Faktoring je jedna z forem krátkodobého financování, která v sobě zároveň může zahrnovat i komplexní správu daných pohledávek. Podnikatel prodává pohledávku, která mu vznikla při obchodním styku (prodejem zboží nebo služeb), specializované společnosti, tzv. faktorovi. Prodejem této pohledávky získá peníze ihned a může se zbavit rizika, že dlužník odmítne nebo nebude moci zaplatit kvůli své platební neschopnosti. Navíc si podnikatel ušetří práci s administrativou.
Systém faktoringu
Ve faktoringu vystupují tři strany: dodavatel, odběratel (dlužník) a faktor (v případě faktoringu s pojištěním vstupuje do hry ještě pojišťovna).
Dodavatel a zároveň klient faktoringové společnosti dodává služby a zboží tuzemským nebo i zahraničním odběratelům. Svou fakturu postoupí faktorovi, který se stává majitelem pohledávky a novým věřitelem vůči odběrateli. Na základě této faktury, která musí být označena cesní klausulí (doložkou o postoupení pohledávky), a dalších průvodních materiálů mu do 48 hodin, či v některých případech i okamžitě, poukáže na jeho účet zálohově část hodnoty (u některých společností až 90 procent) z postoupené pohledávky (faktury). Jakmile odběratel na účet faktora peníze uhradí, dodavatel většinou ve shodný den obdrží zbytek peněz a faktor s ním zároveň provede vyúčtování.
Podle českého práva se jedná o postoupení pohledávky (cese), keré se řídí Občanským zákoníkem.
Schéma:
Podmínky faktoringu
Faktoring není určen pro všechny typy podnikatelů. Pro obory jako stavebnictví nebo zakázková výroba není tento produkt vhodný. To samé platí i v případech smlouvy o dílo, vysokých zápočtů nebo zádržného.
Druhy faktoringu
Tuzemský faktoring
regresní – nejobvyklejší a nejoblíbenější typ faktoringu. Faktoringová společnost zálohově financuje pohledávky před splatností. Jakmile uplyne i regresní lhůta, faktor vrací pohledávku zpět dodavateli, který tak následně nese riziko nesplacení.
bezregresní – někdy označován také jako tuzemský faktoring s pojištěním. Faktor v tomto případě přebírá kromě standardních služeb i riziko, že odběratel nezaplatí. Tato služba je i dražší.
Exportní faktoring
Je určen pro dodavatele, kteří dodávají své zboží a služby zahraničním odběratelům. Většinou nabízen v bezregresní formě.
Importní faktoring
Představuje službu pro zahraniční dodavatele, kteří tak získávají jistotu v plnění českými odběrateli. Faktor přebírá riziko nesplacení.
Cena za faktoring
Náklady na služby rozděluje většina faktorů na dvě položky:
- úroková sazba – dosahuje podobné úrovně jako běžné sazby, které účtují banky u kontokorentních úvěrů
- faktoringový poplatek – procento z nominální hodnoty pohledávky (obvykle do 1,5 %), které si faktor účtuje za zpracování faktoringu
Jak na forfaiting
Forfaiting představuje alternativní možnost financování, která spočívá v tom, že podnikatel prodá střednědobou nebo dlouhodobou pohledávku specializované společnosti – forfaitérovi. Tato pohledávka musí mít před splatností a musí být navíc zajištěna.
Forfaiting představuje alternativní formu financování, kdy podnikatel prodává specializované společnosti, tzv. forfaitérovi (banka nebo jiná instituce), zajištěnou střednědobou nebo dlouhodobou pohledávku, která je splatná v budoucnosti. Forfaitér se tak stává novým věřitelem a již neuplatňuje žádný postih vůči původnímu majiteli pohledávky. Součástí odkupu může být i kompletní správa a inkaso pohledávky.
Požadavky na odkupované pohledávky
- často jsou zaměřeny na zahraniční obchod
- splatnost delší než 90 dnů
- financování nominálně vyšších pohledávek
- transakce musejí být zajištěné například směnkou, akreditivem nebo bankovní zárukou
- forfaitují se zpravidla jednotlivé pohledávky
Podle českého práva se jedná o postoupení pohledávky (cese), keré se řídí Občanským zákoníkem.
Systém forfaitingu
Forfaitér uzavírá smlouvu s vývozcem o konkrétní pohledávce. V ní jsou přesně vymezeny náklady, požadované dokumenty a termín realizace obchodu. Následně vývozce předává zboží zahraničnímu odběrateli a postupuje pohledávku forfaitérovi. Ten uhrazuje na účet vývozce finanční částku, jejíž hodnota je snížena o náklady forfaitingu. Odběratel pak platí na účet forfaitéra celou nominální hodnotu pohledávky. Jestliže odběratel nezaplatí, vystupuje v tomto okamžiku forfaitér jakožto majitel pohledávky v roli věřitele, zajišťuje upomínky, případně podniká další kroky k vymáhání neuhrazené pohledávky.
Cena za forfaiting
Náklady na forfaiting se jako u factoringu skládají ze dvou částí:
- forfaitingové poplatky – administrativní poplatky za zpracování obchodu a provize
- diskont – odměna forfaitérovi, která v sobě zahrnuje například případné riziko a úrokovou sazbu LIBOR a PRIBOR (úrokové sazby na mezibankovním trhu)
Rozdíl mezi faktoringem a forfaitingem
Faktoring i forfaiting umožňují podnikateli financovat svoji činnost tím, že prodá své pohledávky specializované společnosti. Pokud pohledávky splatné ve lhůtě kratší než 90 dnů, jedná se o faktoring. Když podnikatel postupuje dlouhodobější pohledávku, mluví se o forfaitingu.
Faktoring i forfaiting jsou způsoby, jak lze financovat činnost podnikatele. V obou případech se jedná o odkup pohledávky, která vznikla z obchodního styku, před dobou její splatnosti. Faktoringová (forfaitingová) společnost tedy od podnikatele koupí pohledávku, zaplatí za ni poměrnou část a stává se novým věřitelem, který v určitých případech může po dlužníkovi následně pohledávku i vymáhat.
Odkup pohledávky je v českém právu formulován jako postoupení pohledávky (cese) a upravuje jej Občanský zákoník.
Rozdíly
Největší rozdíl mezi faktoringem a forfaitingem spočívá v době splatnosti pohledávek, které jsou předmětem koupě. U faktoringu se totiž obchodují především krátkodobé pohledávky splatné zpravidla do 90 dnů. Forfaiting se zaměřuje na střednědobé a dlouhodobé pohledávky.
Koupě pohledávek v rámci forfaitingu se navíc vyznačuje i tím, že se zpravidla jedná o pohledávky, které mají vysokou nominální hodnotu, jsou za zahraničními subjekty a jsou zajištěné. Vzhledem k tomu, že se k dalším rizikům přidává i kolísání kurzu, účtuje si forfaitér vyšší diskont než faktor.
Výhody a nevýhody
Výhody faktoringu a forfaitingu jsou také obdobné. Podnikatel sice nedostane od faktoringové (forfaitingové) společnosti při odkupu pohledávky její plnou hodnotu, tyto peníze má ale téměř okamžitě k dispozici. Mnohdy také podnikatel přenáší riziko, že dlužník svůj závazek neuhradí, na faktora (forfaitéra). Faktor či forfaitér také může přebrat dohled a nad správou pohledávek, což může podnikateli ušetřit administrativní náklady.