PPC reklama

Sdílet

PPC reklama je nejrozšířenější a nejpoužívanější formou reklamního sdělení v prostředí internetu. Uživatelé si ji oblíbili díky tomu, že jim jako jedna z mála forem reklamy nabízí produkty, až když je skutečně potřebují a hledají. Zadavatelé si naopak pochvalují dobré možnosti cílení a vysokou efektivitu.

Označení PPC vychází z anglického sousloví Pay Per Click – neboli „zaplať za kliknutí“. Z názvu je patrné, že platba se provádí až na základě kliknutí uživatele na reklamu. Pokud se tento způsob reklamy používá dobře, je možné dosáhnout velmi vysoké efektivity reklamního sdělení.

PPC reklama je vhodná především pro firmy, které vyrábí nebo poskytují obecně známé a vyhledávané služby či produkty. Při tvorbě PPC kampaně si zadavatel zvolí, na která klíčová slova se má jeho reklama zobrazovat.

PPC reklama se nehodí, pokud má podnikatel zcela nový nebo ojedinělý produkt, o kterém zákazníci nevědí, nebo neznají jeho přesné označení. Nebudou totiž do vyhledávače zadávat žádná klíčová slova z oboru, protože zkrátka neví jaká nebo neví, že produkt existuje. PPC reklama neslouží k budování poptávky u zákazníků, ale k získání těch zákazníků, kteří už zboží poptávají.

Aby byla PPC reklama efektivní, je důležité věnovat dostatečnou péči všem jejím faktorům a nastavením:

  • Místo zobrazování – Obvykle si lze u PPC reklamy zvolit, jestli se vaše inzeráty mají zobrazovat pouze ve výsledcích vyhledávačů nebo i jako kontextový obsah – tedy na různých zpravodajských serverech v článcích apod. Toto rozhodnutí je poměrně složité a záleží na konkrétním cíli dané kampaně. Ve většině případů lze ale spíše doporučit kontextové zobrazování PPC reklamy nepoužívat. Příjemci reklamy v této podobě aktivně nic nehledají a často klikají na reklamy pouze ze zvědavosti, nikoli za účelem koupě.
  • Cena za proklik – U PPC reklamy si obvykle lze nastavit maximální cenu, kterou je podnikatel ochoten zaplatit za jeden proklik od uživatele. Vyhledávače pak řadí zobrazované inzeráty tak, že na první pozici je ten, který je ochoten zaplatit nejvíce a za ním ti, kteří za proklik platí méně. Proto je velmi důležitá volba klíčových slov i místa zobrazování reklamy.
  • Text inzerátu – Vyplatí se soustředit zejména na to, aby text zaujal pouze cílovou skupinu. Každý člověk, který klikne na  reklamu, stojí peníze, a pokud není z cílové skupiny, jsou to peníze vyhozené.
  • Landing page – tímto anglickým termínem (v překladu „přistávací stránka“) se označuje ta stránka webu, na kterou se zákazník dostane (přistane) po kliknutí na váš inzerát. Tento faktor se často vůbec neřeší a reklama směruje přímo na hlavní stránku webové prezentace. To bývá fatální chyba.

    Proto je vhodné nastavit jako landing page přímo stránku, která odpovídá tomu, co inzerát propaguje.

Autoři: Vlasta Tichá, Vojtěch Šťavík – Diversity s.r.o.
logo, diversity
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).