reklamacni povinnosti

Dobry den, obracim se na Vas dotazem ohledne reklamace. Jsme velkoodchod,na­kupujeme zboží(lozni povleceni, bytovy textil...) a prodavame do obchodu. Jak je to s reklamacni povinnosti, kdyz zbozi od vyrobcu nakoupime ve vetsim mnozstvi, mame ho skladem treby i rok nebo dva, pak to prodame do prodejny, tak jim treba zustane dalsi pul rok, nez ho zakaznik v obchode koupi. Pak ho prijde po nejake dobe reklamovat. Obchodnik nam to odesle k reklamaci a my to to posilame vyrobci. Kdo ma povinnost tu reklamaci resit? Vyrobce nam tvrdi, ze pokud jsme od nej koupili zbozi pred vice jak dvemi lety, tak se ho uz reklamace netyka? Muzete mi, prosim, vysvetlit, jak mame postupovat?
Dekuji z aodpoved.
Bergerová šárka
Mobytex s.r.o.
Berněnská 215
Suchohrdly 66902
IČO 28340264
DIČ CZ 28340264

Mobytex
24. 1. 2019 10:25

Odpověď

Dobrý den, paní Bergerová,

děkuji za Váš dotaz.

Co se týče Vaší odpovědnosti z práv z vadného plnění nebo ze záruky, je-li ujednána, tuto Vy máte pouze vůči Vašim zákazníkům, kterými jsou příslušné obchody (jakožto podnikatelské subjekty), jenž od Vás zboží – jako např. ložní povlečení či bytový textil – nakupují a následně prodávají koncovým spotřebitelům. Na druhou stranu výrobci zboží (jakožto Vaši dodavatelé) mají podobnou odpovědnost i vůči Vám.

Zakoupené zboží se podle zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění (dále jen „NOZ“) vždy reklamuje u prodávajícího, a to zcela bez ohledu na to, zda tento má stále možnost svá práva z vadného plnění či ze záruky dále uplatnit u svého vlastního dodavatele (popř. výrobce) a reklamaci lidově řečeno „poslat dál“, či nikoliv. Povinnost řešit reklamaci koncového spotřebitele tak má v daném případě výhradně příslušný obchod, který výrobek koncovému spotřebitele prodal a skutečnost, zda bude oprávněn tuto reklamaci přenést na Vás, tak bude záležet především na tom, zda mu vůči Vám stále svědčí práva z vadného plnění či ze záruky, či nikoliv, a to buď dle zákonné, nebo smluvně modifikované úpravy. Obdobné postavení budete mít i Vy vůči Vašemu dodavateli, jen v obráceném gardu.

Schopnost obchodu reklamovat zboží u Vás tak bude záležet především na tom, jaké podmínky týkající se reklamací a případných práv z vadného plnění či ze záruky si s ním sjednáte, což se v opačném případě uplatní i na Vaší schopnost zboží dále reklamovat u výrobce. Z toho důvodu lze doporučit si ve smlouvách s obchody (jakožto Vašimi odběrateli) sjednat co nejkratší lhůtu pro uplatnění práv z vadného plnění (resp. reklamaci zboží) vůči Vám, eventuálně tato práva zcela vyloučit, a naopak ve smlouvách s výrobci (jakožto Vašimi dodavateli) si naopak sjednat co nejdelší lhůtu k uplatnění těchto práv tak, aby pro Vás (jakožto prostředníka) byly podmínky co nejvýhodnější. Pokud k žádnému takovému ujednání nedojde, uplatní se zákonná úprava občanského zákoníku, podle jehož ustanovení § 2112 je kupující povinen vadu prodávajícímu oznámit bez zbytečného odkladu poté, co ji mohl při včasné prohlídce a dostatečné péči zjistit, nejpozději však do dvou let po odevzdání věci (u tzv. skrytých vad).

V případě absence jakéhokoliv ujednání mezi Vámi a výrobcem tudíž výrobce není oprávněn reklamaci přijmout, byla-li mu vada oznámena po uplynutí dvou let po odevzdání věci. Obdobně i v případě absence jakéhokoliv ujednání mezi Vámi a obchodem nejste samozřejmě ani Vy povinni reklamaci zboží po uplynutí této dvouleté zákonné lhůty akceptovat.

V případě jakýchkoliv jiných dotazů či upřesnění jsem samozřejmě k dispozici.

Přeji hezký den.

S pozdravem

Matěj Grödl
law-office@groedl.cz
www.groedl.cz

Mgr. Bsc. Matěj Grödl (právní poradce)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).