Zákon o požární ochraně - ČÁST DRUHÁ - Státní správa na úseku požární ochrany

Předpis č. 133/1985 Sb.

Vyhlášené znění

133/1985 Sb. Zákon České národní rady o požární ochraně

ČÁST DRUHÁ

Státní správa na úseku požární ochrany

ODDÍL PRVNÍ

Orgány státní správy a jejich působnost

§ 23

Orgány státní správy na úseku požární ochrany jsou ministerstvo vnitra a národní výbory.

Ministerstvo vnitra

§ 24

(1) Ministerstvo vnitra jako ústřední orgán státní správy na úseku požární ochrany

a) řídí výkon státní správy na úseku požární ochrany,

b) vypracovává koncepci organizace a rozvoje požární ochrany,

c) vykonává státní požární dozor a hlavní státní požární dozor,

d) ústředně plánuje podle zvláštních předpisů bilanční a finanční krytí na vybranou požární techniku a jiné věcné prostředky požární ochrany určené pro národní výbory; pro organizace tuto techniku bilančně zabezpečuje,

e) řídí odbornou přípravu na úseku požární ochrany,

f) usměrňuje po odborné stránce výkon služby v jednotkách požární ochrany,

g) zabezpečuje a provádí výzkum a vývoj na úseku požární ochrany,

h) stanoví postup zjišťování příčin vzniku požárů a v závažných případech se na zjišťování těchto příčin zúčastňuje; zpracovává rozbory příčin vzniku požárů,

i) stanoví zaměření preventivně výchovné, propagační a ediční činnosti a podílí se na jejím zabezpečování,

j) řídí a organizuje požární službu civilní obrany.

(2) Ministerstvo vnitra je oprávněno stanovit technické podmínky požární ochrany staveb.

§ 25

(1) Ministerstvo vnitra je orgánem státní správy ve věcech středních škol požární ochrany. 7) V rámci této působnosti zřizuje a zrušuje střední školy požární ochrany, provádí v nich inspekci výchovy a vzdělávání a hospodářsky je zabezpečuje.

(2) Žákům středních škol požární ochrany se poskytuje finanční a hmotné zabezpečení, kterým se sledují výchovné cíle v souladu s potřebami státní správy a národního hospodářství. Finanční zabezpečení se poskytuje formou odměn a stipendií. Hmotné zabezpečení zahrnuje zejména stravování a ubytování.

(3) Podrobnosti o finančním a hmotném zabezpečení žáků středních škol požární ochrany stanoví obecně závazný právní předpis.

Národní výbory

§ 26

(1) Národní výbory na úseku požární ochrany zaměřují svoji činnost na účinné předcházení požárům a jejich zdolávání. Za tím účelem

a) zabezpečují po materiální a finanční stránce potřeby požární ochrany,

b) spolupracují s ostatními státními orgány a dobrovolnými společenskými organizacemi při zabezpečování úkolů na úseku požární ochrany,

c) vytvářejí předpoklady pro aktivní účast občanů na plnění úkolů podle předpisů o požární ochraně,

d) pravidelně projednávají stav na úseku požární ochrany a přijímají potřebná opatření,

e) zabezpečují výstavbu a údržbu objektů a zařízení požární ochrany pro potřeby svého územního obvodu.

(2) Národní výbory při plnění úkolů na úseku požární ochrany si poskytují vzájemnou pomoc, zejména při zdolávání požárů.

§ 27

Krajský národní výbor

a) vykonává státní požární dozor,

b) zabezpečuje a v rozsahu stanoveném ministerstvem vnitra provádí odbornou přípravu na úseku požární ochrany,

c) řídí po odborné stránce výkon služby v útvarech Sboru požární ochrany národních výborů v rozsahu stanoveném ministerstvem vnitra,

d) zjišťuje v závažných případech příčiny vzniku požárů a zpracovává rozbory příčin jejich vzniku,

e) organizuje preventivně výchovnou a propagační činnost,

f) koordinuje zabezpečování požární ochrany s ostatními orgány ve svém územním obvodu,

g) zpracovává stanovenou dokumentaci požární ochrany,

h) organizuje a zabezpečuje požární službu civilní obrany.

§ 28

Okresní národní výbor

a) vykonává státní požární dozor,

b) řídí po odborné stránce výkon služby v jednotkách požární ochrany, pokud toto řízení není svěřeno ministerstvu vnitra nebo krajskému národnímu výboru,

c) zabezpečuje požární techniku a jiné věcné prostředky požární ochrany pro místní národní výbory,

d) řídí, organizuje a v rozsahu stanoveném ministerstvem vnitra provádí odbornou přípravu zejména velitelů závodních požárních útvarů, velitelů a strojníků dobrovolných jednotek požární ochrany a preventistů požární ochrany národních výborů,

e) zjišťuje příčiny vzniku požárů a zpracovává rozbory příčin jejich vzniku,

f) zpracovává stanovenou dokumentaci požární ochrany,

g) organizuje a provádí preventivně výchovnou a propagační činnost,

h) koordinuje zabezpečování požární ochrany s ostatními orgány ve svém územním obvodu,

i) organizuje požární službu civilní obrany a provádí její přípravu.

§ 29

Místní národní výbor

a) provádí preventivní požární kontroly,

b) zabezpečuje odbornou přípravu svých jednotek požární ochrany a požárních hlídek,

c) zpracovává stanovenou dokumentaci požární ochrany,

d) zřizuje ohlašovny požárů,

e) provádí preventivně výchovnou činnost,

f) pomáhá plnit úkoly na úseku požární služby civilní obrany.

§ 30

Obecně závazný právní předpis stanoví

a) postup zjišťování příčin vzniku požárů,

b) postup zpracování rozborů požárů,

c) druhy dokumentace požární ochrany národních výborů, jejich obsah a vedení.

ODDÍL DRUHÝ

Státní požární dozor

§ 31

Výkon státního požárního dozoru

(1) Státní požární dozor se vykonává

a) kontrolou dodržování povinností orgánů a organizací stanovených předpisy o požární ochraně,

b) posuzováním typizačních prací z hlediska požární bezpečnosti staveb,

c) posuzováním dokumentace staveb včetně technologií z hlediska jejich požární bezpečnosti,

d) posuzováním výrobků z hlediska jejich požární bezpečnosti,

e) kontrolou připravenosti a akceschopnosti jednotek požární ochrany a materiálně technického vybavení požární ochrany v organizacích,

f) ukládáním opatření k odstranění zjištěných nedostatků a kontrolou plnění těchto opatření.

(2) Podrobnosti o vykonávání státního požárního dozoru stanoví obecně závazný právní předpis.

Orgány vykonávající státní požární dozor

§ 32

(1) Ministerstvo vnitra vykonává státní požární dozor

a) v ústředních orgánech a krajských národních výborech z hlediska plnění jejich povinností stanovených v § 3 a 5,

b) posuzováním

1. typizačních úkolů, typových podkladů a typizačních směrnic podle zvláštních předpisů, 8)

2. dokumentace staveb 9) včetně technologií v případech stanovených obecně závazným právním předpisem,

3. výrobků, které nebyly určeny ke schvalování státním zkušebnám a u nichž si posuzování vyhradí.

(2) Vyhradí-li si ministerstvo vnitra podle odstavce 1 písm. b) č. 3 k posouzení výrobek, je organizace, která takový výrobek vyrábí nebo dováží, povinna na svůj náklad bezplatně předložit ministerstvu vnitra vzorek výrobku v nezbytně nutném množství a s požadovanou dokumentací. Ministerstvo vnitra vrátí vzorky organizaci ve stavu, v jakém se nacházejí po zkouškách. Jestliže je to technicky možné a hospodářsky účelné, dohodne se ministerstvo vnitra s organizací, že si vzorek ponechá jako doklad.

(3) Zjistí-li ministerstvo vnitra, že výrobek má závažné nedostatky z hlediska požární bezpečnosti, může zakázat jeho výrobu, uvádění do oběhu nebo dovoz anebo uložit provedení jiných opatření.

(4) Posudek vydaný ministerstvem vnitra Slovenské socialistické republiky v rámci jeho působnosti ve věcech uvedených v odstavci 1 písm. b) č. 3 platí i v České socialistické republice.

§ 33

Ministerstvo vnitra ve vztahu ke krajským národním výborům a okresním národním výborům vykonává hlavní státní požární dozor. Při výkonu tohoto dozoru zjišťuje, jak krajské národní výbory a okresní národní výbory plní úkoly státního požárního dozoru; přitom je oprávněno provést kontrolu v kterémkoliv orgánu a organizaci.

§ 34

(1) Krajský národní výbor vykonává státní požární dozor

a) v orgánech nadřízených organizacím z hlediska plnění jejich povinností stanovených v § 5, pokud tento dozor nepřísluší ministerstvu vnitra,

b) posuzováním dokumentace staveb včetně technologií v případech stanovených obecně závazným právním předpisem,

c) v organizacích určených ministerstvem vnitra v rozsahu § 31 písm. a), c), e) a f), pokud tento dozor nepřísluší ministerstvu vnitra.

(2) Krajský národní výbor dohlíží, jak okresní národní výbory plní úkoly při výkonu státního požárního dozoru; přitom je oprávněn provést kontrolu v kterékoliv organizaci ve svém územním obvodu.

§ 35

Okresní národní výbor vykonává státní požární dozor v rozsahu § 31 písm. a), c), e) a f), pokud tento dozor nepřísluší ministerstvu vnitra nebo krajskému národnímu výboru.

Vyloučení věci z užívání a zastavení provozu

§ 36

(1) Jestliže věc nebo provoz vyvolávají bezprostřední nebezpečí vzniku požáru a k odstranění tohoto nebezpečí nestačí jiná opatření, orgán vykonávající státní požární dozor rozhodne o

a) vyloučení věci z užívání,

b) zastavení provozu v objektech, které toto nebezpečí vyvolávají.

(2) O zastavení provozu lze rozhodnout i tehdy, jestliže by byla znemožněna záchrana osob nebo majetku v případě vzniku požáru.

(3) Vyžaduje-li to naléhavost situace, lze rozhodnutí uvedené v odstavcích 1 a 2 oznámit ústně a uvést je do zápisu; písemné vyhotovení tohoto rozhodnutí je nutno doručit neprodleně.

(4) Proti rozhodnutí o opatřeních uvedených v odstavcích 1 a 2 je možno podat odvolání do tří dnů ode dne doručení písemného vyhotovení tohoto rozhodnutí. Odvolání nemá odkladný účinek. Odvolací orgán o něm rozhodne neodkladně.

§ 37

Zastavení provozu musí být předem projednáno s vedoucím organizace. Dojde-li vyloučením věci z užívání nebo zastavením provozu v jednotlivých objektech k podstatnému omezení nebo zastavení provozu v celém závodě nebo v celé organizaci, orgán vykonávající státní požární dozor o tom neodkladně uvědomí orgán nadřízený organizaci.

§ 38

Užívat věc, která byla vyloučena z užívání [§ 36 odst. 1 písm. a)], nebo obnovit zastavený provoz [§ 36 odst. 1 písm. b)] lze až po odstranění nedostatků vyvolávajících bezprostřední nebezpečí vzniku požáru a jen s písemným souhlasem orgánu, který vyloučil věc z užívání nebo rozhodl o zastavení provozu.

ODDÍL TŘETÍ

Preventivní požární kontroly

§ 39

(1) Účelem preventivních požárních kontrol je prověrka dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně

a) v objektech organizací, které určí okresní národní výbor,

b) v rodinných domcích a jiných objektech ve vlastnictví nebo užívání občanů.

(2) Okresní národní výbor určí k provedení preventivních požárních kontrol takové objekty, ve kterých se zřetelem k jejich velikosti a významu, malému požárnímu nebezpečí a malému rozsahu chráněných hodnot, není nutné vykonávat státní požární dozor.

§ 40

(1) Místní národní výbor vytváří k provádění preventivních požárních kontrol kontrolní skupiny. Do těchto skupin zařazuje členy Svazu požární ochrany, popřípadě i jiné osoby; přitom přihlíží zejména k jejich odborným předpokladům. Vedoucího kontrolní skupiny ustanovuje po projednání se Svazem požární ochrany.

(2) Místní národní výbor může ustanovit pro organizování a vyhodnocování preventivních požárních kontrol preventistu požární ochrany národního výboru, zpravidla z členů Svazu požární ochrany.

§ 41

(1) Kontrolní skupiny při provádění preventivních požárních kontrol upozorní občany a příslušné pracovníky organizací na zjištěné nedostatky, požadují jejich neodkladné odstranění a pro tyto účely poskytují potřebné informace a vysvětlení; nedostatky, které není možné odstranit neodkladně, oznamují místnímu národnímu výboru.

(2) Místní národní výbor

a) ukládá opatření k odstranění nedostatků, které mohou vést ke vzniku požáru nebo ke ztížení záchrany osob a majetku, a kontroluje plnění těchto opatření,

b) rozhoduje o vyloučení věci z užívání; ustanovení § 36 a 38 platí obdobně,

c) navrhuje okresnímu národnímu výboru vydat rozhodnutí o zastavení provozu.

§ 42

Podrobnosti o provádění preventivních požárních kontrol stanoví obecně závazný právní předpis.

Skrýt změny zákona Legenda text přidán text vypuštěn
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).