Levandulová kavárna: Během pár měsíců začneme prodávat franšízy

Po výhře v T-Mobile Rozjezdech byla většina návštěvníků turisté, takový zájem nezvyklý koncept budil. Teď plánuje Lukáš Drlík prodej franšíz. Inspirujte se a přihlaste se také.
25. 1. 2016

Sdílet

Do té doby hotelový manažer se stovkami zaměstnanců rozjel levandulovou biofarmu a kavárnu v Zábřehu loni na jaře. Nešel do toho sám, na sazeničky i levandulové latté a bábovku jsou dva: Lukáš Drlík a jeho přítelkyně Veronika Pejšová. Jejich koncept levandulové biofarmy podporující kavárnu (a naopak) vyhrál nejdřív olomoucké a následně i celostátní kolo T-Mobile Rozjezdů.

Jak se vysoký manažer stane farmářem? Upřímně, lépe si vás představím v kravatě než v gumákách.

 Když na statku vyrůstáte a vašim rodičům se povede vám práci kolem statku neznepříjemnit, tak to ve vás prostě je a nemůžete se toho zbavit. I přesto, že mě život tahal různými pracovními příležitostmi, ať už na lodích, tak v hotelích, stejně je potřeba dělat v životě to, co vás baví, vás na ten statek zase vrátí.

V čem je největší rozdíl mezi podnikáním a šéfováním v korporaci?

Nejlepší je, že co pokazíte, pokazíte sami sobě, ale co se vám povede, tak se povedlo opravdu vám!

Do T-Mobile Rozjezdů se mohou hlásit ti, kteří ještě nepodnikají, nebo nejsou k podnikání registrováni déle než 12 měsíců. Vítězové získají podporu expertů na různé aspekty podnikání, finanční odměnu, telekomunikační a bankovní balíčky a věcné ceny, které pomohou s rozjezdem podnikání. Na hlavního, celostátního, vítěze pak čeká výhra za skoro 700 tisíc korun. Přihlášku najdete na www.rozjezdy.cz.

Co je pro vás ve vašem podnikání důležitější – farma, nebo kavárna? Co teď lépe vydělává? 

Základem je pro nás Levandulový statek. Aby ale mohl Levandulový statek vzniknout, jsou Levandulové kavárny nutností. Pomocí kaváren vyděláváme peníze, které potom můžeme investovat na statku. Kavárny píši v množném čísle, protože s největší pravděpodobností letos ještě jednu kavárnu otevřeme, víc ale prozradit nemůžu.

Nebylo by lepší otevřít takovou kavárnu v Praze?

Plánujeme, že někdy v horizontu jednoho roku začneme prodávat franšízu našeho konceptu Levandulové kavárny. V každém kraji by mohla vzniknout jedna Levandulová kavárna, které dodáme naše know-how, produkty statku za zvýhodněnou cenu a podporu. Nechceme je ale vlastnit, ani se o ně jinak starat. Takové ambice už opravdu nemáme.

Kavárna je hodně populární, stali jste se jedním z turistických cílů Zábřehu, kolik chodí místních? 

Musíme přiznat, že v létě činila návštěvnost kavárny 80 procent turisté, 20 procent místní. Teď v zimě se to otáčí. Díky adventním minitrhům, které jsme pořádali před kavárnou, je zase většina naší klientely z řad místních.

Pro kavárnu asi musíte dělat hodně reklamy, do čeho investujete nejvíc?

Naší hlavní reklamou je klasická šuškanda, pozitivní „word of mouth“, které hodně napomohla výhra v T-Mobile Rozjezdech. Dále občas investujeme do reklamy na Facebooku, občas sponzorujeme místní akce, chystáme první billboard v centru Zábřehu. Hodně lidí k nám přivedou články v tisku, pořady v televizích a rádiích.

Levandule je v Česku trochu nezvyklý produkt, komplikuje vám to v něčem podnikání? 

Největší problém, který řešíme, je, jak co nejjednodušeji a nejkvalitněji odrhnout květy z usušené rostliny v tom objemu, v jakém s levandulí pracujeme. Ale myslím, že už řešení máme.

Navíc ve vašem případě bio – k čemu je biolevandule a má smysl o tu nálepku usilovat?

V našem případě nemusíme hledat za slovíčkem bio žádný marketingový tah, ani potřebu získat větší dotace. Hned od začátku se nám začala produkce bio líbit z důvodu ochrany přírody kolem nás. Je úžasné, když hrábnete do půdy a v hrsti kromě hlíny máte život ve formě broučků, žížal a jiných potvůrek. Všechno se vám to potom vrací, když vidíte kolem sebe různé druhy ptáčků, motýlů a čmeláků. Pak se daří nám všem.

Hodně turistů jezdí nejen do kavárny, ale i přímo za vámi na pole, na farmu. Využijete toho nějak?

V loňském roce jsme tyto návštěvníky moc neuspokojili. Letos na ně snad budeme lépe připraveni, víc ale slibovat nebudu.

Před necelým rokem jste vyhráli nejdřív regionální a potom i celostátní kolo T-Mobile Rozjezdů – co se dělo po výhře?

Byl to jeden ze stavebních kamenů našeho úspěchu, média se začala o náš koncept mnohem více zajímat a díky tomu se dnes daří tak, jak se daří.

Má účast v takové soutěži smysl?

Rozhodně a ne jeden, máme hned několik důvodů: začínající podnikatel získá spoustu potřebných informací, má-li dobře zpracovaný projekt a dost originální, pak navíc může vyhrát zajímavé ceny. A jak už jsme zmínili, popularita projektu po vítězství je opravdu zásadní věc.

Jaké máte plány pro tento rok?

Plánů máme moc, a proto vypíchnu jen pár: otevření nové kavárny, rozšíření levandulového pole, dobudování sušárny bylin a pořádání venkovských trhů u kavárny.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).