Přívěsný vozík v podnikání: 6 věcí, které musíte vědět

Ilustrační obrázek Autor: Pixabay.com
Ilustrační obrázek
Bez přívěsného vozíku to nepůjde? Přinášíme z legislativy to hlavní, co o něm v rámci podnikání musíte znát.
30. 5. 2023

Sdílet

1. Povinné ručení na přívěsný vozík

Než budete moci s přívěsným vozíkem odjet a také ho přihlásit do Registru vozidel, musíte si vyřídit povinné ručení. Pravděpodobně vám ho nabídne i prodejce, ale ten má vždycky jen jednoho až dva smluvní partnery na pojištění.

Výhodnější postup je srovnání nabídek napříč trhem a výběr dle vlastních preferencí. Kde ho ale najít? Porovnání povinného ručení na přívěsný vozík najdete například na tomto místě. Zde se dá ručení rovnou i sjednat. Jako podpis smlouvy slouží zaplacení pojistky, takže s okamžitou platbou máte kompletně vyřízeno do několika minut.

Zelenou kartu u sebe mít vždy, když jste s vozíkem na silnici.

2. Přihlášení přívěsného vozíku a technické kontroly

Přihlášení probíhá podobně jako u automobilu. Navštívíte dopravní inspektorát a předložíte dokumenty, které jste získali při koupi vozíku. Plus svou identifikaci, i coby živnostníka nebo zástupce firmy. Chybět nesmí ani zelená karta – potvrzení o povinném ručení.

Při koupi vozíku musíte obdržet tyto doklady:

  • fakturu
  • velký technický průkaz
  • dočasnou převozní značku
  • velký technický průkaz.

Vše výše uvedené předložíte na Dopravním inspektorátu. Jako doklad o zápisu do Registru získáte stálou registrační značku a nálepku STK.

Co se technických kontrol týká, vozíky se dělí na brzděné a nebrzděné:

  • s brzděnými vozíky musíte na STK po 4 letech a pak každé 2 roky
  • s nebrzděnými vozíky musíte na STK po 6 letech a pak každé 4 roky.

3. Dálniční známka a mýtné

Jak je to s dálniční známkou, pokud potřebujete jet s přívěsným vozíkem po dálnici? Pořídit ji zvlášť pro jízdu s přívěsem po dálnici musíte až v případě, že celková hmotnost přesáhne 3 500 kg. A jak je to s mýtným? Zde platí stejné pravidlo: vozidlo s vozíkem spadá do mýtného režimu až tehdy, kdy celková hmotnost přesáhne 3 500 kg.

4. Nejvyšší povolená rychlost

Nejvyšší povolená rychlost, kterou můžete v autě s vozíkem jet, je vždy ta nižší z obou rychlostí. Jinými slovy: nesmíte překročit nejvyšší povolenou rychlost žádného z vozidel soupravy. Proto záleží, zda máte vozík s rychlostí do 100 Km/h, nebo až 130 km/h, případně s povolenou rychlostí nižší.

5. Nejvyšší povolená hmotnost a její změny

Za tažné auto smíte připojit jen vozík s nižší aktuální hmotností (i s nákladem), než je maximální stanovená hmotnost pro tažné auto. To ovšem neznamená, že byste nemohli zapojit vozík s vyšší celkovou povolenou hmotností. Pokud není plně naložen, a je momentálně lehčí než limit pro tažný vůz, připojit ho smíte.

V technickém průkazu si můžete nechat snížit nejvyšší povolenou hmotnost přívěsného vozíku. Tuto změnu provede výrobce, většinou k nejbližší nižší hmotnosti dalšího typu přívěsu. Ale pozor: změnu lze provést jedině před zápisem do Registru vozidel.

Následný opačný postup ale možný je. Pokud jste si nechali od výrobce snížit maximální povolenou hmotnost přívěsu a pak jej s nižší hmotností zaregistrovali, můžete požádat o zpětné navýšení hmotnosti. Neobejde se to bez spolupráce s výrobcem: ten vyhotoví vyjádření pro Dopravní inspektorát, že vozík je původně konstruován na hmotnost vyšší. A v TP pak bude hmotnost navýšena.

6. Řidičské oprávnění

Jak je to s nutným řidičským oprávněním? Požadavky jsou zakotveny v hlavě III zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Co zde najdeme? Pokud auto a vlek nepřekonají hmotnost 3 500 kg, stačí skupina „B“. Jestliže potřebujete řídit soupravu, jejíž celková hmotnost je vyšší, musíte vlastnit řidičské oprávnění ve skupině „E“.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).