrazena překážka v práci na straně zaměstnavatele. Stále se jedná o překážku v práci na straně zaměstnavatele, tj. hrazena ve stejné procentuální výši i v době svátku.
Nepřítomnost zaměstnance z důvodu státního svátku nemůže přerušit již probíhající překážku v práci na straně zaměstnavatele. Zaměstnanci vlastně žádná mzda neušla, protože nebýt svátku, stejně by nepracoval a pobíral náhradu mzdy. Eventuálně opačně, zaměstnanec nepracuje ne z důvodu svátku, ale z důvodu překážek v práci na straně zaměstnavatele.
Hezký den přeje