Nejde o běžné občanské pojištění odpovědnosti
Pozor na to, že v tomto článku nemluvíme o běžnějším pojištění odpovědnosti pro občany. To vás ochrání v každodenním životě. Třeba když způsobíte újmu na zdraví či majetku nehodou na kole, když někoho pokouše váš pes, nebo když nedopatřením poškodíte drahé zboží vystavené v obchodě. Nejde ale o produkt, ze kterého byste mohli hradit mnohamilionové škody způsobené svou chybou při výkonu podnikatelské činnosti.
Některé profese se musejí pojistit povinně
Existují profese, u kterých je dokonce sjednání pojištění profesní odpovědnosti za škodu ze zákona povinné. Typickým příkladem je činnost daňových poradců. Jde o profesi, kde lze neúmyslně a v principu velice snadno způsobit klientům mnohamilionové škody. Ty poté může klient po svém daňovém poradci právem vymáhat. Protože by ale úhrada tak vysoké škody často nebyla ani v možnostech velké korporace, natož daňového poradce, který poradenskou činnost vykonává jako jednotlivec, je povinné pojištění profesní odpovědnosti logickým krokem.
Podobné situace mohou nastat například v advokacii nebo v lékařství. I zde lze neúmyslným chybným jednáním způsobit klientům či pacientům újmu, u které se odškodné může vyšplhat do výše mnoha milionů korun.
U mnoha dalších profesí dává smysl uzavřít pojištění dobrovolně
Pojištění je ale vhodné prakticky pro všechny podnikatele, kteří svou činnost vykonávají jako hlavní zdroj obživy a kteří přicházejí do styku s cenným majetkem, případně mají odpovědnost, kdy svým jednáním mohou snadno způsobit vysoké škody.
Jako příklad si můžeme uvést stěhovací služby. I při stěhování vybavení menšího bytu se můžete dostat do kontaktu s majetkem v hodnotě stovek tisíc až milionů korun, přitom jde o zakázku, za kterou bude firma fakturovat „pouze“ jednotky až desítky tisíc korun. Stačí přitom chvilka nepozornosti, nešikovnost zaměstnance či zkrátka jakákoli nehoda, kvůli které majetek zákazníka nenávratně poškodíte. Jedna taková „zpackaná“ zakázka by bez pojištění mohla znamenat krach vašeho podnikání. S platným pojištěním pro podnikatele škodu uhradíte z titulu svého pojištění.
Pojištění může sloužit jako reklamní prvek
Když smlouvu o pojištění pro podnikatele uzavřete, nejde rozhodně o něco, za co byste se jako podnikatelé měli stydět. Tuto skutečnost tedy neskrývejte. Naopak se pochlubte, do jaké výše jste pojištěni. V mnoha případech (například u zmíněné stěhovací společnosti) jde o prvek důvěryhodnosti, který vám může pomoci se získáním zakázek. Klienti dají většinou přednost firmě, která pojištěním disponuje, před podnikatelem, pro kterého by byla úhrada škody problém.
Zdroj foto: benzin / Adobestock.com