Platební brány a systém plateb

Sdílet

Přestože mezi zákazníky v Česku stále vítězí jednoznačně dobírka, e-shopy by rozhodně měly nabídnout i další způsoby platby. Kromě platby v hotovosti v případě osobního odběr a převodu na účet existuje řada dalších metod, jejichž zavedení může obchodníkům až překvapivě zvýšit tržby. Jedná se hlavně o platbu kartou a čím dále více oblíbené platební systém, které kombinují několik způsobů plateb dohromady.

Nabídka způsobů platby se samozřejmě odvíjí též od technických a finančních možností a ne každý e-shop si může dovolit poskytnout tak široké spektrum platebních metod, jako mají třeba velké online obchody. Například začínajícímu e-shopu většinou banky neumožní zřídit platbu kartou. Banky totiž mají řadu podmínek, které startující obchod nemůže splnit. Vyhráno nemusí mít ale ani zaběhnutý e-shop, banky si totiž každého žadatele řádně prolustrují. Není výjimečné, že příslušné požadují živnostenské oprávnění k předmětné obchodní činnosti, funkční internetové stránky obsahující vždy reklamační a obchodní podmínky, kontaktní údaje firmy a údaje o způsobu placení. 

Další možnost platby tvoří platební systémy (agregátory), které nabízejí více platebních metod v jedné. Zákazník si zvolí platbu třeba přes svůj standardní internetbanking nebo svou kartu. Po výběru způsobu je následně přesměrován do prostředí své banky. Platební příkaz je systémem předvyplněn a zákazník jej pouze potvrdí. Obchodník dostane okamžitě po provedení informaci o platbě a peníze jsou mu připsány na účet u jeho banky, je-li tato součástí platebního agregátoru. Celý systém tím zjednodušuje situaci pro zákazníky, kteří nejsou omezeni tím, u které banky mají účet.

Platebních systémů, které sdružují více platebních metod, nabízí v Česku několik firem. Mezi nejvyužívanější patří PayU, PayMyWay nebo Gopay.

Platební metody v e-shopech

  • Platební karty
  • Platební brány
  • Platební agregátory
  • Nákup na splátky
  • Premium Rate SMS
  • M-platba
  • Elektronické peněženky
  • Převod na účet
  • Dobírka
  • Hotovost
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).