Dobrý den,
jsem živnostník bez zkušeností v oblasti prodeje zboží přes internet. Ráda bych nakoupila zboží od výrobce v zahraničí (mimo EU) a prodávala ho na svém vlastním českém e-shopu.
Co k tomu potřebuji? Jednalo by se o psací potřeby. Je lepší zřídit si s.r.o.? Jak je to s doklady o původu zboží, nezávadnisti, atd.? Potřebuji EET?
Děkuji za Vaši odpověď.
Dobrý den,
děkujeme za Váš dotaz.
Za účelem nákupu zboží v zahraničí a jeho následného předprodeje v České republice prostřednictvím e-shopu je potřeba zřídit si živnostenské oprávnění, popř. založit společnost – ve Vašem případě ideálně společnost s ručením omezeným. Pro prodej psacích potřeb by měla postačovat ohlašovací živnost volná. Při rozhodování mezi podnikáním jako živnostník nebo prostřednictvím společnosti s ručením omezeným lze vzít v úvahu především to, že ručení společníků společnosti s ručením omezeným je omezené (do výše jejich nesplacených vkladů) a naopak podnikající fyzické osoby (živnostníci) ručí za své závazky neomezeně celý svým majetkem, což je ve srovnání se společností s ručením omezeným přirozeně značný handicap.
Na druhou stranu, zřízení živnostenského oprávnění je za administrativního hlediska podstatně jednodušší, méně nákladné i časově méně náročné, než založení společnosti s ručením omezeným. Co se týče nákladů na založení, u živnosti se zpravidla pohybujeme v řádech tisíců korun (např. správní poplatek za ohlášení živnosti volné činí 1.000,- Kč), u společnosti s ručením omezeným už spíše v řádech deseti tisíců korun, zejména pokud Vám společnost bude zakládat advokát nebo specializovaná firma.
Při dovozu zboží za zahraničí bude samozřejmě rovněž nutné uhradit veškeré příslušná cla a související poplatky. Co se týče dokladů o původu zboží, nezávadnosti a dalších certifikátů, tyto bude určitě potřeba si pro případ kontroly opatřit. Pro začátek je ohledně opatření příslušné dokumentace vhodné začít s dotazem přímo u zahraničního prodejce. Pokud bude Váš internetový obchod přijímat platby jen online platby, platby kartou či bezhotovostní platby, nemusíte si již elektronickou evidenci tržeb zřizovat. Pokud
však budete přijímat i hotovostní platby, budete mít povinnost si elektronickou evidenci tržeb zřídit a tržby evidovat.
V případě jakýchkoliv dotazů jsem k dispozici.
S pozdravem
Mgr. Matěj Grödl
+420 724 313 057
law-office@groedl.cz
www.groedl.cz / www.e-vymahani.cz