Co je nutné znát před výběrem VZV?
K čemu chcete vysokozdvižný vozík používat?
Stanovení účelu, a pokud možno co nejkonkrétněji, je při vybírání to nejdůležitější. V jakém prostoru se bude vozík pohybovat? Bude to venku, nebo uvnitř? Co bude vozík převážet? Jakou vzdálenost bude překonávat? Jak velký manipulační prostor bude pro jízdu mít? To vše jsou otázky, na které musíte znát odpověď.
Až poté lze usoudit, jestli se vám více bude hodit čelní, nebo boční vozík. Nebo jaké rozměry musí mít. Bude jezdit skrze brány, snížené vjezdy či zúžená místa? Také velmi důležité. V neposlední řadě si ujasněte, jaký zdvih by měl mít. Tedy do jaké výšky chcete, aby palety či jiný náklad zvedal.
Jaký pohon by měl váš vozík míst?
Otázka pohonu vysokozdvižných vozíků je další velké téma, na které byste před výběrem měli mít názor. V současné době stále převažují vozíky se spalovacími dieselovými motory. Byť jsou vhodné především pro venkovní účely, používají se nejen tam. Vozíky, které jezdí na naftu, mají velké problémy s ekologickým provozem. I když se jejich šetrnost k životnímu prostředí neustále zlepšuje, například používáním různých filtrů, které umožňují i vnitřní provoz takových vozíků, za ideální s ohledem na ekologii je považovat nelze. Pro dieselové vozíky naopak hovoří vysoký výkon a snadné dotankování paliva.
Alternativou k dieselovým jsou plynové vozíky. Ty jako své palivo používají propan, který je oproti naftě daleko šetrnější k životnímu prostředí. Ve výkonu nijak nezaostávají, vyžadují však vyšší náklady při pořízení. Pro napájení plynových vozíků je nutné přímo v areálu, kde se budou pohybovat, zřídit speciální čerpací stanici na plyn.
Poslední možností, která z hlediska budoucnosti vypadá asi nejzajímavější, jsou elektrické vysokozdvižné vozíky. Jejich největší výhodou je velmi ekologický provoz a extrémně tichý chod. Čistota, žádný hluk ani žádné emise, tím se tyto vozíky pyšní. Problém mohou mít ve venkovním prostředí, když je vlhko, naopak jim už nevadí chladnější tepoty, které se s provozem elektrických vozíků dříve neslučovaly.
Menší nevýhodou elektrických vozíků může být dobíjení. Dobít baterii přeci jen vždy bude trvat déle než dotankovat pár litrů nafty. A byť se dobíjení jakkoliv zrychluje, nějaká odstávka vozíku bude vždy nutná.
Tichý chod, ekologický provoz a dlouhá životnost hovoří pro používání elektrických vozíků
Na prodej i pronájem elektrických vysokozdvižných vozíků se v posledních měsících a letech výrazně soustředí jeden z jejich předních dodavatelů posledních let, společnost STILL.
Elektrické vozíky podle ní budou v budoucnu převažovat nad jinými. Díky jejich pohonu bez emisí z nich mají radost všichni ekologové, zároveň jejich používání vytváří lepší a zdravější pracovní prostředí ve větších i menších výrobních halách a skladech.
Svým výkonem se již dokáží dostat na úroveň dieselových a plynových vozíků. Pokud se nebavíme o použití v nějakém náročném terénu, ale o obvyklé práci v halách a skladech, je jejich výkon zcela dostačující. Vozík dosáhne rychlosti až 20 km/h.
Oproti konkurenci mají výhodu v nižších nákladech na údržbu. Disponují delší životností a nižší poruchovostí. Jsou velmi spolehlivé. Také provozní náklady jsou nižší, elektřina bude totiž vždy levnější než nafta.
Některé elektrické vozíky bez problému přepraví náklad o hmotnosti až 8 tun. Díky svým kompaktním rozměrům jsou navíc obratné i na malém prostoru. V kabině má řidič maximální pohodlí, dostatek místa pro nohy, a hlavně dobrý výhled.
Baterie, která nijak nebrzdí provoz
Samostatnou kapitolou jsou li-on baterie, které vozíky pohání. V elektrických vozíkách pomalu začínají nahrazovat olověné baterie. Lithium-iontová baterie má delší životnost, a především vyšší kapacitu. Vydrží tak pracovat takovou dobu, za kterou byste olověnou baterii museli dvakrát až třikrát vyměnit.
Nijak navíc nezdržují ani provoz. Jejich nabíjení sice stojí nějaký čas, díky vysoké kapacitě lze však dobití naplánovat tak, aby například korespondovalo s technologickou přestávkou. 24V baterie totiž umí dobít 50 % své kapacity už za půl hodiny, 80V baterie pak za 50 minut. To jsou obvyklé časy přestávek na svačinu či oběd. Tak krátké dobití zajistí vozíku několik dalších hodin v provozu.
Jaké vozíky STILL nabízí?
- Vysokozdvižné vozíky se zdvihem až 12 metrů.
- Vychystávací vozíky.
- Ruční paletové vozíky.
- Tažné soupravy.
Všechny tyto vozíky nabízí k prodeji i pronájmu.
Automatizace vám zefektivní práci ve skladu
Automatizace skladu je obrovským fenoménem posledních let. Řeší problémy s vystavováním zaměstnanců nepřiměřené fyzické zátěži, pomáhá odstraňovat neefektivní procesy (jízdy, které nejsou využité na maximum) či eliminovat lidské chyby.
Je však nutné si uvědomit, že automatizace není vždy vhodná pro každý sklad či výrobní halu. Minimálně ne v absolutním rozsahu. STILL rozlišuje tři stupně automatizace:
- Asistovaná jízda. Řidič je v tomto případě kompletně zodpovědný za navigace a ovládání vozíku. Má však k dispozici senzory a automatické asistenty, které ho upozorní v případě, že je jízda neefektivní nebo když se blíží nějaký problém (kolize apod.)
- Částečně automatizovaná jízda. Řidič a software jsou zde vyrovnaní partneři. Veškerá zodpovědnost stále leží na řidiči, některé úkony však vozík provádí sám a řidič zaujímá pozici pozorovatele a kontrolora.
- Plně automatizovaná jízda. Nyní se už bavíme o samostatně jezdících vozíkách.
Cílem jakékoliv automatizace je zvýšit produktivitu, bezpečnost a snížit chybovost. Abyste poznali, jaký stupeň automatizace (a zdali vůbec) by se zrovna do vašeho skladu hodil, nechte si poradit od odborníků. Rozhodnutí a návrh konkrétního řešení včetně konkrétní techniky v takovém případě přijde až na základě pozorování, sběru dat a následné analýzy vašich stávajících procesů.
Bezpečnost práce zvýší antikolizní systém STILL
Za částečnou automatizaci lze považovat i antikolizní systém, které STILL vlastní a nabízí. Je v souladu se základní filozofií společnosti, která říká, že bezpečnost, ať už lidí či materiálu, je vždy na prvním místě.
Velké množství nehod a kolizí se ve skladu a výrobě stává díky tzv. provozní slepotě. Když některý úkon opakujete už poněkolikáté, snadno se vám stane, že ne všechna bezpečnostní opatření vždy stoprocentně dodržíte.
Antikolizní systém je založený na osobních lokátorech, které jsou umístěné na vozíkách či zápěstích zaměstnanců. Takový lokátor zaznamenává aktuálně polohu zaměstnance (či vozíku) a kontroluje předem definovaná pravidla (například množství lidí na určitém prostoru, ideální trasy, minimální vzdálenost mezi vozíky apod.). Ve chvíli, kdy zjistí, že nastalo (či nastane) jejich porušení a tedy hrozí vznik kolize, upozorní na něj. Ať už vibrací, světelným či zvukovým signálem. Tento systém umí například i automaticky zpomalit nebo zastavit vozík, aby ke kolizi nedošlo.