1. Povinné ručení na přívěsný vozík
Než budete moci s přívěsným vozíkem odjet a také ho přihlásit do Registru vozidel, musíte si vyřídit povinné ručení. Pravděpodobně vám ho nabídne i prodejce, ale ten má vždycky jen jednoho až dva smluvní partnery na pojištění.
Výhodnější postup je srovnání nabídek napříč trhem a výběr dle vlastních preferencí. Kde ho ale najít? Porovnání povinného ručení na přívěsný vozík najdete například na tomto místě. Zde se dá ručení rovnou i sjednat. Jako podpis smlouvy slouží zaplacení pojistky, takže s okamžitou platbou máte kompletně vyřízeno do několika minut.
Zelenou kartu u sebe mít vždy, když jste s vozíkem na silnici.
2. Přihlášení přívěsného vozíku a technické kontroly
Přihlášení probíhá podobně jako u automobilu. Navštívíte dopravní inspektorát a předložíte dokumenty, které jste získali při koupi vozíku. Plus svou identifikaci, i coby živnostníka nebo zástupce firmy. Chybět nesmí ani zelená karta – potvrzení o povinném ručení.
Při koupi vozíku musíte obdržet tyto doklady:
- fakturu
- velký technický průkaz
- dočasnou převozní značku
- velký technický průkaz.
Vše výše uvedené předložíte na Dopravním inspektorátu. Jako doklad o zápisu do Registru získáte stálou registrační značku a nálepku STK.
Co se technických kontrol týká, vozíky se dělí na brzděné a nebrzděné:
- s brzděnými vozíky musíte na STK po 4 letech a pak každé 2 roky
- s nebrzděnými vozíky musíte na STK po 6 letech a pak každé 4 roky.
3. Dálniční známka a mýtné
Jak je to s dálniční známkou, pokud potřebujete jet s přívěsným vozíkem po dálnici? Pořídit ji zvlášť pro jízdu s přívěsem po dálnici musíte až v případě, že celková hmotnost přesáhne 3 500 kg. A jak je to s mýtným? Zde platí stejné pravidlo: vozidlo s vozíkem spadá do mýtného režimu až tehdy, kdy celková hmotnost přesáhne 3 500 kg.
4. Nejvyšší povolená rychlost
Nejvyšší povolená rychlost, kterou můžete v autě s vozíkem jet, je vždy ta nižší z obou rychlostí. Jinými slovy: nesmíte překročit nejvyšší povolenou rychlost žádného z vozidel soupravy. Proto záleží, zda máte vozík s rychlostí do 100 Km/h, nebo až 130 km/h, případně s povolenou rychlostí nižší.
5. Nejvyšší povolená hmotnost a její změny
Za tažné auto smíte připojit jen vozík s nižší aktuální hmotností (i s nákladem), než je maximální stanovená hmotnost pro tažné auto. To ovšem neznamená, že byste nemohli zapojit vozík s vyšší celkovou povolenou hmotností. Pokud není plně naložen, a je momentálně lehčí než limit pro tažný vůz, připojit ho smíte.
V technickém průkazu si můžete nechat snížit nejvyšší povolenou hmotnost přívěsného vozíku. Tuto změnu provede výrobce, většinou k nejbližší nižší hmotnosti dalšího typu přívěsu. Ale pozor: změnu lze provést jedině před zápisem do Registru vozidel.
Následný opačný postup ale možný je. Pokud jste si nechali od výrobce snížit maximální povolenou hmotnost přívěsu a pak jej s nižší hmotností zaregistrovali, můžete požádat o zpětné navýšení hmotnosti. Neobejde se to bez spolupráce s výrobcem: ten vyhotoví vyjádření pro Dopravní inspektorát, že vozík je původně konstruován na hmotnost vyšší. A v TP pak bude hmotnost navýšena.
6. Řidičské oprávnění
Jak je to s nutným řidičským oprávněním? Požadavky jsou zakotveny v hlavě III zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Co zde najdeme? Pokud auto a vlek nepřekonají hmotnost 3 500 kg, stačí skupina „B“. Jestliže potřebujete řídit soupravu, jejíž celková hmotnost je vyšší, musíte vlastnit řidičské oprávnění ve skupině „E“.