Archetypy značky

Pojem archetyp vychází z psychologie od Carla Gustava Junga. Ten tímto pojmem označuje „typické formy chování“, které jsou uloženy v našich myslích, je to jakési kolektivní vědění. Jsou to tedy především kulturní vzory, které vychází z mytologie, ale mají své uplatnění i v moderní době.

Archetypy značek pak rozpracovaly autorky Margaret Mark a Carol Pearson v knize Hrdina nebo psanec. Při budování značek pomáhá určení konkrétního archetypu značky jít jedním směrem, značka také přebírá vlastnosti, silné a slabé stránky vybraného archetypu. Celkem je 12 archetypů podle výše uvedených autorek:

  • Tvůrce: vytvářet něco nového (stabilita)
  • Pečovatel: starat se o druhé (stabilita)
  • Vládce: řídit (stabilita)
  • Klaun: mít se dobře (sounáležitost)
  • Jeden z nás: být v pohodě (sounáležitost)
  • Milenec: nalézat a dávat lásku (sounáležitost)
  • Hrdina: chovat se odvážně (riziko)
  • Psanec: porušovat pravidla (riziko)
  • Kouzelník: vytvářet proměnu (riziko)
  • Neviňátko: uchovávat nebo obnovovat víru (nezávislost)
  • Objevitel: zachovávat si nezávislost (nezávislost)
  • Mudrc: pochopit svůj svět (nezávislost)

Pokud se vám systém archetypů zdá být složitý, vyzkoušejte nástroj značka jako konkrétní člověk.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).