V 1. a 2. vlně řešili její zavedení majitelé ubytovacích a restauračních zařízení společně s velkoobchody a maloobchody. A právě jich se aktuálně týká obnova takzvaných EET certifikátů. Pokud i vy spadáte do této skupiny, pak vězte, že s neplatným certifikátem nejen neevidujete tržby, ale koledujete si o pokutu.
Proč je potřeba zabývat se obnovou certifikátu?
Certifikát získané při registraci k EET mají platnost 3 roky od svého vydání. Je proto potřeba si pohlídat, kdy jejich platnost končí, a ještě před vypršením zažádat přes daňový portál o nový. A protože 1. a 2. vlna EET v Česku odstartovaly v prosinci 2016, respektive v březnu 2017, čeká obnova v nejbližších týdnech a měsících několik stovek tisíc EET certifikátů.
V případě, že na obnovu majitelé certifikátů zapomenou nebo jí obnovit opominou, hrozí jim ze strany Finanční správy pokuta až 500 000 Kč. Po skončení platnosti EET certifikátu se totiž informace o tržbách neevidují a neposílají úřadům a de facto jde o protizákonnou aktivitu. Přestože Finanční správa ústy svého mluvčího říká, že bude v prvních týdnech vše řešit domluvou a k pokutám sáhne jen v nejzazším případě, obnovu certifikátu nepodceňujte.
Jak zjistit, do kdy platí získaný certifikát?
Ověřit, jestli a jak dlouho ještě váš certifikát platí, naštěstí není složité. Veškeré údaje o EET jsou k nahlédnutí na webových stránkách daňového portálu. Stačí mít pouze přihlašovací údaje získané během certifikace a po několika kliknutích v sekci Elektronická evidence tržeb najdete informace o svých certifikátech i jeho platnosti.
Orientaci na webu portálu a obnovu certifikátu vám usnadní například detailní postup pro obnovu EET certifikátu, případně návodná videa:
V případě, že si marně lámete hlavu nad přístupy do daňového portálu, podívejte se na návod, jak znovu získat zapomenuté přihlašovací údaje pro EET sekci Finanční správy.
Poslední krok: Nahrát nový EET certifikát do pokladny
Po získání nového certifikátu, jehož platnost je opět 3 roky, zbývá už „jen“ nahrát ho do vaší registrační pokladny nebo na server, ke kterému jsou registrační pokladny připojené. Nejčastěji se EET certifikát přenáší pomocí USB disku, nicméně třeba v případě eKasy od O2 ho můžete stáhnout přímo do EET pokladny.
A tip na závěr: Když si do svého profilu na stránkách daňového portálu zadáte také e-mailovou adresu, systém vás za 3 roky na další obnovu sám automaticky upozorní.