Na přijímací pohovor je nutná předchozí příprava. Nezbytné je prostudování materiálů každého uchazeče, zvýraznění pro společnost důležitých a užitečných informací a naopak překážek pro přijetí uchazeče, popř. je při pohovoru vysvětlit nebo objasnit.
Na začátku je dobré situaci „odlehčit“, aby se uchazeč rychleji „uklidnil“. Dobrou metodou je např. nabídnout něco k pití, zeptat se, zda firmu našel bez problémů apod.
Další část by měla být doménou vedoucího. Měl by uchazeče seznámit s nabízeným pracovním místem a zároveň zjišťovat, zda má uchazeč veškeré předpoklady a splňuje požadavky kladené na dané pracovní místo. Je důležité se zeptat na všechny nesrovnalosti v životopise, na mezery v uvedených dobách apod., na plnění všech klíčových požadavků atd.
V další části je nezbytné poskytnout také uchazeči prostor na jeho dotazy. Jedná se o pohovor, ne výslech. Navíc i z otázek může personalista vyvodit závěry, jak hodně pracovník o dané místo stojí a jak velký má zájem o společnost.
Na konci pohovoru je dobré se domluvit na dalším postupu – v jakém časovém horizontu se personalista ozve a jakým způsobem, popř. se již domluví na další schůzce, eventuálně již nástupu (např. při obsazování nižších pracovních míst, hledání brigádníků apod.)