Cílem projektu je vyhodnotit nejlépe rostoucí české podniky. Štiku českého byznysu bude žebříček i letos hledat na celorepublikové a krajské úrovni. Novinkou je Cena poroty – Česká štika, která je určena pouze pro firmy mající prokazatelně 51% vlastnictví v rukou českých občanů. Posledních několik let podstoupili podnikatelé těžkou zkoušku, kdy pokles ekonomiky z roku 2008 se znovu v menším měřítku objevil v roce 2012 a resp. i 2013. Podnikatelé ale dobře vědí, že nemohou získat příležitost bez podstoupení rizika a těm, kteří dokázali v krizi uspět v podstoupených rizicích, sluší titul Štika českého byznysu,
říká Martin Růžička, Country Manager Coface v ČR a zakladatel žebříčku. Nicméně dopad krize na finanční zdraví firem je patrný a svědčí o tom i nadále klesající hodnota Indexu 1000, který poklesl v ročníku 2013 oproti roku 2009 o cca 10%,
doplňuje Růžička. Index 1000 je souhrnným ukazatelem pro hodnocení úspěšných firem žebříčku Štik českého byznysu a pro sestavení jejich konečného pořadí.
S potěšením můžeme říci, že ze všech firem větší velikosti plánuje zahraniční expanzi téměř polovina. Domníváme se, že je to dobré znamení jak pro Českou republiku a její ekonomiku, tak i pro daná odvětví, v nichž expanzi očekáváme. Expandovat plánují nejčastěji výrobci ve zpracovatelském průmyslu a výrobci spotřebního zboží,
shrnuje výsledky průzkumu Citibank Daniel Krumpolc, ředitel divize firemního bankovnictví a dodává: Citibank podporuje zahraniční expanzi českých firem zajištěním komplexních bankovních služeb ve více než 140 zemích světa z jediného místa v ČR.
Žebříček Štiky českého byznysu založila společnost Coface počátkem roku 2005 s cílem identifikovat české prudce rostoucí podniky a podniky s předpoklady pro další růst. Cílem je nabídnout podnikatelské veřejnosti hodnověrný nástroj k posouzení střednědobé dynamiky a stability českých firem. Hodnocení firem probíhá na celorepublikové a krajské úrovni a opírá se pouze o objektivní ekonomické ukazatele růstu obratu a finanční stability za dobu tří let.
Na tiskovou konferenci navázalo Komorní klubové setkání připravené právě ekonomickým žebříčkem ŠTIKY ČESKÉHO BYZNYSU ve spolupráci s klubem HELAS NEW ENCOUNTERS CLUB. Jeho hostem byl Petr Sýkora, zakladatel nadačního fondu Dobrý anděl.
On a jeho kamarád se v prváku na vysoké škole rozhodli, že začnou podnikat. Ale v čem? Napadlo je něco, co se později ukázalo jako geniální podnikatelský nápad – začali do firem rozvážet kancelářský papír. Postupem času se z malé firmy Papirius stala nadnárodní společnost. Když přišla nabídka od americké firmy Office DEPOT, PAPIRIUS prodali a pro firmu ještě několik let pracovali. Ještě dneska poznávám některé řidiče,
říká Petr Sýkora, když vzpomíná na své podnikání.
Po prodeji se s Janem Černým rozhodli věnovat charitě. Ze svého věnovali 25 milionů korun a po vzoru slovenského projektu založili nadační fond DOBRÝ ANDĚL, který pomáhá rodinám s dětmi, jejichž příslušník onemocněl rakovinou (nebo dítě jiným závažným onemocněním) a rodina se tak dostala do finanční tísně. Cílem systému DOBRÝ ANDĚL je, aby rodiny nemocných dostávaly pravidelnou měsíční finanční pomoc ve výši několika tisíc korun. Rozdělujeme příspěvky do posledního haléře,
upřesňuje pan Sýkora. Ostatně to potvrzují i webové stránky nadačního fondu. Také se tam dozvíte, jak se můžete stát Dobrým andělem nebo komu vaše peníze konkrétně pomáhají.
Během setkání se Petr Sýkora rozpovídal o svém životě, práci i ideálech. Odpovídal i na otázku, zda jednou nadační fond povedou jeho dva synové. Přiznám se, že jsem nad tím zatím nepřemýšlel. Třeba náš mladší teď slavil sedmé narozeniny a my mu navrhli, že by mohl pomoct i někomu jinému, třeba přes Dobrého anděla. Odpověděl na to, že nechce, že má málo hraček. Tak myslím, že si k tomu zatím hledá cestu,
zavtipkoval a dodal: Nicméně se pak syn díky mé ženě Jindře rozhodl, že přispěje.
Setkáním provázela zakladatelka klubu Helena Kohoutová. Diskutovalo se nejen o dárcovství a charitě, ale také o názorech, životních postojích nebo vedení firmy obecně: Určitě znáte bajku o žebrákovi a oslovi. Je o tom, že žebrák nemá nic jiného, než svého osla. Nerad by o něj přišel, a tak s ním tráví všechen svůj čas. Jí s ním, spí, má jej pořád uvázaného na provaze. Po čase ale začne přemýšlet o tom, kdo komu vlastně patří. Jestli osel jemu nebo on oslovi. Stejné je to v případě, když vlastníte firmu. Musíte si ujasnit svůj vztah k majetku nebo vás to absolutně pohltí.
S ohledem na současného slovenského prezidenta (kterým je Andrej Kiska, zakladatel DOBRÉHO ANJELA na Slovensku), se zabrousilo i do politiky: Ambice jako můj slovenský protějšek nemám,
shrnul Sýkora.
V rámci setkání, které proběhlo v hotelu Grand Majestic Plaza v Praze, se představil také zakladatel žebříčku Martin Růžička ze společnosti COFACE. K Petru Sýkorovi pak do panelové diskuse přibyl také Ivan Jakúbek, viceprezident Enterprise Investors, jako zástupce patrona setkání, Daniel Čekal, vedoucí právní kanceláře PwC Legal a Petr Laštovka, partner EMUN PARTNERS. Všichni pánové se rozpovídali nejen o svých pracovních zkušenostech, ale také o vlastních zkušenostech s charitou.
Žebříček Štiky českého byznysu založila společnost Coface Czech počátkem roku 2005 s cílem identifikovat české podniky prudce rostoucí a s předpoklady pro další růst, tedy nabídnout podnikatelské veřejnosti hodnověrný nástroj k posouzení střednědobé dynamiky a stability českých firem na celostátní i regionální úrovni. Žebříček Štiky českého byznysu je unikátní tím, že v celkovém hodnocení nehraje žádnou roli velikost podniku, a na předních místech se tak, po prvotní kvalifikaci, mohou umístit i méně známé menší firmy. Hodnocení navíc není zároveň zatíženo žádnou individuální volbou, opírá se jen o objektivní ekonomické ukazatele.
Nominované štiky sdružuje žebříček v klubu Helas New Encounters Club, který již 17. let umožňuje navázání nových obchodních a společenských kontaktů na výjimečné úrovni, zprostředkovává setkání mezi podnikateli, korporátními klienty, osobnostmi dnešní doby a v rámci komorních klubových setkání i předními ekonomy a podnikateli v České republice. Hosté jsou zváni osobně tak, aby mohli být představeni dalším přítomným hostům. Tím vzniká ojedinělá příležitost k navázání nové spolupráce. Klub se obrací k prvorepublikovým tradicím, pozitivním podnikatelským příkladům, kterými byl například pan Tomáš Baťa. Klub vyhledává české talentované občany, kteří naplnili své sny a touhy v pracovním životě a jsou ochotni se s nimi podělit a inspirovat další. Mezi hosty patří i vítězové dalších prestižních ocenění.
Kritéria soutěže:
Kritérii zařazení do žebříčku jsou dosažené ekonomické výsledky po sobě následujících 3 let (např. v roce 2014 se vyhlašují výsledky za roky 2011–2012–2013), obrat vyšší než 10 milion EUR ročně v každém hodnoceném roce, alespoň jeden kladný hospodářský výsledek a schopnost společnosti dostát svým závazkům. V ekonomickém žebříčku nejsou hodnoceny firmy s některými specifickými formami podnikání (finanční společnosti, zbrojovky a firmy zabývající se výrobou a distribucí paliv, sázkové kanceláře a firmy zabývající se hazardem).
Soutěžní kategorie 10. ročníku:
Štiky českého byznysu v kategorii celostátních výsledků
- Vyhodnocuje se 1. – 3. místo v rámci celé republiky
Štiky českého byznysu v kategorii krajských výsledků
- Vyhodnocuje se 1. místo v každém kraji
Cena poroty – Česká štika
- Vyhodnocuje se 1. – 3. místo v rámci celé republiky
Při vyhodnocení nové ceny poroty se bere v úvahu stejný princip jako v celém žebříčku, a to hodnocení ekonomických ukazatelů (rentability, likvidity, míry zadluženosti, růstu obratu) v syntetickém ukazateli Index 1000, přičemž se dále bere v úvahu vlastnictví podnikatelů. Do výběru se tak dostanou firmy, jejichž vlastnictví je prokazatelně z 51 % v rukou českých podnikatelů. Hodnotit se budou individuální nebo konsolidovaná data, dle jejich dostupnosti.
Autor: Petra Křapová, Agentura Helas
Fotografie: Stanislav Černoch