Proč je důležité pracovat na značce?
Zákazníci dnes nevyhledávají pouze produkt samotný, ale hledají v něm přidanou hodnotu, jako je příběh, osobnost výrobce (autora) nebo emoce. Když budete dobře, nenuceně a konzistentně komunikovat to, v čem jsou vaše šperky výjimečné a v čem vy sami vynikáte, mnohem spíše tím oslovíte své potenciální zákazníky.
Definujte si svou unikátní hodnotu
Prvním krokem k budování úspěšné značky je nalezení toho, co vás odlišuje od konkurence. V marketingu se této hodnotě říká USP (Unique Selling Proposition). Jedná se o váš unikátní prodejní argument, který by se měl stát pilířem vaší strategie. Na začátku je důležité si položit jednu otázku. Jakou hodnotu mé šperky přinášejí zákazníkům? Pokud například vyrábíte šperky z ekologicky udržitelných materiálů, může to být dobrý pocit, že koupě vašeho šperku nezatíží planetu. Zaměřit se lze i na tradici ruční výroby, originální design nebo exkluzivní limitované kolekce.
Příkladem může být původní česká značka KLENOTA, kterou zákazníci vyhledávají pro originální design i kvalitní provedení šperků, které se vyrábějí v pražském ateliéru. „Naši zákazníci ví, že u nás vždy najdou šperky, které odpovídají současným trendům, ale zároveň jsou nadčasové a skvěle se navzájem kombinují,“ vysvětluje Jarmila Slívová, majitelka značky.
Vytvořte si vizuální identitu
Zákazníci vybírají očima a kvalitní vizuální prezentace vaší značky může zásadně ovlivnit jejich rozhodování. Proto určitě nepodceňte, v jakém stylu budete své šperky prezentovat. Vizuální identita by měla odrážet hodnoty značky a být snadno rozpoznatelná mezi množstvím konkurence. Je také důležité, aby všechny prvky byly jednotné. Vizuální identita zahrnuje logo, fotografie vašich šperků, jejich balení, design webu, případně vzhled kamenné prodejny, prezentaci na sociálních sítích i všechny tiskové materiály.
Buďte transparentní
Šperky si někdy kupujeme impulsivně a jediný důvod ke koupi je to, že se nám pouze líbí. Jindy si šperk pečlivě vybíráme. To platí převážně u luxusních nebo designových šperků, které patří do vyšší cenové kategorie. V tomto případě bude zákazníky pravděpodobně zajímat, kdo jste, jak šperky vznikají a další detaily o vašich špercích. Dejte si proto záležet na tom, abyste na svém webu uvedli všechny informace, které by mohly zákazníkům příběh vašich šperků přiblížit a vzbudit u nich důvěru. Využít můžete třeba i sdílení procesu tvorby a momentů, které vás při navrhování šperků inspirují.
Poznejte zákazníka
Ujasněte si, pro koho své šperky vytváříte a na jaký typ zákazníků se chcete zaměřit. Tomu musí odpovídat jak design šperků, tak i způsob, jak komunikujete. Vyhněte se tomu, abyste se snažili oslovit všechny. Komu se vaše šperky mohou líbit? Kdo si vaše šperky může dovolit? Definovat cílovou skupinu může být na začátku obtížné, ale s prvními zakázkami nebo prodanými kousky začnete sbírat první cenné poznatky o svých zákaznících. Snažte se s nimi být co nejvíc v kontaktu. Zjišťujte, co na vašich špercích oceňují a po čem touží. Jen tak se naladíte na jejich vlnu a budete o krok dál před konkurencí.
Závěr
A nakonec přidáme ještě jednu poslední radu, která je možná nejdůležitější. Dělejte svou práci s vášní a radostí. Autenticita a osobní nasazení jsou tím, co vám pomůže vybudovat skutečně silnou značku, která si získá věrné zákazníky.