Děláme takové e-shopy, které bychom chtěli sami používat

Miroslav Uďan stojí za úspěšným projektem pronájmu e-shopů Shoptet.cz. V loňském roce jej podpořil významný investor Ondřej Tomek.
15. 5. 2012

Sdílet

Miroslav Uďan stojí za úspěšným projektem pronájmu e-shopů Shoptet.cz. V loňském roce jej podpořil významný investor Ondřej Tomek a myšlenka pronájmu jednoduchých, nekomplikovaných a přitom funkčních a efektivních e-shopů se z Čech vydala na expanzi do světa, aktuálně do Brazílie. Shoptet.cz má v současnosti přes 1100 klientů, kteří prostřednictvím svých e-shopů protočí na 12 milionů korun denně ve více než 11 tisících transakcí. V rozhovoru jsme se točili kolem otázek internetového podnikání – co by neměli ti, co se k internetovému podnikání chystají zapomenout? Co je pro byznys v e-shopu klíčové? Jak konkurovat expandujícím čínským e-shopům?

Stojíte za úspěšným projektem pronájmu e-shopů Shoptet.cz, expandujete do zahraničí, získali jste investora Ondřeje Tomka. Prozradíte své podnikatelské krédo? 

Dá se říct, že jsme se inspirovali společností Apple. Děláme nekomplikované, jednoduché, uživatelsky příjemné a efektní a funkční e-shopy. Děláme takové věci, které chceme sami používat. 

Služeb Shoptet.cz využívá více než tisícovka podnikatelů. Co byste ze svých dosavadních zkušeností doporučoval všem, kteří se rozhodnou na internetu podnikat? 

Pevnou vůli a odhodlání, že právě váš nápad stojí za to. A také chuť se učit a posouvat sebe i svůj byznys dál. Nestačí si totiž jen založit e-shop. Pokud chcete uspět, musíte vědět víc – musíte nastudovat zákonitosti internetového marketingu, sledovat konkurenci, inspirovat se, jak nejlépe své zboží v e-shopu vystavit, popsat…je to nekonečný proces a pevná vůle a odhodlání se vám budou hodit. 

Co dělají podle Vašeho názoru internetoví prodejci špatně? Respektive – co by mohli dělat lépe? 

Nejhorší je zřejmě přístup stylu „já všechno vím nejlépe“. Setkávám se s lidmi, kteří se nechtějí nic učit a věnovat svému podnikání čas, doufají, že to „tak nějak“ půjde. A pak jsou překvapení, když tomu tak není, protože časy, kdy bylo na internetu pár e-shopů a kdo chtěl, tak je našel, jsou zkrátka pryč. Na druhou stranu jsou lidé, kteří tomu věnují opravdu velké úsilí a co se znalostí týče, jsou na špici. Nedokáží ale třeba odhadnout, kdy je dobré přizvat k práci někoho dalšího a delegovat část pravomocí. Pak na to již nestačí kapacitně a ve finále se dostávají do bodu, kdy dělají všechno, ale nic pořádně. Ani jeden přístup není ideální – podnikatelé se musí naučit znát a respektovat své limity a vědět, jak s nimi naložit. 

Založit e-shop na internetu je velmi snadné, dalo by se tedy podnikání na internetu charakterizovat jako „snadné a jednoduché podnikání“?

Založit e-shop je skutečně snadné, jednoduché a levné. U nás v Shoptetu můžete mít e-shop založený skutečně do minuty, měsíc ho zdarma testovat a pronájem vás může stát od necelých dvou stovek měsíčně. Pak je to ale určitě mravenčí práce, kterou když děláte dobře, tak se vyplatí. Musíte neustále pracovat se zbožím, řešit cenotvorbu, pracovat se zákazníky a pořád myslet na to, jak je zaujmout a motivovat k nákupu i opětovnému nákupu. Není to vždycky nízká cena, co přivede zákazníky. Důležité je mít dobře rozmyšlené i služby, které nabízíte. Tato oblast bude hrát do budoucna v e-commerce stále větší roli. 

Na české zákazníky začínají útočit čínské eshopy. Komunikují v angličtině, nabízejí velmi široký výběr zboží, velmi nízké ceny, nulové náklady na dopravu. Jak v takové konkurenci mohou obstát české e-shopy? 

V podstatě už jsem to řekl – cestou, jak zvítězit bude zaměřit se na kvalitní customer care. Nabízet zákazníkům dodatečné služby, věrnostní slevy, dárky za nákup, lepší platební možnosti, výhodnější dopravu a třeba také prodlouženou záruku a dobře propracovaný proces reklamace. Péče o zákazníky se dlouhodobě určitě vyplatí a to čínský e-shop těžko nabídne. Představte si například, že si objednáte nějakou elektroniku z čínského e-shopu a zjistíte, že ji musíte reklamovat… nikomu bych to nepřál. 

Bez čeho se podle Vás nadějný „internetový“ podnikatel neobejde? 

Bez znalostí o tom, jak se na internetu podniká. Bez elánu a nadšení. A bez určité pokory se znalostí vlastních limitů. 

V jakých oblastech vidíte na internetu potenciál úspěchu? 

Jednoduše by se dalo říci, že to co bylo na západě in před půl rokem či rokem, to bude na 90 % úspěšné také u nás. Podívejte se na příklad slevových portálů, které k nám také dorazily ze západu. Nebo v tuto chvíli velmi populární e-cigarety – s těmi se opravdu tento rok takzvaně roztrhl pytel. Kdo teprve přemýšlí o tom, kterým směrem se vydat, doporučoval bych mu sledovat e-commerce scénu na západ od našich hranic. 

Dá se ještě dnes začít podnikat na internetu doslova „s tisícovkou v kapse“, jak o tom vyprávěl například Martin Kasa v článku o vizionářích českého byznysu

Asi ano, ale lepší bude, když těch tisícovek budete mít v kapse víc. V současné záplavě e-shopů, kdy jen podle našeho průzkum Stav e-commerce v ČR v roce 2012 vzniká kolem osmi stovek e-shopů měsíčně, musíte vyniknout. A to už je otázka investic do internetového marketingu. Nemusí to být ale investice velké, spíš je dobré těch pár tisícovek chytře investovat a ze závěrů svého investování si vzít poučení pro budoucí úspěch. 

Lze vyčíslit investice, které tedy pro rozjezd e-shopu bude podnikatel potřebovat? 

Pokud se rozhodnete pro pronájem e-shopu, který je asi nejjednodušší variantou, pak jsou náklady na provoz víceméně jasné – u Shoptetu vás může takový e-shop do 100 položek zboží stát od 190 korun. Musíte si pak dobře propočítat marže a investovat do internetového marketingu. Tady má internet obrovskou výhodu, díky výkonnostmínu marketingu můžete vyzkoušet několik variant propagace (např. PPC kampaně na Google, Seznamu, nějaký PR článek apod.), sledovat a měřit jejich účinnost a teprve poté se rozhdnout, která komunikace bude pro váš e-shop nejeefektivnější. Pro naše zákazníky máme připravené v e-shopech podrobné Marketingové desatero, které jim vše potřebné vysvětlí a ukáže. 

Kde by e-shop neměl chybět? 

Ve vyhledávačích zboží, protože více než polovina lidí přichází do e-shopů právě z těchto míst. Pak také nesmíte chybět na Facebooku, Aukru a nově bych doporučil i Pinterest. Naše e-shopy s těmito místy, kterým říkáme marketplaces, automaticky propojujeme. Naším cílem je, aby se klient věnoval skutečně tomu, co je pro něj klíčové – podnikání – a technické věci, propojování apod. měl v ceně našich služeb. 

Jakou podnikatelskou osobnost obdivujete a proč? 

Velmi blízké jsou mi názory Tomáše Bati na podnikání, ale i na život sám. Nejen jeho známé Náš zákazník – náš pán je hodno obdivu, protože zkrátka a jednoduše platí. Jeho myšlenky jsou nesmírně inspirativní. Rád mám také jeho myšlenku o tom, že je třeba „udělat z podnikání a obchodu celoživotní zaměstnání, ne pouze příležitost olupovat v něm po několik let lidi, a pak se odebrat na odpočinek“. 

www.shoptet.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).