Klienti zaplatí až za to, když budou chtít soutěžit s jinými firmami o co nejvyšší místo ve výsledcích vyhledávání v rámci katalogu. Obchodníci přitom dostávají unikátní prostředí, které je intuitivně provede aukcí. Inzerce je tak bude i bavit.
Každá firma funguje jako televizní vysílač, který kolem sebe vysílá signál, který s narůstající vzdáleností postupně klesá. Sílu toho signálu je možné do jisté míry ovlivnit navýšením denní částky v aukci.
Dosud byly on-line katalogy postavené na tom, že si firmy musely platit za všechny informace, které o sobě chtěly v katalogu zobrazit. Hlavně menší podnikatelé pečlivě zvažovali, za které informace si v katalogu připlatit, a proto toho také v informacích o firmách tolik chybělo. Rozhodli jsme se to celé otočit. Od dubna lze jakékoliv informace o sobě vložit na Firmy.cz zdarma,
říká Martina Fuksová, manažerka obchodní sítě Seznam.cz.
Podnikatelé si mohou od dubna ke svým adresám zadat vše od aktuálních kontaktů a otevírací doby po sortiment, fotografie i podklady pro filtry, například zda se dá v prodejně platit kartou, zda má restaurace dostupné Wi-Fi nebo nekuřáckou část. Zákazníci mají možnost vkládat recenze a obchodníci na ně mohou okamžitě reagovat (případně nahlásit ohlasy jako podezřelé). To vše bude nově zdarma.
Nový systém plateb i intuitivní prostředí
Platí se až za to, když bude firma chtít například sehnat víc zakázek. Celý model je založený na denní aukci. Samozřejmě jsme zvažovali i platbu za proklik nebo nepřetržitou aukci. V takových případech by však reálně hrozilo, že firmám v průběhu dne uživatelé vyklikají
rozpočet a firmy by se přestaly zobrazovat. To však v katalogu není možné. Zároveň jsme brali ohled na uživatele. Když hledáte instalatéra, chcete jej na stejné pozici i za půl hodiny, když mu jdete volat, vysvětluje manažer produktového týmu Firmy.cz Martin Fuks. Aukce se uzavírá vždy večer před daným dnem, a to ve 22 hodin. Každý večer se tak rozhoduje o pořadí firem v dané kategorii nebo na daný dotaz. Pokud se chce firma dostat na první místo, musí nabídnout více než konkurence.
Heatmapa slouží k rychlému ověření pozice vlastní firmy v geohledání. Čím světlejší oblast na mapě je, tím lepší má jeho firma pozici ve výsledcích hledání pro danou kategorii, ve které je firma zařazena. Rozkliknout přitom lze až na jednotlivé ulice.
Celé prostředí aukce bylo navrženo tak, aby bylo zcela intuitivní. Každý podnikatel může díky interaktivnímu táhlu a heatmapě ihned vidět, na jaké místo se se svou plánovanou denní investicí dostane. Čím světlejší oblast na mapě je, tím lepší má firma pozici ve výsledcích hledání pro danou kategorii, ve které je firma zařazena. To bude důležité například pro klienty s restaurací. Na mapě uvidí i konkurenční firmy, které ovlivňují pořadí ve výpisu. Při pohybu kurzorem po mapě pak v obrázku telefonu vidí, na jakém pořadí ve výpisu by se firma nacházela, pokud by ji hledal uživatel z daného místa.
Na Firmy.cz má každý obchodník svou inzerci plně pod kontrolou, proto musí být prostředí dobře srozumitelné i tomu, kdo má s online marketingem minimální zkušenosti. Klienti katalogu vidí jak cenu za den, tak i celkovou cenu za kampaň za rok. Pokud jejich firmu přeskočí jiná, mohou o tom dostat zprávu. Očekáváme, že první týdny si bude každá část trhu hledat svou optimální cenu, k ruce budou i naši obchodníci,
předpovídá Fuksová. Dá se očekávat, že největší boj se povede o první tři místa, protože ta se také zobrazí v upoutávce na server Firmy.cz na dotaz na i přímo ve vyhledávači Seznam.cz. Upoutávka ve vyhledávání totiž bude nově ukazovat první tři firmy v dané kategorii, nebo se zadaným klíčovým slovem.
Nejvyšší nabízenou cenu však budou firmy platit málokdy. Aukce se řídí principem second price. Zaplatí tedy jen o něco málo více než obchodník na místě druhém. Inzerci lze také kdykoli vypnout, a tak propagovat firmu do naplnění stavu objednávek nebo pouze v sezóně.
Unikátní vzorec
Aby celý tento mechanismus fungoval a přitom zahrnoval přirozené výsledky hledání – například z mobilního telefonu přímo v terénu, kdy logicky na prvním místě musí být nejbližší provozovna, která odpovídá zadanému dotazu – bylo potřeba vyvinout vlastní algoritmus. Matematický model připravovali naši brněnští vývojáři a šlo o nejtěžší úlohu, jakou jsme museli při vývoji nových Firem řešit. Pokud někdo zadá např. dotaz restaurace Vyškov, museli jsme se naučit zkombinovat relevantní odpověď s údaji o lokalitě a do toho zahrnout placenou propagaci tak, aby výsledky zůstaly stále relevantní
popisuje vznik nového modelu Fuks. Zároveň dostávají Firmy do svého srdce stejný vyhledávací stroj jako Seznam.cz, katalog se bude indexovat každou hodinu a vyhledávací řádek dostal nový našeptávač. Předpokládáme, že 95 procent uživatelů bude používat hledání, zbytek katalog, jak ho známe dnes,
dodává.
Když už jsme pracovali na novém vzhledu Firem, přidali jsme responzivní design, abychom nemuseli mít speciální stránky pro tablety, mobily a velké displeje. Firmy nepovažujeme za hotové, produktový i vývojový tým zůstávají a budou reagovat na další požadavky trhu,
uzavírá Fuks s tím, že v plánu je také další rozvoj mobilní aplikace.