Ideální zákazník je někdo, koho podnikatel snadno nebo s přiměřeným úsilím přesvědčí, že chce nebo potřebuje to, co prodává, a že by to měl koupit právě u něj. Cílová skupina, to je soubor všech ideálních zákazníků, které je možné nějakým způsobem oslovit.
O cílové skupině je třeba přemýšlet již před zahájením podnikání. Není trh nasycen? Existují v dosahu lidé s dostatečnou kupní silou? Kolik toho je potřeba prodat, aby byl byznys ziskový – a je to reálné? Apod.
Jak přemýšlí zákazníci
Lidé chtějí být utvrzováni v tom, že je jejich pohled na svět správný, a vybírají si výrobky, které do jejich světonázoru zapadají. Ostatní informace a produkty ignorují, nebo se nechají dlouho a pracně přesvědčovat, a to si malá firma nemůže dovolit.
Jak ovládnout pocity zákazníků
Zákazníci se při výběru zboží či služeb nerozhodují pouze podle racionálních předpokladů a úvah. Naopak, často přikládají větší váhu tomu, jaký mají z daného zboží nebo služby „pocit“. Podnikatel by se měl naučit vyprávět příběhy a ovládat tak pocity zákazníků.
Opravdu silný příběh působí na emoce a vnitřní touhy zákazníků a nabídne jim také určitý příslib. Nejde o slogan, ale nosná myšlenka by se měla bez potíží vejít do jednoho souvětí. Ideální je forma akce a reakce – „Když budete pravidelně používat náš obličejový krém, budete vypadat mladší“, „Dejte svému dítěti ke snídani naše cereálie, a bude zdravější“ apod.
Zákazníkům se nelže
Příběh musí být pravdivý, lež se dříve nebo později vymstí. Dobrý marketér si vystačí s pravdou a zákazníkovi pouze nabídne příběh, jakousi základní myšlenku, kterou si pak spotřebitel převypráví tak, jak potřebuje.
Jak komunikovat se zákazníky a obchodními partnery
Komunikace s okolím je pro podnikatele velmi důležitá. V komunikaci s okolím se mají malé i střední firmy a podnikatelé stále co učit. Zjednodušeně lze říci, že vše, s čím přijde zákazník nebo obchodní partner do styku, je komunikace. Nejde tedy jen o e-maily, telefony nebo osobní kontakt. Velké firmy se vždy snaží držet se v komunikaci jednoho stylu, a to včetně webového formuláře, katalogů, ladění prodejen, oblečení prodavačů atd. Důvod je prostý – vše musí vysílat stejný signál.
Jakmile totiž komunikace tvoří jednotný a harmonický celek, zákazník i obchodní partner získá dojem, že firma má věci pod kontrolou, že myslí na detaily, a že jí na něm záleží.
Jak vše se vším v marketingu souvisí
Základem úspěšného marketingu je sjednocení a sladění všech aktivit. Za každým prodejem stojí důvěra kupujícího v to, že potřebuje právě konkrétní produkt nebo službu. Graf, který je níže lze použít jako jednoduchý a velmi účinný nástroj pro hodnocení i sjednocování marketingových aktivit. S pomocí tohoto schématu lze snadno zjistit, zda signály, které firma vysílá do okolí, jsou v souladu a vytváří žádoucí dojem.
Použití: Graf se čte i používá zleva doprava – vlevo místo slova zákazník si podnikatel dosadí vše, co chce, aby si o zákazník o něm myslel. Každý kruh směrem od zákazníka ke středu by měl tento dojem posilovat. Když vše dobře funguje, dostane se zákazníka až do středu (z potenciálního zákazníka se stane platící zákazník). Kruhy od středu směrem doprava pak naznačují, jaké nástroje a prostředky podnikatel používá, aby si o něm zákazník myslel to, co chce, a ne něco jiného.
Autoři: Vlasta Tichá, Vojtěch Šťavík – Diversity s.r.o.