Jak však nejlépe upoutat pozornost právě na váš podnik a přilákat nejvíce klientů/ zákazníků? Právě na to jsme se zeptali marketingového ředitele ze společnosti Jansen Display Michala Havla.
Další turistická sezóna odstartovala a s ní souvisí i nové trendy v sekci HORECA. Můžete nám říci, zda jsou nějaké novinky a změny oproti minulému roku?
Nejlepší bude uvést hned na začátku příklad z praxe. V minulých týdnech se konal v Praze Franchise Day. Tohoto svátku se zúčastnili podnikatelé z oblasti síťového podnikání, moderních obchodních konceptů, franchisingu, hoteliéři a restauratéři. Všechny zaujala novinka na trhu – digitální áčko, na kterém běžela prezentace s programem konference. Vývoj digitálního áčka trval několik let a jeho konečná podoba se letos dostala konečně na trh. Tato efektní a snadno ovladatelná novinka nabízí přehlednou moderní prezentaci a prostoru vdechnout mu i život.
Digitální nosiče jsou oproti “papíru” celkem drahé, vyplatí se je koupit už letošní sezónu, pokud nemám žádné zkušenosti? Vrátí se mi tato investice?
Máte pravdu, že digitální produkty jsou oproti tradičním dražší, ale je to tím, že už od začátku se počítá s jejich umístěním do prostředí dražšího retailu a společenských událostí. Také proto jsou všechny digitální produkty určené do vnitřních prostor. Co se týká počátečních výdajů, tak ty jsou vyšší, ale na druhou stranu vám poté ušetří čas i peníze. Díky snadnému ovládání nepotřebujete speciálně vyškolené zaměstnance, kteří je budou obsluhovat. Stejně tak ušetříte finance za tisk reklamních plakátů. Vše budete mít na obrazovce a obsah jednoduše změníte přes USB disk v počítači a následně zpět nahrajete.
To zní zajímavě. Je nějaký další rozdíl mezi letošní a loňskou sezónou?
Rozdíly mezi jednotlivými sezónami jsou malé. V tomto případě jsou stále žádané dřevěné produkty – reklamní áčka, tabule a stojánky na jídelní či nápojové nabídky. Dále mezi tyto produkty můžeme zařadit rámy na plakáty anástěnné i volně stojící popelníky. Zvýšená poptávka po popelnících je nejspíše spojena s novým protikuřáckým zákonem, který začne platit na konci května, i proto jsme naši nabídku rozšířili o nové modely.
Kde berete inspiraci pro nové produkty? Řídíte se trendy ze zahraničí?
Největším zdrojem inspirace pro celou naši firmu jsou pobočky, které máme v zahraničí. Od nich získáváme aktuální požadavky a trendy, které se objevují na lokálních trzích. Nejvíce těchto inovací přichází z Německa a Velké Británie. Většinou platí pravidlo, že nezůstává pozadu ani český trh a novinky se zde uchytí stejně jako v zahraničí.
Existují nějaká poučení, doporučení, rady, jak a kam umístit reklamu?
Samozřejmě. Hlavní pravidlo, které se snažíme předat i našim klientům, je nepřehltit malé prostory a nedat tam všechno, co máme v nabídce a naopak. Obecně zákazníkům doporučujeme řídit se sedmi nejdůležitějšími tipy:
●Znát segment a potřeby svých zákazníků
●Mít představu o tom, co chci, kam dát
●Být viděn, ale nepřehltit
●Nepřekombinovat a pracovat s prostorem
●Držet jednotný styl
●Vědět, kolik chci investovat a co chci získat – znát své možnosti
●Nechat si poradit od odborníka
Jaké jsou nejčastější chyby, které provozovatelé v komunikaci dělají?
Provozovatelé dělají chyb bohužel mnoho. Mezi základní ovšem patří mít mnoho reklamních poutačů na jednom místě a na malém prostoru, dále s tím související špatně umístěné produkty. Mezi další estetické chyby patří špatně nasvětlené, příliš malé či nečitelné písmo. Dále špatně užité barvy, kontrast nebo zašlý vzhled. Čas od času by se měli nástroje vlastní propagace obměnit a znovu tak upoutat pozornost zákazníka.
Pokud to dobře chápu, tak jde o to vědět, co a kde chci prezentovat a vy mi poté nabídne produkty, které mi s reklamou pomohou, je to tak?
Ano, přesně o to se snažíme. Pokud nechcete ztrácet čas a utrácet zbytečně peníze, tak je to pro vás nejlepší řešení. Vycházíme z 20 let zkušeností se sériovou i zakázkovou výrobou pro zákazníky od malých živnostníků po velké korporace. Za ty roky se nám řada věcí nepovedla a nefungovala, ale i naopak povedla a udělala pomyslnou díru do světa. Jsme silní právě v té dlouhodobé zpětné vazbě z různorodých projektů. Jde o to, že pokud máte na starosti delší dobu svůj vlastní provoz, tak se mu přizpůsobíte a poté pro samé stromy nevidíte les. My se dokážeme na vaši prezentaci podívat z jiného úhlu a navrhnout produkty a řešení, které by vás ani nenapadly.
Jak je to s popularitou digitálních produktů, které jste během rozhovoru zmínil několikrát?
Digitální produkty stejně jako další moderní prvky jsou na vzestupu. Tato fakta máme podložená průzkumem RIMM, který vyšel ve spolupráci s agenturou OMD Czech a uspořádala ho asociace POPAI CE. Průzkum porovnává data z roků 2012 a 2016. V roce 2012 označovali hráči tzv. „moderního trhu“ digitální nástroje v místě prodeje za značně nedůležité, avšak v roce 2016 byl jejich názor velice odlišný. Vypovídají z toho hodnoty, kdy během pouhých čtyř let došlo k zásadnímu posunu a na stupnici důležitosti od –1 do +1 stouply z hodnoty –0.6 na +0.4.