Dobrý den,
jak lze postupovat v případě reklamace automobilu, který si zakoupil podnikatel pro své podnikatelské účely?
Přítel podniká jako malíř a pořídil si nové auto Ford na firmu u autorizovaného prodejce. Automobil byl na zakázku. Ve smlouvě si také zařídil prodlouženou záruku, auto je tedy stále v záruce.
Již ale po krátkém užívání se začaly objevovat různé vady, s kterými neustále jezdil do autorizovaného servisu. Do současnosti (cca 2 roky) se stále nějaké problémy objevují, vždy ale jiné, nikoliv 3x stejná vada.
V servisu už se s přítelem nechtějí moc bavit, ale přítel přestal autu věřit. Potřebuje jej k podnikání, ale každou chvíli nastane nějaký problém a musí opět do servisu........
Lze v tomto případě (podnikatel) odstoupit od kupní smlouvy? Lze požadovat vrácení plné částky peněz, nebo se částka nějak snižuje?
Přítel se snaži situaci stále řešit po dobrém, ale já vidím, že to nemá řešení ani konce a častěji s autem jezdí do servisu než do práce......
Děkuji za odpověď,
Němečková Alena
Dobrý den, Aleno,
děkujeme za Váš dotaz.
Ze zaslaného dotazu jsme vyrozuměli, že automobil Vašeho přítele je stále v záruce, přičemž předmětný automobil byl Vaším přítelem zakoupen jakožto podnikatelem, a to pro jeho podnikatelské účely. V tomto případě se z právního hlediska jedná o typický podnikatelský (a nikoliv o spotřebitelský) vztah mezi prodejcem auta a Vaším přítelem, jakožto kupujícím. V takovém případě se bohužel neuplatní Vámi předjímaná ustanovení § 2158 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, v platném znění (dále jen „občanský zákoník“), upravující prodej zboží v obchodě spotřebitelům, podle nichž právo na dodání nové věci nebo na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz má kupující i v případě opakovaného výskytu stejné vady po opravě nebo pro větší počet různých vad, kdy za opětovný výskyt vad je možné dle rozhodovací praxe českých soudů považovat výskyt stejné vady po jejích alespoň dvou předchozích opravách (tzn. výskyt stejné vady alespoň třikrát po sobě), přičemž za větší počet vad se považuje, pokud se vyskytnou tři různé vady věci najednou (naráz).
V tomto případě tak má Váš přítel možnost u automobilu (jakožto věci movité) buď uplatnit práva z vadného plnění podle § 2099 a násl. občanského zákoníku, budou-li splněny veškeré k tomu vyžadované zákonné předpoklady, nebo práva z poskytnuté záruky. Obsahem záruky je odpovědnost prodávajícího za to, že dodaný automobil bude po dobu záruční lhůty způsobilý pro použití ke smluvenému (resp. obvyklému) účelu. Pokud se tedy u automobilu během záruky vyskytnou jakékoliv vady, má prodávající povinnost je vždy bez dalšího odstranit. U práv z vadného plnění na druhou stranu právo kupujícího z vadného plnění zakládá jen taková vada, kterou má věc při přechodu nebezpečí škody na kupujícího (tj. zpravidla při předání zakoupené věci) – byť se projeví až později. Při výskytu vady, která je způsobilá podle občanského zákoníku založit právo z vadného plnění, lze ovšem v rámci podnikatelských vztahů od smlouvy odstoupit pouze v případě, že by vzniklá vada na automobilu představovala tzv. podstatné porušení smlouvy.
Za vadu, která je podstatným porušením smlouvy, lze přitom považovat takovou vadu, o které prodávající ví nebo musí rozumně předpokládat, že v případě jejího výskytu by kupující smlouvu neuzavřel a věc si nekoupil. Musí se tedy jednat o vadu opravdu zásadního charakteru – například o nevratně poškozený motor nebo o výrazné bezpečnostní či funkční závady automobilu, které znemožňují či podstatně ztěžují jeho běžné užívání a jsou neodstranitelné. Právo odstoupit od smlouvy by Vám podle občanského zákoníku náleželo také v případě výskytu vady, která by nepředstavovala podstatné porušení smlouvy (tedy i vady méně zásadního charakteru), avšak pouze za předpokladu, že by ji prodávající neodstranil včas nebo by ji odmítl odstranit. V jiných případech bohužel nebude možné podle platné právní úpravy od kupní smlouvy sjednané „mezi podnikateli“ odstoupit. Pokud by ovšem Vašemu příteli vzniklo právo na odstoupení od smlouvy (např. v důsledku uznání takové vady prodávajícím, která představuje podstatné porušení kupní smlouvy), měl by právo na vrácení kupní ceny v plné výši.
V případě jakýchkoliv dalších dotazů se na nás neváhejte obrátit.
S pozdravem
Matěj Grödl
+420 724 313 057
law-office@groedl.cz
www.groedl.cz