ČÁST DRUHÁ
ODDÍL PRVNÍ
§ 23
Orgány státní správy na úseku požární ochrany jsou ministerstvo vnitra a národní výbory.
Ministerstvo vnitra
§ 24
(1) Ministerstvo vnitra jako ústřední orgán státní správy na úseku požární ochrany
a) řídí výkon státní správy na úseku požární ochrany,
b) vypracovává koncepci organizace a rozvoje požární ochrany,
c) vykonává státní požární dozor a hlavní státní požární dozor,
d) ústředně plánuje podle zvláštních předpisů bilanční a finanční krytí na vybranou požární techniku a jiné věcné prostředky požární ochrany určené pro národní výbory; pro organizace tuto techniku bilančně zabezpečuje,
e) řídí odbornou přípravu na úseku požární ochrany,
f) usměrňuje po odborné stránce výkon služby v jednotkách požární ochrany,
g) zabezpečuje a provádí výzkum a vývoj na úseku požární ochrany,
h) stanoví postup zjišťování příčin vzniku požárů a v závažných případech se na zjišťování těchto příčin zúčastňuje; zpracovává rozbory příčin vzniku požárů,
i) stanoví zaměření preventivně výchovné, propagační a ediční činnosti a podílí se na jejím zabezpečování,
j) řídí a organizuje požární službu civilní obrany.
(2) Ministerstvo vnitra je oprávněno stanovit technické podmínky požární ochrany staveb.
§ 25
(1) Ministerstvo vnitra je orgánem státní správy ve věcech středních škol požární ochrany. 7) V rámci této působnosti zřizuje a zrušuje střední školy požární ochrany, provádí v nich inspekci výchovy a vzdělávání a hospodářsky je zabezpečuje.
(2) Žákům středních škol požární ochrany se poskytuje finanční a hmotné zabezpečení, kterým se sledují výchovné cíle v souladu s potřebami státní správy a národního hospodářství. Finanční zabezpečení se poskytuje formou odměn a stipendií. Hmotné zabezpečení zahrnuje zejména stravování a ubytování.
(3) Podrobnosti o finančním a hmotném zabezpečení žáků středních škol požární ochrany stanoví obecně závazný právní předpis.
Národní výbory
§ 26
(1) Národní výbory na úseku požární ochrany zaměřují svoji činnost na účinné předcházení požárům a jejich zdolávání. Za tím účelem
a) zabezpečují po materiální a finanční stránce potřeby požární ochrany,
b) spolupracují s ostatními státními orgány a dobrovolnými společenskými organizacemi při zabezpečování úkolů na úseku požární ochrany,
c) vytvářejí předpoklady pro aktivní účast občanů na plnění úkolů podle předpisů o požární ochraně,
d) pravidelně projednávají stav na úseku požární ochrany a přijímají potřebná opatření,
e) zabezpečují výstavbu a údržbu objektů a zařízení požární ochrany pro potřeby svého územního obvodu.
(2) Národní výbory při plnění úkolů na úseku požární ochrany si poskytují vzájemnou pomoc, zejména při zdolávání požárů.
§ 27
Krajský národní výbor
a) vykonává státní požární dozor,
b) zabezpečuje a v rozsahu stanoveném ministerstvem vnitra provádí odbornou přípravu na úseku požární ochrany,
c) řídí po odborné stránce výkon služby v útvarech Sboru požární ochrany národních výborů v rozsahu stanoveném ministerstvem vnitra,
d) zjišťuje v závažných případech příčiny vzniku požárů a zpracovává rozbory příčin jejich vzniku,
e) organizuje preventivně výchovnou a propagační činnost,
f) koordinuje zabezpečování požární ochrany s ostatními orgány ve svém územním obvodu,
g) zpracovává stanovenou dokumentaci požární ochrany,
h) organizuje a zabezpečuje požární službu civilní obrany.
§ 28
Okresní národní výbor
a) vykonává státní požární dozor,
b) řídí po odborné stránce výkon služby v jednotkách požární ochrany, pokud toto řízení není svěřeno ministerstvu vnitra nebo krajskému národnímu výboru,
c) zabezpečuje požární techniku a jiné věcné prostředky požární ochrany pro místní národní výbory,
d) řídí, organizuje a v rozsahu stanoveném ministerstvem vnitra provádí odbornou přípravu zejména velitelů závodních požárních útvarů, velitelů a strojníků dobrovolných jednotek požární ochrany a preventistů požární ochrany národních výborů,
e) zjišťuje příčiny vzniku požárů a zpracovává rozbory příčin jejich vzniku,
f) zpracovává stanovenou dokumentaci požární ochrany,
g) organizuje a provádí preventivně výchovnou a propagační činnost,
h) koordinuje zabezpečování požární ochrany s ostatními orgány ve svém územním obvodu,
i) organizuje požární službu civilní obrany a provádí její přípravu.
§ 29
Místní národní výbor
a) provádí preventivní požární kontroly,
b) zabezpečuje odbornou přípravu svých jednotek požární ochrany a požárních hlídek,
c) zpracovává stanovenou dokumentaci požární ochrany,
d) zřizuje ohlašovny požárů,
e) provádí preventivně výchovnou činnost,
f) pomáhá plnit úkoly na úseku požární služby civilní obrany.
§ 30
Obecně závazný právní předpis stanoví
a) postup zjišťování příčin vzniku požárů,
b) postup zpracování rozborů požárů,
c) druhy dokumentace požární ochrany národních výborů, jejich obsah a vedení.
ODDÍL DRUHÝ
§ 31
(1) Státní požární dozor se vykonává
a) kontrolou dodržování povinností orgánů a organizací stanovených předpisy o požární ochraně,
b) posuzováním typizačních prací z hlediska požární bezpečnosti staveb,
c) posuzováním dokumentace staveb včetně technologií z hlediska jejich požární bezpečnosti,
d) posuzováním výrobků z hlediska jejich požární bezpečnosti,
e) kontrolou připravenosti a akceschopnosti jednotek požární ochrany a materiálně technického vybavení požární ochrany v organizacích,
f) ukládáním opatření k odstranění zjištěných nedostatků a kontrolou plnění těchto opatření.
(2) Podrobnosti o vykonávání státního požárního dozoru stanoví obecně závazný právní předpis.
Orgány vykonávající státní požární dozor
§ 32
(1) Ministerstvo vnitra vykonává státní požární dozor
a) v ústředních orgánech a krajských národních výborech z hlediska plnění jejich povinností stanovených v § 3 a 5,
b) posuzováním
1. typizačních úkolů, typových podkladů a typizačních směrnic podle zvláštních předpisů, 8)
2. dokumentace staveb 9) včetně technologií v případech stanovených obecně závazným právním předpisem,
3. výrobků, které nebyly určeny ke schvalování státním zkušebnám a u nichž si posuzování vyhradí.
(2) Vyhradí-li si ministerstvo vnitra podle odstavce 1 písm. b) č. 3 k posouzení výrobek, je organizace, která takový výrobek vyrábí nebo dováží, povinna na svůj náklad bezplatně předložit ministerstvu vnitra vzorek výrobku v nezbytně nutném množství a s požadovanou dokumentací. Ministerstvo vnitra vrátí vzorky organizaci ve stavu, v jakém se nacházejí po zkouškách. Jestliže je to technicky možné a hospodářsky účelné, dohodne se ministerstvo vnitra s organizací, že si vzorek ponechá jako doklad.
(3) Zjistí-li ministerstvo vnitra, že výrobek má závažné nedostatky z hlediska požární bezpečnosti, může zakázat jeho výrobu, uvádění do oběhu nebo dovoz anebo uložit provedení jiných opatření.
(4) Posudek vydaný ministerstvem vnitra Slovenské socialistické republiky v rámci jeho působnosti ve věcech uvedených v odstavci 1 písm. b) č. 3 platí i v České socialistické republice.
§ 33
Ministerstvo vnitra ve vztahu ke krajským národním výborům a okresním národním výborům vykonává hlavní státní požární dozor. Při výkonu tohoto dozoru zjišťuje, jak krajské národní výbory a okresní národní výbory plní úkoly státního požárního dozoru; přitom je oprávněno provést kontrolu v kterémkoliv orgánu a organizaci.
§ 34
(1) Krajský národní výbor vykonává státní požární dozor
a) v orgánech nadřízených organizacím z hlediska plnění jejich povinností stanovených v § 5, pokud tento dozor nepřísluší ministerstvu vnitra,
b) posuzováním dokumentace staveb včetně technologií v případech stanovených obecně závazným právním předpisem,
c) v organizacích určených ministerstvem vnitra v rozsahu § 31 písm. a), c), e) a f), pokud tento dozor nepřísluší ministerstvu vnitra.
(2) Krajský národní výbor dohlíží, jak okresní národní výbory plní úkoly při výkonu státního požárního dozoru; přitom je oprávněn provést kontrolu v kterékoliv organizaci ve svém územním obvodu.
§ 35
Okresní národní výbor vykonává státní požární dozor v rozsahu § 31 písm. a), c), e) a f), pokud tento dozor nepřísluší ministerstvu vnitra nebo krajskému národnímu výboru.
Vyloučení věci z užívání a zastavení provozu
§ 36
(1) Jestliže věc nebo provoz vyvolávají bezprostřední nebezpečí vzniku požáru a k odstranění tohoto nebezpečí nestačí jiná opatření, orgán vykonávající státní požární dozor rozhodne o
a) vyloučení věci z užívání,
b) zastavení provozu v objektech, které toto nebezpečí vyvolávají.
(2) O zastavení provozu lze rozhodnout i tehdy, jestliže by byla znemožněna záchrana osob nebo majetku v případě vzniku požáru.
(3) Vyžaduje-li to naléhavost situace, lze rozhodnutí uvedené v odstavcích 1 a 2 oznámit ústně a uvést je do zápisu; písemné vyhotovení tohoto rozhodnutí je nutno doručit neprodleně.
(4) Proti rozhodnutí o opatřeních uvedených v odstavcích 1 a 2 je možno podat odvolání do tří dnů ode dne doručení písemného vyhotovení tohoto rozhodnutí. Odvolání nemá odkladný účinek. Odvolací orgán o něm rozhodne neodkladně.
§ 37
Zastavení provozu musí být předem projednáno s vedoucím organizace. Dojde-li vyloučením věci z užívání nebo zastavením provozu v jednotlivých objektech k podstatnému omezení nebo zastavení provozu v celém závodě nebo v celé organizaci, orgán vykonávající státní požární dozor o tom neodkladně uvědomí orgán nadřízený organizaci.
§ 38
Užívat věc, která byla vyloučena z užívání [§ 36 odst. 1 písm. a)], nebo obnovit zastavený provoz [§ 36 odst. 1 písm. b)] lze až po odstranění nedostatků vyvolávajících bezprostřední nebezpečí vzniku požáru a jen s písemným souhlasem orgánu, který vyloučil věc z užívání nebo rozhodl o zastavení provozu.
ODDÍL TŘETÍ
§ 39
(1) Účelem preventivních požárních kontrol je prověrka dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně
a) v objektech organizací, které určí okresní národní výbor,
b) v rodinných domcích a jiných objektech ve vlastnictví nebo užívání občanů.
(2) Okresní národní výbor určí k provedení preventivních požárních kontrol takové objekty, ve kterých se zřetelem k jejich velikosti a významu, malému požárnímu nebezpečí a malému rozsahu chráněných hodnot, není nutné vykonávat státní požární dozor.
§ 40
(1) Místní národní výbor vytváří k provádění preventivních požárních kontrol kontrolní skupiny. Do těchto skupin zařazuje členy Svazu požární ochrany, popřípadě i jiné osoby; přitom přihlíží zejména k jejich odborným předpokladům. Vedoucího kontrolní skupiny ustanovuje po projednání se Svazem požární ochrany.
(2) Místní národní výbor může ustanovit pro organizování a vyhodnocování preventivních požárních kontrol preventistu požární ochrany národního výboru, zpravidla z členů Svazu požární ochrany.
§ 41
(1) Kontrolní skupiny při provádění preventivních požárních kontrol upozorní občany a příslušné pracovníky organizací na zjištěné nedostatky, požadují jejich neodkladné odstranění a pro tyto účely poskytují potřebné informace a vysvětlení; nedostatky, které není možné odstranit neodkladně, oznamují místnímu národnímu výboru.
(2) Místní národní výbor
a) ukládá opatření k odstranění nedostatků, které mohou vést ke vzniku požáru nebo ke ztížení záchrany osob a majetku, a kontroluje plnění těchto opatření,
b) rozhoduje o vyloučení věci z užívání; ustanovení § 36 a 38 platí obdobně,
c) navrhuje okresnímu národnímu výboru vydat rozhodnutí o zastavení provozu.
§ 42
Podrobnosti o provádění preventivních požárních kontrol stanoví obecně závazný právní předpis.