Faktoring

Sdílet

Faktoring představuje pro podnikatele okamžitý zdroj financí, který vzniká prodejem krátkodobé pohledávky specializované společnosti (banka, faktoringová společnost). Podnikatel ale nedostane částku celou, jen její poměrnou část.

Faktoring je jedna z forem krátkodobého financování, která v sobě zároveň může zahrnovat i komplexní správu daných pohledávek. Podnikatel prodává pohledávku, která mu vznikla při obchodním styku (prodejem zboží nebo služeb), specializované společnosti, tzv. faktorovi. Prodejem této pohledávky získá peníze ihned a může se zbavit rizika, že dlužník odmítne nebo nebude moci zaplatit kvůli své platební neschopnosti. Navíc si podnikatel ušetří práci s administrativou.

Systém faktoringu

Ve faktoringu vystupují tři strany: dodavatel, odběratel (dlužník) a faktor (v případě faktoringu s pojištěním vstupuje do hry ještě pojišťovna).

Dodavatel a zároveň klient faktoringové společnosti dodává služby a zboží tuzemským nebo i zahraničním odběratelům. Svou fakturu postoupí faktorovi, který se stává majitelem pohledávky a novým věřitelem vůči odběrateli. Na základě této faktury, která musí být označena cesní klausulí (doložkou o postoupení pohledávky), a dalších průvodních materiálů mu do 48 hodin, či v některých případech i okamžitě, poukáže na jeho účet zálohově část hodnoty (u některých společností až 90 procent) z postoupené pohledávky (faktury). Jakmile odběratel na účet faktora peníze uhradí, dodavatel většinou ve shodný den obdrží zbytek peněz a faktor s ním zároveň provede vyúčtování.

Podle českého práva se jedná o postoupení pohledávky (cese), keré se řídí Občanským zákoníkem.

Schéma:

Schéma factoringu

Podmínky faktoringu

Faktoring není určen pro všechny typy podnikatelů. Pro obory jako stavebnictví nebo zakázková výroba není tento produkt vhodný. To samé platí i v případech smlouvy o dílo, vysokých zápočtů nebo zádržného.

Druhy faktoringu

Tuzemský faktoring

regresní – nejobvyklejší a nejoblíbenější typ faktoringu. Faktoringová společnost zálohově financuje pohledávky před splatností. Jakmile uplyne i regresní lhůta, faktor vrací pohledávku zpět dodavateli, který tak následně nese riziko nesplacení.

bezregresní – někdy označován také jako tuzemský faktoring s pojištěním. Faktor v tomto případě přebírá kromě standardních služeb i riziko, že odběratel nezaplatí. Tato služba je i dražší.

Exportní faktoring

Je určen pro dodavatele, kteří dodávají své zboží a služby zahraničním odběratelům. Většinou nabízen v bezregresní for­mě.

Importní faktoring

Představuje službu pro zahraniční dodavatele, kteří tak získávají jistotu v plnění českými odběrateli. Faktor přebírá riziko nesplacení.

Cena za faktoring

Náklady na služby rozděluje většina faktorů na dvě položky:

  • úroková sazba – dosahuje podobné úrovně jako běžné sazby, které účtují banky u kontokorentních ú­věrů
  • faktoringový poplatek – procento z nominální hodnoty pohledávky (obvykle do 1,5 %), které si faktor účtuje za zpracování faktoringu

Jak na forfaiting

Forfaiting představuje alternativní možnost financování, která spočívá v tom, že podnikatel prodá střednědobou nebo dlouhodobou pohledávku specializované společnosti – forfaitérovi. Tato pohledávka musí mít před splatností a musí být navíc zajištěna.


Forfaiting představuje alternativní formu financování, kdy podnikatel prodává specializované společnosti, tzv. forfaitérovi (banka nebo jiná instituce), zajištěnou střednědobou nebo dlouhodobou pohledávku, která je splatná v budoucnosti. Forfaitér se tak stává novým věřitelem a již neuplatňuje žádný postih vůči původnímu majiteli pohledávky. Součástí odkupu může být i kompletní správa a inkaso pohledávky.

Požadavky na odkupované pohledávky

  • často jsou zaměřeny na zahraniční obchod
  • splatnost delší než 90 dnů
  • financování nominálně vyšších pohledávek
  • transakce musejí být zajištěné například směnkou, akreditivem nebo bankovní zárukou
  • forfaitují se zpravidla jednotlivé pohledávky

Podle českého práva se jedná o postoupení pohledávky (cese), keré se řídí Občanským zákoníkem.

Systém forfaitingu

Forfaitér uzavírá smlouvu s vývozcem o konkrétní pohledávce. V ní jsou přesně vymezeny náklady, požadované dokumenty a termín realizace obchodu. Následně vývozce předává zboží zahraničnímu odběrateli a postupuje pohledávku forfaitérovi. Ten uhrazuje na účet vývozce finanční částku, jejíž hodnota je snížena o náklady forfaitingu. Odběratel pak platí na účet forfaitéra celou nominální hodnotu pohledávky. Jestliže odběratel nezaplatí, vystupuje v tomto okamžiku forfaitér jakožto majitel pohledávky v roli věřitele, zajišťuje upomínky, případně podniká další kroky k vymáhání neuhrazené pohledávky.

Cena za forfaiting

Náklady na forfaiting se jako u factoringu skládají ze dvou částí:

  • forfaitingové poplatky – administrativní poplatky za zpracování obchodu a provize
  • diskont – odměna forfaitérovi, která v sobě zahrnuje například případné riziko a úrokovou sazbu LIBOR a PRIBOR (úrokové sazby na mezibankovním trhu)

Rozdíl mezi faktoringem a forfaitingem

Faktoring i forfaiting umožňují podnikateli financovat svoji činnost tím, že prodá své pohledávky specializované společnosti. Pokud pohledávky splatné ve lhůtě kratší než 90 dnů, jedná se o faktoring. Když podnikatel postupuje dlouhodobější pohledávku, mluví se o forfaitingu.


Faktoringforfaiting jsou způsoby, jak lze financovat činnost podnikatele. V obou případech se jedná o odkup pohledávky, která vznikla z obchodního styku, před dobou její splatnosti. Faktoringová (forfaitingová) společnost tedy od podnikatele koupí pohledávku, zaplatí za ni poměrnou část a stává se novým věřitelem, který v určitých případech může po dlužníkovi následně pohledávku i vymáhat.

Odkup pohledávky je v českém právu formulován jako postoupení pohledávky (cese) a upravuje jej Občanský zákoník.

Rozdíly

Největší rozdíl mezi faktoringem a forfaitingem spočívá v době splatnosti pohledávek, které jsou předmětem koupě. U faktoringu se totiž obchodují především krátkodobé pohledávky splatné zpravidla do 90 dnů. Forfaiting se zaměřuje na střednědobé a dlouhodobé pohledávky.

Koupě pohledávek v rámci forfaitingu se navíc vyznačuje i tím, že se zpravidla jedná o pohledávky, které mají vysokou nominální hodnotu, jsou za zahraničními subjekty a jsou zajištěné. Vzhledem k tomu, že se k dalším rizikům přidává i kolísání kurzu, účtuje si forfaitér vyšší diskont než faktor.

Výhody a nevýhody

Výhody faktoringu a forfaitingu jsou také obdobné. Podnikatel sice nedostane od faktoringové (forfaitingové) společnosti při odkupu pohledávky její plnou hodnotu, tyto peníze má ale téměř okamžitě k dispozici. Mnohdy také podnikatel přenáší riziko, že dlužník svůj závazek neuhradí, na faktora (forfaitéra). Faktor či forfaitér také může přebrat dohled a nad správou pohledávek, což může podnikateli ušetřit administrativní náklady.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).