V 17 zkoušel podnikat, v 25 má vlastní síť školních bister

Ilustrační obrázek Autor: Forbes
Ilustrační obrázek
Marek Leffler, majitel a CEO Designex Group, má podnikavého ducha odjakživa. Už na střední rozjížděl e-shopy, průmyslovce pomáhal s marketingem, ve čtvrťáku nastoupil do KFC a velmi rychle se vypracoval na manažerskou pozici. I tam se zajímal o marketing, což pak vedlo k založení vlastní marketingové agentury. Jak se od marketingu dostal k provozování největší české sítě školních bister?
2. 9. 2021

Sdílet

Prvním klientem Markovy marketingové agentury bylo KFC, dále přibyly Burger King, Pizza Hut a Starbucks, z odvětví mimo gastronomie pak Vodafone či Alza. Agentura stále funguje a neustále roste. Po jejím boku však v rámci Designex Group funguje síť školních bister ReFresh Bistro.

Z marketingové výzvy k 35 bistrům

Marek tak nějak stále toužil po provozování něčeho více hmatatelného, a tak když ho ředitelka jeho bývalé střední školy oslovila, zda by nechtěl provozovat svačinový bufet, dlouho neváhal. Zpočátku celou akci bral jako marketingový projekt své agentury, avšak brzy vycítil příležitost. Uvědomil si, v jakém hrozném stavu jsou bufety v českých školách. Pamatujete si ještě školní bistro jako tmavou místnost po uklízečce či okénko, co jde sotva otevřít? Tato realita bohužel trvá do dnešních dní.

Síť ReFresh bister se to snaží změnit. Hned následující rok si tedy Marek přibral pět dalších poboček na středních školách a ReFresh Bistro rozjel naplno. Letos bylo otevřeno 17 nových poboček, celkem jich je v provozu 35. Další budou přibývat, cílem je rozšířit síť o 10 až 15 bister ročně.

Školní bistra modernější formou

Tým ReFresh bister je mladý. Ředitelkou Designex Food se stala Lucie Benešová, sedmadvacetiletá absolventka personalistiky, která ve firmě začínala jako asistentka. Pouhých 25 let má i Filip Calta, provozní ředitel společnosti. Zřejmě i díky tomu vnáší ReFresh Bistra do školního stravování svěží a moderní vánek. Snaží se odlišovat, a to jak sortimentem, tak technologiemi. Řada poboček je například vybavena samoobslužnými pokladnami, aby se navýšil počet zákazníků, kteří stihnou být obslouženi během krátké přestávky. Provozování školního bistra je totiž velmi specifický byznys.

Nabízené pokrmy pochopitelně splňují pamlskovou vyhlášku, ReFresh Bistra totiž najdete i na gymnáziích, kde studují mladší žáci. Sám Marek Leffler ale dodává, že studenti zájem o zdravá jídla příliš nemají, saláty a jogurty se téměř nikdy nevyprodaly. Leffler se však nevzdává a brzy chce místo balených baget s majonézou začít nabízet vlastní bagety se salátem a pečeným masem. Nejpopulárnější součástí sortimentu jsou aktuálně zapečené toasty vlastní výroby.

Ilustrační obrázek

Covid ReFresh bistra nepoložil

Uplynulý rok byl pro gastronomii velmi těžký. I školní bistra se ze dne na den zavřela, během několika měsíců prošly potraviny za miliony, museli se propustit zaměstnanci, s dodavateli se dohodly splátkové kalendáře. Vedení Designex Food si dokonce nevyplácelo mzdy. Firmu to přesto nepoložilo a je připravena začít realizovat všechny nápady, které covid pozastavil.

Růst poboček je samozřejmostí, ale pro firmu už není velkou výzvou. Jde o franšízovou síť, takže jak s nadsázkou říká Filip Calta, stačí udělat Ctrl+C a Ctrl+V. Každá nová pobočka si vyžaduje investici zhruba čtvrt milionu, ta se ale obvykle za rok a půl vrátí. Designex Food před sebou má zajímavější vize. Ve spolupráci s moravskou firmou Zdravé stravování chce dodávat kromě baget i vlastní jogurty. Letos spouští ReFresh Bistro Point na kolejích v Brně, plánuje tak proniknout do vysokoškolského světa. V budoucnu bychom tuto síť bister mohli vídat i v domovech důchodců, nemocnicích a jiných veřejných budovách. Marek Leffler sní i o samoobslužných apartmánech pro turisty a fastfoodech Tortilla Burger. Rádi budeme sledovat, jak se všechny tyto sny postupně naplňují.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).