Hlavní navigace

Peněžní kyslík pro firmy

Ilustrační obrázek Autor: Akcenta
Čtvrt roku čekat na proplacené faktury? V některých odvětvích je to téměř trpěná samozřejmost.
8. 9. 2021

Sdílet

Ne nadarmo se říká „cash is king“ neboli „hotovost je král“. Pro někoho to může znamenat, že má raději peníze doma pod polštářem nebo v sejfu ve zdi než na bankovním účtu. V širším významu to lze i interpretovat tak, že člověk nebo firma je nejraději, když má své finance po ruce a tudíž kdykoliv k dispozici a nečeká příliš dlouho na to, až mu někdo zaplatí za zboží nebo vrátí přátelskou výpůjčku. Přestože dobré účty dělají dobré přátele, není v dnešní době vzácností, kdy mnozí čekají „až jim druhá strana zaplatí“ déle, než je záhodno nebo ujednáno.

Podle platné legislativy by neměla být doba splatnosti faktur delší než 30 dní. Tedy pokud se smluvní strany nedohodnou jinak, samozřejmě. Nicméně ještě před několika lety tato lhůta nebyla stanovena zákonem, a ze statistických ročenek je patrné, že nebylo žádnou vzácností, kdy firmy čekaly na úhradu za své zboží či služby i 40 až 50 dní. 

Přestože v dnešní době už má finanční stránka obchodních vztahů své termínové ohraničení, stále se mnoho firem nachází v diskomfortní situaci, kdy jim chybí peníze. Je to dáno zejména tím, že obchodují s velkými společnostmi, pro které jsou „jednou z mnoha“ a tito giganti si pak určují či v krajním případě diktují i smluvní podmínky včetně doby splatnosti. „Pokud firmám ve fakturách dlouho leží peníze, nemohou je dále použít na realizaci nové zakázky, akvizici nového zákazníka či jenom úhradu mezd svých zaměstnanců. Omezují tak svůj růst a v krajním případě může kumulace prostředků ve vystavených fakturách vést až k druhotné platební neschopnosti,“ říká Aleš Zídka ze společnosti AKCENTA CZ, která si je vědoma situace, ve které se mohou firmy takto ocitnout a nabízí jim pomocnou ruku. AKCENTA CZ proto koupila před více než rokem platformu Zalep.to. 

Ta v praxi umožňuje firmám a podnikatelům jednoduše prodat pohledávky prostřednictvím sítě P2P (vztah, ve kterém spolu komunikují přímo jednotliví lidé). Výhodou je, že díky této službě se firmy a podnikatelé dostanou rychleji k penězům za dodané zboží nebo službu a netíží je problémy s cash-flow. Každá firma či podnikatel, který se rozhodne této služby využít, je důkladně prověřený a prodává své služby či zboží bonitním společnostem. Odběratel pak není předlužený, je rovněž prověřený a má jasnou vlastnickou strukturu.

A co musí zájemci o tuto službu udělat a jaké podmínky musí splňovat? “V prvé řadě je nutné rozlišit, zda bude klient chtít být investor nebo si nechat vystavené faktury profinancovat. V obou případech je nutné provést online registraci přes webový formulář. Prodejce faktur potom v nejbližší době kontaktujeme a zjistíme detaily nutné k prověření bonity jeho odběratele. Pokud budou faktury splňovat podmínky k profinancování, přejdeme k zasmluvnění a pak už nic nebrání umisťovat tyto faktury na online tržiště Zalep.to k odkupu.

Chce-li se klient stát investorem, k plné registraci vyžadujeme vložení 2 dokladů totožnosti, telefonního čísla a informace o bankovním účtu včetně zaslání identifikační platby. Celý registrační proces je on-line a nezabere déle než 10 minut. Minimální výše investice začíná od 10 000 Kč, nicméně závisí na hodnotě faktur, které jsou v daný okamžik na tržišti k dispozici k profinancování,“ popisuje Aleš Zídka, dodává: „To vše probíhá samozřejmě za dodržení všech požadovaných standardů bezpečnosti a při plnění všech regulatorních požadavků.“ 

Ilustrační obrázek

Jak Aleš Zídka popsal, kromě toho, že služba Zalep.to pomáhá firmám řešit jejich akutní a okamžité starosti s nedostatkem potřebné finanční likvidity, skýtá i zajímavou příležitost pro investory. „Investování do faktur s sebou nese určitá rizika, ta se snažíme minimalizovat důkladným prověřením odběratelů, k čemuž nám slouží vlastní skóringový model a znalost klientů, kteří faktury prodávají. Zároveň vždy prověřujeme obchodní vztah mezi výstavcem faktury a dlužníkem, podklady fakturace a u dlouhodobých klientů AKCENTY CZ také transakční historii a platební morálku. Výsledkem je stanovení ratingového hodnocení pohledávky, které určuje finální výši výnosu pro investora. Ten se pohybuje mezi 4 a 14 % p.a.. Průměr výnosu od začátku fungování platformy dosahuje úrovně 7,5 % p.a.“ 

Pokud vás zaujme možnost investování do faktur nebo naopak odkup faktur, najdete více informací na stránkách https://www.zalep.to/

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).