Každý rok vznikají tisíce nových firem a často je zakládají mladí lidé využívající nejmodernější technologie. Těm nejzajímavějším pomáhá už od roku 2013 projekt Nastartujte se. „Až sto tisíc tun jídla končí ročně v českých restauračních zařízení takzvaně v koši. Je to obrovské plýtvání a my se pokoušíme to změnit. Inspirací pro nás byl podobný projekt v Dánsku. Pomocí naší mobilní aplikace nabízí restaurace zájemcům zbylé jídlo s minimální slevou 30 procent. Podniku se tím vrací náklady a často má z toho i menší zisk. Také zákazníci ušetří hodně peněz. I když jsme stále v počátcích, vždyť nejsme na trhu ani rok, nyní je do projektu zapojených více než 60 tisíc uživatelů a týká se téměř 300 podniků v Praze, Brně a Olomouci. Před vyhozením se nám už podařilo zachránit přes 20 tisíc porcí jídla,“ říkají Michaela Gregorová a Jakub Henni, zakladatelé a majitelé společnosti Nesnězeno, letošního vítěze soutěže Nastartujte se.
Druhé místo získala firma Art Carbon, která se věnuje jedné z největších výzev současné doby – čistění pitných a odpadních vod. „V Česku, ale i ve světě, existuje dlouho neřešený problém znečištění vodních zdrojů mikropolutanty. To jsou látky pocházející například ze zemědělství, zdravotnictví, ale také z kosmetiky a čistících produktů. Jedná se o různé druhy pesticidů, herbicidů, fungicidů, léčiv, jejich metabolitů a dalších organických látek,“ říká Daniel Bouše, technický ředitel Art Carbon.
Jak se dají využít zejména u mladých lidí dnes tolik populární webové platformy, pak předvádí společnost Xflow.cz, která v Nastartujte umístila na třetím místě. Pomocí jednoduché platformy dává firmám i studentům šanci se navzájem poznat na jiné úrovni a snaží se jim poskytnout zázemí k budování dlouhodobě trvajícího a loajálního pracovního vztahu již od středoškolského věku jednotlivého zájemce.
Za originální řešení problému v online marketingu pak dostali letošní E15 Cenu veřejnosti projektu Nastartujte se Martin Wild a Daniel Wild, zakladatelé společnosti Marketum.cz. I oni využívají nejmodernější technologie. „Narazili jsme na problém, že celý trh reklam je nepřehledný, složitě se vyjednávají ceny a hledají vhodné prostory pro reklamu. Proto jsme se rozhodli založit Marketum.cz, abychom všechny nabídky na webech, sociálních sítích včetně influencerů, ale třeba i v časopisech, přidali na jedno,“ popisují pak svůj projekt bratři Wildové.
Zdeněk Tomíček, místopředseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, ambasador projektu „Svou cestou – Young Business“ a člen poroty celého grantu, pak popisuje význam podobných soutěží pro podnikání zejména mladých lidí: „Jsou velmi důležité a staly se již pevnou součástí prostředí mladých začínajících podnikatelů a start-ups. Výhra v soutěži může být pro řadu z nich podstatnou finanční vzpruhou a podporou, kterou neumějí, či v konkrétní situaci nemohou sehnat v rámci rodiny, kamarádů, bank či jiných subjektů. Hlavním výhodou pro ně je možnost získat zpětnou vazbu na svůj produkt od lidí z byznysu, což často vede k lepšímu rozvoji firmy.“