Cílem net promoter score je dlouhodobé sledování a vývoj zákaznické spokojenosti. Tzv. NPS vždy je vyjádřeno číslem na stupnici od 0 od 10. Vychází z otázky „Jak pravděpodobné je, že byste doporučili (společnost / produkt / službu…) příteli nebo kolegovi?“, kde 0 znamená „v žádném případě“ a 10 „velmi pravděpodobně“.
Podle odpovědí se rozdělují respondentni na tři skupiny zákazníků:
Celkové NPS je pak výsledkem výpočtu, ve kterém se odečte procentuální zastoupení propagátorů od procentuálního zastoupení kritiků (65 % propagátorů – 20 % kritiků = 40 % NPS).
I přesto, že se tato metoda zabývá doporučením dalším lidem, nepřímo zjišťuje spokojenost se značkou. Vychází totiž z předpokladu, že otázka na doporučení popisuje spokojenost lépe než otázka, která by se přímo na spokojenost ptala.
Nevýhodou NPS je fakt, že nejde do hloubky a není tak možné (pouze touto metodou) zjistit, co konkrétně za výsledkem měření stojí.