Tedy že po krátkodobém oživení přijde další recese. Ať bude následující vývoj jakýkoliv, jisté je, že již mnoho malých a středních firem nebo živnostníků se setkalo s důsledky krize na vlastní kůži. Rozhodně však není vhodné házet flintu do žita. Přes veškeré negativní dopady nabízí současný stav i nečekané příležitosti. Tam, kde klasické postupy mohou zklamat, přicházejí ke slovu technologie a možnosti, které nabízí. Jedním z představitelů těchto nových možností je internetový obchod.
E-shop jako řešení
Představme si situaci, která může poměrně jednoduše nastat. Firma na menším městě vyrábí originální nábytek. Aby ho mohla sama prodávat, má zřízenou prodejnu v onom městě. Protože je ale nabízený nábytek dražší než ve velkých obchodních řetězcích, se snížením kupní síly obyvatel města a přilehlého okolí je o výrobky zmíněné firmy stále menší zájem. Firma ale vyrábí opravdu kvalitní nábytek a díky tomu je známá i ve vzdálenějších městech a právě poptávka z větší vzdálenosti ji zatím umožňuje přežívat.
V takovémto případě je ideální variantou vytvoření e-shopu na míru. Obchod s nábytkem je, stejně jako mnoho další odvětví obchodu, specifické a vyžaduje tedy řešení, které se dokáže jednoduše vypořádat s odlišnostmi. Náklady na vytvoření funkčního internetového obchodu jsou již u menších a středně velkých firem srovnatelné s náklady na pouhou lokání reklamní kampaň. Mnoho lidí chápe tvorbu e-shopu pouze jako určitý druh propagace, který má posílit pozici kamenného obchodu. Před šesti sedmi lety tomu opravdu tak mohlo být, dnes se ale situace začíná pomalu měnit. Zatímco se e-shop bez kamenné prodejny obejde, stále více původních kamenných prodejen se neobejde bez svého virtuálního alter ega právě v podobě e-shopu. Hlavní síla internetových obchodů se však skrývá ve schopnosti eliminovat geografická omezení. Díky tomu mohou obchody a firmy vstoupit na nesrovnatelně větší trh, než který měli k dispozici v reálném světe. To dokládá i vyjádření Miroslava Křížka, který provozuje úspěšný internetový obchod s rybářskými potřebami: Mám kamennou prodejnu a k tomu e-shop. V současnosti přibližně dvě třetiny všech tržeb pocházejí z provozu e-shopu a stále tento podíl roste. Těžko říct, kde bych dneska byl, kdybych se tenkrát nerozhodl jít na internet.
Long tail
Samotný vstup na větší trh nemusí být nutně bezproblémový, pokud je například trh již nasycen. Oblast e-commerce nabízí stále obrovské množství prostoru. Samozřejmě i zde lze nalézt oblasti, ve kterých je větší konkurence než v jiných. To je však kompenzováno long tail efektem. Long tail efekt je založen na možnosti nabídnout velmi specializovaný produkt nehomogenní a geograficky rozptýlené skupině zákazníků. V případě kamenného obchodu by něco takové nebylo možné, protože například milovníků indického čaje v oblasti třiceti kilometrů od menšího města s největší pravděpodobností nebude dost, aby se obchod prodávající indický čaj uživil. Internetový obchod se stejným sortimentem zasáhne skupinu potencionálních zákazníků o poznání větší.
Trocha čísel
Abychom nemluvili do větru, lze si ukázat několik čísel. Podle Českého statistického úřadu a Eurostatu se v současnosti pohybuje velikost internetové populace nad 60 procenty. Stále je však patrný trend značného nárůstu používání internetu a především nakupování na internetu u mladších lidí. Pokud se zaměříme přímo na nakupování na internetu zjistíme, že nejvíce nakupují lidé mezi 25 – 34 lety. V závěsu za nimi je věková skupina 16 – 24 let. Viz graf níže.
Lze říci, že obě tyto skupiny jsou na prahu produktivního věku nebo přímo v něm. Zároveň lze očekávat, že skupina lidí, kteří jsou v současnosti nejvíce aktivní, co se týče nakupování na internetu, bude dosahovat vyšších výdělků díky kariérnímu růstu a tedy se bude zvyšovat i její kupní síla.
Pokud zde byl zmíněný volný prostor v internetovém podnikání, jako doklad jeho existence lze použít další informace ČSU a Eurostatu. Ve srovnání se západní Evropou nakupuje mnohem menší procentu uživatelů internetu přes internetové obchodu. V roce 2009 sice stále rostlo procento uživatelů internetu, kteří nakupují přes internetové obchody, nicméně právě srovnání především s původní patnáctkou zemí EU je velmi dobře vidět prostor, který lze zaplnit. Zatímco v ČR v roce 2009 nakupovalo přes internet celkem slušných 36,8 % uživatelů internetu v rámci zemí EU 15 to bylo 59,6 % uživatelů internetu. Viz graf níže.
Internetový obchod díky eliminaci geografických hranic není omezen pouze na ČR. Poměrně pohodlně lze expandovat i na Slovensko, případně ze Slovenska na český trh. Obě země mají podobný profil, co se nakupování po internetu týče. V ČR nakupuje již zmíněných 36,8 % uživatelů internetu, na Slovensku to je 37,2 %. Prostor pro expanzi je tedy podobný, i když v reálných číslech nabízí vyšší počet potencionálních zákazníků český trh. Proto je e-shop na míru ideálním řešením i pro slovenské firmy a obchody.
Na internet se silným partnerem
Je evidentní, že navzdory krizi stále více lidí nakupuje na internetu a přitom na českém a slovenském trhu zůstává ještě značný prostor. Pokud obchod disponuje kamennou prodejnou, expanzi do virtuálního světa podnikání na internetu bude mít částečně usnadněnou, na druhou stranu si bude muset zvyknout na poněkud odlišná pravidla hry. Aby se mohl co, nejrychleji přizpůsobit, je vhodné vybrat si kvalitního spojence, který mu usnadní začátky. Tvorba e-shopu není pro jednotlivce nebo solitéry. Pro expanzi do kyberprostoru je vhodné vybrat si firmu, která nejenže splní požadavky klienta, ale zároveň zná jeho potřeby i úskalí podnikání na internetu. Systém jako je Shopy na míru od společnosti Cybergenics je dobrým základním kamenem pro oživení obchodu a expanzi na nové trhy.