Dalo by se říci, že na českém trhu je více než dostatek e-shopů? Má vůbec někdo šanci v konkurenci prorazit?
V Čechách funguje přes 35 tisíc e-shopů. I když to vypadá, že už další nemají možnost se prosadit, opak je pravdou. Je nutné mít na zřeteli, že ne všechny internetové obchody jsou úspěšné a fungující. Mnoho lidí se domnívá, že si stačí založit webové stránky, naplnit je produkty a že se zákazníci budou hrnout. E-shopu je nutné se věnovat a rozvíjet jej. Navíc nezapomínejte, že lidé na internetu nakupují stále častěji a tento způsob prodeje je rok od roku populárnější. E-shop lze také vnímat jako doplněk pro již fungující kamenný obchod. Tím se se rozšíří okruh potenciálních zákazníků i mimo město, kde obchod sídlí.
Co konkrétního byste poradil těm, kteří třeba uvažují o založení e-shopu? Jakých chyb se vyvarovat?
Pokud se rozhodnete otevřít si e-shop, je v prvé řadě potřeba si vše naplánovat. Prostě siudělat jednoduchý byznys plán. Musíte mít jasnou představu o rozjezdových a provozních nákladech. Nastavte si reálné cíle a možnosti prodeje. Také zjistěte, zda bude o produkt, který chcete nabízet zájem a proč by si jej měli zákazníci kupovat právě u vás. Pokud si vyjasníte tyto základní otázky, tak dalším krokem k úspěšnému online obchodu je výběr e-shopového řešení.
Jak si vybrat ten vhodný typ e-shopu? Jaké jsou mezi nimi rozdíly?
Na výběr máte jak řešení na míru, open source nebo pronájem. Každé z nabízených řešení má svá pozitiva a negativa. Nejdražší variantou je si vytvořit systém na míru, který však umí přesně to, co od něj očekáváte. Jeho výhodou je, že obsahuje funkce, které často využíváte. Rozšíření je nebo změna pak znamenají další výdaje. Varianta open source vyžaduje dlouhodobější péči. Je potřeba si zajistit technickou podporu, programování, grafiku, kódování a další věci s tím spojené. Navíc tato varianta je tvořena v zahraničí, takže je třeba si dát pozor, zda nabízí podporu českých platebních systémů, dopravních metod atd. Další variantou, je pronájem e-shopu. Zřízení je rychlé a relativně levné. Jedná se o moderní sofistikovaná řešení, která v zásadě umí již vše potřebné. Stačí si jen vybrat služby, které budete potřebovat a design. Upgrade pak je jednoduchý. U nás je například možné si na základě zadání e-mailové adresy zařídit zdarma testovací e-shop, kde si každý může vyzkoušet různé funkcionality, které nabízíme.
Většina e-shopů funguje půl roku až rok. Kde lidé dělají největší chyby?
Jednou z chyb, které se čeští provozovatelé e-shopů dopouštějí, je špatná nebo nulová komunikace se zákazníkem. V internetovém obchodě nenajdete prodavače, který přijde a pomůže, jak je tomu v kamenném obchodě. Na e-shopu onoho asistenta nahrazují jiné druhy komunikace a je nutné jim věnovat dostatek času. Mezi další časté chyby patří například uživatelsky nepřívětivé rozhraní. Zákazníky může odradit grafika nebo nelogičnost systému. I špatně zvolené jméno domény, může být rozhodujícím faktorem. Také nedoporučuji komplikovat nákup zbytečnými povinnostmi. Nutnost zdlouhavé registrace zákazníky spíše otráví. Důležité je si ani nevymýšlet o dodacích lhůtách nebo dostupnosti zboží. Závěrem bych řekl jedno pravidlo, které by provozovatel online obchodu měl mít vždy na paměti, a to je, že zákazník má vždycky pravdu a jakýkoli problém je třeba řešit v klidu s úsměvem.
Jsem si vědom složitosti otázky, přesto se zeptám, jaké rady a tipy byste dal začínajícím e-shopařům?
Dnes si e-shop může založit prakticky každý, nepotřebujete nic vědět o IT. Rady a tipy můžete hledat různě na internetu, kde je samozřejmě spousty informací, avšak není jednoduché se v nich zorientovat. Často si protiřečí. Proto jsme se rozhodli vytvořit online pomocníka pro všechny, kdo chtějí na internetu prodávat a nevědí jak. Náš projekt MujPrvniEshop.cz si klade za cíl pomoci začínajícím i stávajícím provozovatelům e-shopů. Na jednom místě je tak možné nalézt návod, který každého krok po kroku povede k úspěšnému online byznysu. Projekt MujPrvniEshop.cz je navíc volně přístupný.
Další informace naleznete na www.shoptet.cz.