Již od počátku letošního roku sledujeme stagnaci či dokonce pokles tržeb e-shopů, což se stalo poprvé od roku 2010. Netýká se to všech, nejvíce ale velkých a středních hráčů, kteří se nestihli rychle přizpůsobit aktuální situaci na trhu, zejména inflaci. Dá se očekávat, a mnohde se tak již děje, že e-shopy budou opět detailně analyzovat své náklady a investice do online marketingu. Affiliate marketing je jedním z kanálů, který nabízí mnoho výhod právě v nadcházejícím období.
Affiliate kampaň dokáže přinést 5–15 % nových objednávek a funguje čistě na principu odměny až ze zaplacené objednávky či za získaný lead. Affiliate publisheři přebírají riziko investice do reklamy inzerenta, sami investují do rozvoje propagace, testují a hledají nové zdroje trafiku a objednávek. Inzerent tak získá čistě výkonnostní kanál, dlouhodobě stabilní výkon za jím stanovených ekonomických podmínek s minimálním ekonomickým rizikem.
V Dognet jsme od počátku roku zaznamenali následující trendy:
-
Přesun nákupů do levnějších variant produktů anebo naopak do luxusnějšího zboží;
-
Délka nákupní cesty se prodlužuje, zákazníci se déle rozhodují, než nakoupí;
-
Počet touchpointů na nákupní cestě se prodloužil o 20 % oproti roku 2021 (týká se zejména non-FMCG zboží), PNO se tak zvyšuje;
-
Zákazníci mnohem více využívají výprodejové a slevové akce a cashbacky;
Inzerenti se opět začínají zaměřovat na své KPIs, návratnost investic do reklamy a další náklady související z online marketingem. Affiliate marketing, který je dnes již nedílnou součást online marketingového mixu většiny středních a velkých e-shopů, s sebou přináší výhody, které jiné reklamní kanály nabídnout nemohou.
1. Žádné jednorázové ani jiné fixní poplatky
V Dognet inzerent neplatí žádné vstupní, integrační ani jiné měsíční paušální poplatky. Pouze a jen provizi ze zaplacené a nevrácené objednávky. E-shop tak má náklady zcela pod kontrolou a vždy odpovídají výkonu v počtu doručených objednávek.
2. Riziko investice do reklamy nese publisher
Při affiliate spolupráci neplatí e-shop za zobrazení reklamy, PR článek či recenzi, ani za prokliky, ale až za zaplacenou a nevrácenou objednávku. Riziko investice nese publisher, který potenciálního zákazníka na e-shop inzerenta přivede. Publisher tak zobrazuje reklamu a přivádí trafik zdarma a čeká, až jestli daný zákazník nakoupí.
3. Žádný kredit předem, nulový dopad do cash-flow
U Dognet platí inzerent provizi z objednávky až po jejím zaplacení zákazníkem a zároveň pouze, pokud zákazník objednávku v zákonné lhůtě nevrátí. Faktura je splatná do 30. dnů po skončení fakturovaného kalendářního měsíce. A tedy v situaci, kdy má e-shop většinu objednávek zaplacených, a navíc má zaplaceno mnoho objednávek již i z měsíce aktuálního. Předem se u Dognet neplatí, dopad do cashflow je tak nulový.
4. Garance PNO, resp. 1 objednávka = 1× provize
Za 1 objednávku zaplatí inzerent pouze 1× provizi. Není důležité, kolik prokliků, resp. touchpiontů u affiliate publishrerů návštěvník udělal. Provizi odstane vždy pouze ten publisher, který je zaznamenán jako poslední affiliate proklik před odesláním objednávky. PNO za affiliate se u Dognet vždy = provizi.
5. Optimalizace PNO dle strategie a cílů
Tím, že u Dognet neplatí inzerent žádné fixní poplatky, vždy platí PNO (affiliate) = provize. A výši strukturu provize si nastavuje každý inzerent sám dle svých cílů, strategie, role affiliate v mixu. Provize, a tedy PNO, lze nastavit a optimalizovat dle mnoha kritérií, např:
-
Dle typu publishera (Obsah Cashback, Kupon) a jeho role v nákupní cestě, mj. toto je dnes již zcela běžné rozdělení;
-
I Obsahové publishery lze rozdělit do více skupin dle toho, jakým způsobem propagaci dělají a jakou přidanou hodnotu inzerentovi přináší;
-
Jednotlivé typy můžete v kampani zcela zamítnout, pakliže se vám do strategie nehodí;
-
Dle Kategorie produktu či přímo Značky, Výrobce či Produktové řady;
-
První a opakovaný nákup stejného zákazníka;
-
Matrix jako kombinace více uvedených možností najednou;
Díky vlastnímu affiliate systému jsme navíc v Dognet schopni nastavit provize individuálně dle možností a potřeby každého inzerenta až na úroveň jednotlivých publisherů.
6. Nastavení délky „cookie“ dle role publishera
Po uplynutí nastavené délky cookie se provize affiliate publisherovi již neplatí, i když nakonec přivedený zákazník nakoupí. Délka cookie by měla odpovídat délce nákupní cesty a opět ji vždy stanovuje inzerent dle svého e-shopu. Délku platnosti cookie lze nastavit různě pro jednotlivé typy partnerů a jejich role. S tímto Vám nejlépe poradí affiliate síť nebo affiliate specialista.
7. S affiliate sítí ušetříte personální náklady
Spolupráce s affiliate síť vám nabízí nejen technické, ale i personální zastřešení kampaní, odbornost, a dlouholeté zkušenosti. Vy tak nepotřebujete specialistu a tím ušetříte mzdové náklady.
Pokud nejste s výsledky svých affiliate kampaní spokojeni či hledáte cesty, jak optimalizovat náklady, neznamená to hned affiliate kampaně ukončit. Je mnoho možností, jak lze výkon a KPIs optimalizovat při udržení smysluplného výkonu. V Dognet vám rádi poradíme a představíme řešení přesně pro váš e-shop.