Naming

Naming je proces, při kterém se vymýšlí nový název pro značku nebo produkty. Před samotným namingem je vhodné si sepsat poslání firmy, pilíře a ideální asociace se značkou a pak provést také analýzu konkurenčních názvů. Při rozhodování o namingu jde také o správné pojmenování produktů (prodáváte řetízky a prstýnky nebo šperky) a služeb (jste konzultantská firma nebo strategická agentura).

Existuje několik způsobů, jak je možné dojít k nápadům na nový název:

  1. Hra s existujícími slovy (Electro World, Annonce)
  2. Akronymy (Čedok, Besip)
  3. Zkratky (ODS, ČVUT)
  4. Metafory – odkazy k asociacím (Palladium, Amazon)
  5. Odkaz k zakladatelům (Baťa, Erhartova cukrárna)
  6. Institucionální forma (Národní galerie, Česká spořitelna)
  7. Svázané s lokalitou (Vodňanské kuře, Emirates Airlines)
  8. Překlad z cizího jazyka (Kenvelo, Contigo)

Při posouzení nápadů je možné řídit se těmito kritérii:

  1. Je snadno zapamatovatelný?
  2. Odlišuje vás dostatečně od konkurence?
  3. Dokáží ho lidé vyslovit?
  4. Vztahuje se k vašemu segmentu?
  5. Vyvolává chtěné asociace? 
  6. Nebude vás v budoucnu omezovat?
  7. Máte volnou doménu?
  8. Bude možné získat ochrannou známku?

Při tvorbě názvů je možné využít mnoho volně dostupných nástrojů, které šetří čas i práci. Jejich seznam včetně popisu najdete v článku o nástrojích pro tvorbu názvu značky.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).