GasNet dlouhodobě pracuje na snižování vlastní ekologické stopy. Patří sem i snižování emisí u aut, s jejichž pomocí zaměstnanci kontrolují plynovodní sítě o celkové délce 65 000 kilometrů. U 40 procent vozů využívá skupina jako palivo stlačený zemní plyn (CNG), který má oproti benzínu či naftě nižší emisní stopu i hospodárnější provoz. Ze CNG teď přechází plynaři z GasNetu na bioplyn (bioCNG), který se vyrábí z biologicky rozložitelného odpadu. Díky němu skupina ročně ušetří nejméně 1 356 tun emisí oxidu uhličitého.
„Jsme plynaři a plynu věříme. Biometan je společně s vodíkem nebo syntetickým metanem možnou budoucností našeho odvětví. Rozhodnutím přejít u našich aut ze stlačeného zemního plynu na biometan naplňujeme naši strategii, která stojí na odpovědném chování vůči životnímu prostředí, společnosti a na udržitelném podnikání,“ řekl Chief Financial Officer skupiny GasNet Thomas Merker.
Zelený plyn ze zbytků jídla či biologického odpadu
Biometan je zajímavý v tom, že lze k jeho výrobě využít zbytky z jídel, kafilerie, kejdy, kompostu či jiného biologického odpadu. Navíc má také značný ekologický přínos. Oproti dieselovému pohonu neprodukuje motor žádné rakovinotvorné částice a zdaleka tolik nezatěžuje životní prostředí.
Využití biometanu ve vozech ale není jedinou aktivitou, kterou skupina GasNet s tímto plynem aktuálně podniká. Už více než rok vtláčí jako první v České republice biometan do své plynárenské sítě z bioplynové stanice v Rapotíně na severní Moravě.
Zástupci GasNetu zároveň předpokládají, že plyn najde brzy uplatnění i v dalších oblastech. Nejvíce se mluví o silniční nákladní dopravě nebo vytápění. Podle odhadů by mohl biometan do roku 2030 tvořit až 10 % celkového spotřebovaného plynu na českém území.