Affiliate marketing je forma výkonnostního marketingu, která umožňuje všem online podnikatelům získávat objednávky ze zdrojů, které není možné získat ze “standardních” marketingových kanálů, jako je Adwords, Facebook, Heureka nebo email marketing.
Co je affiliate marketing?
Představte si, že máte fyzický obchod na rušné ulici ve vašem městě. Do obchodu Vám přijde zákazník a nakoupí a jak přijde domů, tak řekne o Vašem obchodu rodině, kamarádům, známým, atp…
Lidé, kteří se dozvěděli o Vašem obchodě přijdou a nakoupí. Vy získáváte zákazníka, který o Vašem obchodě nevěděl. Tento princip má ale jednu nevýhodu – a tou je to, že zákazník, který u vás původně nakoupil, nemá (kromě dobrého pocitu) žádnou další motivaci o Vašem obchodě říct dalším lidem.
Kdyby ale existovala možnost, jak původního zákazníka odměnit za doporučení Vašeho obchodu (třeba formou provize z budoucích nákupů ve Vašem obchodě), tak tento zákazník bude o Vašem obchodě mluvit s dalšími lidmi. Tím to ale nekončí. Co když původní zákazník vlastní lokální rádiovou stanici nebo billboardové plochy ve vašem městě? Tento zákazník má pak motivaci vytvořit reklamu na Váš obchod, protože za každého přivedeného zákazníka získá nějakou peněžitou provizi.
Přesuňme se nyní do světa online podnikání. Online svět má velkou výhodu v tom, že veškeré interakce mezi lidmi lze dohledat a vyhodnocovat.
Když tedy příklad uvedený výše přesuneme do online světa, tak asi už víte, kam tím míříme.
Affiliate marketing je možnost, jak doporučení mezi lidmi sledovat, označovat a vyhodnocovat. Vy díky této formě marketingu máte možnost ať už ze svých zákazníků nebo z magazínů, blogů, recenzních portálů, cashbackových portálů, udělat obchodní zástupce Vaší značky, Vašeho e-shopu.
Tito obchodníci (affiliate partneři) budou placení provizí z uskutečněné, zaplacené a nevrácené objednávky na Vašem e-shopu.
Jak si vybudovat affiliate marketing pro Vaše online podnikání?
Jako úplně první krok v budování affiliate programu/marketingu pro Váš online byznys je zajištění systému, který dokáže sledovat, ukládat a vyhodnocovat veškeré interakce mezi affiliate partnerem a Vámi.
Pro tyto účely si můžete vybrat z mnoha dostupných nástrojů pro affiliate marketing, které se specializují na tvorbu a správu affiliate marketingu.
TIP: Podívejte se na srovnání nástrojů pro affiliate marketing od portálu 5nej.cz.
Jakmile máte jedno z dostupných řešení napojené do Vašeho webu/e-shopu, pak začíná budování databáze online obchodníků, kteří budou propagovat Vaše produkty, Váš e-shop, online byznys…
Jak získat online obchodníky pro Váš byznys?
Na toto téma existuje obrovské množství materiálů ze zahraničních portálů ale i z naší české doliny.
V tomto článku si je nebudeme všechny jmenovat, ale pokud Vás affiliate marketing zaujal, můžete se o jeho fungování dozvědět více například z AffilBox Podcastu, který byl mimo jiné oceněn prestižním marketingovým žebříčkem WebTop100.cz.
Proč vůbec využít affiliate marketing pro Váš online byznys?
Affiliate marketing je globálně odpovědný za 15% veškerých prodejů v online sektoru. Každým rokem roste o 10% a je jedním z nejrychleji rostoucích odvětví online marketingu. Navíc prodeje uskutečněné přes affiliate marketing mají hodnotu přes 12 miliard dolarů každý rok.
Zdroj: https://hostingtribunal.com/blog/affiliate-marketing-stats/
Když si to dáme do čísel v Česku, tak podle největšího affiliate softwaru AffilBox využívá affiliate marketing méně než 2% obchodníků a má hodnotu několika miliard korun každý rok (neexistuje žádné přesné peněžní vyjádření tohoto odvětví pro CZ a SK trh).
AffilBox také uvádí, že e-shopy zvyšují svůj obrat díky affiliate marketingu o 10–60% (v závislosti na faktorech jako jsou velikost e-shopu, velikost odvětví a počtu existujících online obchodníků).
Zdroj: https://www.affilbox.cz/
Kdy začít s affiliate marketingem?
Affiliate marketing je dlouhodobý marketingový kanál ve smyslu, že budujete základnu Vašich online obchodníků a pracujete s lidmi a ne se stroji (jako tomu je například u Adwords nebo FB reklamy).
Tedy na toto téma neexistuje jedna správná odpověď, ale dá se říct, že je dobré začít s affiliate marketingem ve chvíli, kdy máte čas na budování tohoto marketingového kanálu a jste připraveni investovat čas do jeho managementu.
Lze nicméně říct, že affiliate marketing je jedna z možností, jak můžete získat výhodu před Vaší konkurencí a to mimo jiné proto, že jej nevyužívá tolik obchodníků, jako například Heureku, která je jednou z prvních zastávek e-shopů.